شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

گروه ورزشی: امشب در دور رفت پلی‌آف مرحله مقدماتی جام جهانی، فرانسه و پرتغال بدون تعدادی از ستارگان‌شان بازی‌های سختی در پیش دارند.

چهار بازی امشب و دور برگشت که چهارشنبه‌شب برگزار می‌شود، چهار سهمیه باقیمانده اروپا در جام جهانی 2010 را مشخص می‌کند. فرانسه، فینالیست جام جهانی 2006 پس از نتایج ضعیفی که در مرحله گروهی گرفت، حالا برای رسیدن به آفریقای جنوبی باید با حریف سرسختی مانند ایرلند روبه‌رو شود. ایرلند همان حریفی بود که فرانسوی‌ها از رویارویی با آن اجتناب می‌کردند و حالا دومنک که منتقدانش بیش از هر زمانی افزایش یافته باید راهی برای عبور از این حریف سختکوش و مربی باتجربه‌اش تراپاتونی پیدا کند.

امشب 80 هزار هوادار پرشور ایرلندی می‌خواهند ورزشگاه کروک‌پارک را برای فرانسوی‌ها به جهنم تبدیل کنند و به همین دلیل دومنک ترجیح می‌دهد تیمش را با آرایش 1-3-2-4 و رویکردی محتاطانه به زمین بفرستد. پس از تغییرات فراوان در قلب دفاع، در این بازی آبیدال زوج گالاس خواهد بود. همچنین مصدومیت تولالان موجب شده تا آلو دیارا کاپیتان بوردو در کنار لاسانا دیارا، زوج هافبک دفاعی تیم را بسازند.

جنگندگی و تبحر آلو دیارا در بازی هوایی، مقابل ایرلند می‌تواند بسیار موثر باشد. ژینیاک مهاجم تولوز هم که با 4 گل زده، بهترین گلزن مرحله گروهی فرانسه بود، در تمرین پنجشنبه مصدوم شد و اگر به بازی نرسد، کریم بن‌زما در راس خط حمله بازی می‌کند تا آنلکا و آنری در گوش‌های راست و چپ بازی کنند. ولی این نام‌های بزرگ، تراپاتونی را نمی‌ترساند. سرمربی ایرلند می‌گوید: «توانایی بازیکنان فرانسه را می‌شناسم ولی بازیکنانم در باشگاه‌ها مقابل آرسنال و منچستریونایتد بازی می‌کنند.

فرانسه هم مثل ما در مرحله گروهی دوم شده و ما یکی از تنها پنج تیم بدون شکست اروپا بودیم. ما بازیکنان خلاق زیادی نداریم و شاید فرانسه بازیکنان خلاق بیشتری داشته باشد ولی فوتبال تئاتر نیست. فوتبال در توپ، زمین، حریف و وضعیت روحی خلاصه می‌شود. نتایج فوتبال با نمایش متفاوت است.»

دومنک هم می‌گوید که با توجه به حساسیت بازی، نیازی نیست به بازیکنانش انگیزه بدهد: «در برخی بازی‌ها، نیازی به فشار بیرونی نیست. بازیکنان می‌خواهند به جام جهانی بروند و انگیزه کافی وجود دارد. نمی‌خواهم این فشار را بیشتر کنم.»

 پیش‌بینی می‌شود که ایرلندی‌ها در ورزشگاه خانگی‌شان بخواهند با بازی فیزیکی به موفقیت برسند، ولی گورکف، بازیساز فرانسه مانند دیگر هم‌تیمی‌هایش ترسی از این موضوع ندارد: «جنگ‌های فیزیکی و دوئل‌ها همیشه وجود دارند و اجتناب‌ناپذیر است. ولی در تیم ملی فرانسه هم بازیکنان زیادی تجربه بازی در لیگ انگلیس را دارند. حضور تیری آنری هم به تیم آرامش می‌دهد.

او به چنین بازی‌هایی عادت دارد و با بودن او، شانس بیشتری برای ضربه زدن به آنها داریم.» تونی کاسکارینو، مهاجم سابق تیم ملی ایرلند و مفسر روزنامه تایمز معتقد است که تیم ملی کشورش باید روی ضربات ایستگاهی و کرنرها که در آنها تبحر دارد برنامه‌ریزی کند، به ویژه اینکه فرانسه دوسوم گل‌هایش در مرحله مقدماتی را روی این ضربات دریافت کرده.

پرتغال – بوسنی

پرتغال که با دردسر زیاد توانست بالاتر از مجارستان و سوئد به پلی‌آف صعود کند، برای رسیدن به آفریقای‌جنوبی در گام آخر باید با بوسنی، پدیده جدید فوتبال اروپا روبه‌رو شود. پرتغال که امشب در لیسبون میزبان مردان بلاژویچ است، در این دو بازی حساس کریستیانو رونالدو، ستاره‌اش را در اختیار ندارد. توپ طلای 2008 با حسرت درباره غیبتش می‌گوید: «از اینکه نمی‌توانم در این مرحله حساس به پرتغال کمک کنم واقعا خشمگینم.

من به ورزشگاه می‌روم تا از هم‌تیمی‌هایم حمایت کنم. مطمئنم که ما با کیفیت فوتبال‌مان موفق می‌شویم و پس از بازی به رختکن می‌روم تا اولین قدم از دو قدم باقیمانده به سوی جام‌جهانی را جشن بگیرم.» ژوزه بوسینگوا، مدافع راست چلسی و پدرو مندز، هافبک دفاعی گلاسکورنجرز که در دو بازی اخیر تیمش نمایش فوق‌العاده‌ای داشت، دیگر مصدومان مهم تیم هستند و کروش احتمالا از میگل و په‌په برای پرکردن جای آنها استفاده می‌کند.

بوسنی هم که پس از اسپانیا و بالاتر از ترکیه و بلژیک به پلی‌آف رسیده، امیدوار است با ستارگانی مثل ژکو، ایبیسویچ، میسیموویچ و پیانیچ برای اولین بار به جام جهانی برسد. بلاژویچ 74 ساله که استاد تاکتیک است، انتظار بازی سختی را در ورزشگاه لوژ دارد: «انتظار دارم بازیکنانم با روحیه یک جنگجو به زمین بروند، چون تنها 11 جنگجو می‌توانند در پرتغال نتیجه بگیرند.»

روسیه – اسلوونی

روسیه که با اسلوونی روبه‌رو می‌شود، قرعه نسبتا آسان‌تری دارد ولی هیدینک که این تیم را به نیمه‌نهایی یورو 2008 رساند، هشدار می‌دهد که بازیکنانش نباید حریف را دست‌کم بگیرند: «آنها از نظر نتیجه‌گیری و سبک بازی، تیم قدرتمندی هستند. اسلوونی تیم منظم و سختکوشی است و فوتبال مدرنی بازی می‌کند. آنها ستاره‌ای ندارند و نقطه قوت این تیم، اتحادش است.»

یونان- اوکراین

یونان که پس از قهرمانی یورو 2004 دیگر نتوانسته بدرخشد، می‌خواهد با عبور از اوکراین، دومین حضور در جام‌جهانی را تجربه کند.

اتوره‌هاگل در آستانه رویارویی با حریفی که این تیم را در مقدماتی جام جهانی 2006 کنار زد، می‌گوید: «سرنوشت بازی در جنگ‌های نفر به نفر مشخص می‌شود. هر تیمی در دوئل‌های بیشتری برنده شود، گام بزرگی به سوی پیروزی برداشته است.»

شوچنکو هم معتقد است که برگزاری بازی رفت در یونان برای اوکراین، یک مزیت است.

کد خبر 95123

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز