همشهری آنلاین: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواستار توسعه روابط کشورش با شرق آسیا و بویژه همکاری‌های عملگرایانه با چین و برقراری روابط عمیق تجاری با این منطقه شد.

سفر باراک اوباما به ژاپن در حالی صورت می‌گیرد که یوکیو هاتویاما، نخست وزیر تازه انتخاب شده این کشور اعلام کرده است که به ماموریت ناوگان دریایی این کشور که به منظور حمایت از جنگ در افغانستان در حال انجام است، خاتمه خواهد داد.

او همچنین گفته است که قرار داد پایگاه‌های ژاپنی که در آن‌ها 47 هزار نظامی آمریکایی استقرار دارند را مورد تجدید نظر قرار خواهد داد و احتمال ایجاد یک بلوک  تجاری جدید در آسیا بدون عضویت آمریکا را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش الجزیره، از همین رو و به دلیل احتمال کاهش سطح روابط میان دولت‌های توکیو و واشنگتن، اوباما طی سخنانی در توکیو پایتخت ژاپن مجددا بر اتحاد دولت واشنگتن با ژاپن که اخیرا به دلیل اختلافات بر سر یک پایگاه آمریکایی تحت الشعاع قرار گرفته، تاکید کرد.

اوباما گفت: می‌خواهم هر آمریکایی بداند که ما سهمی در آینده این منطقه داریم، زیرا هر اتفاقی که در اینجا رخ دهد تاثیر مستقیمی بر زندگی ما در خانه (آمریکا) خواهد گذاشت.

او افزود: این مطنقه‌ای است که ما با آن درگیر بیشترین روابط تجاری خواهیم بود و بیشترین محصولات مورد نیاز خود را از اینجا ابتیاع خواهیم کرد. اینجا(شرق آسیا) جایی است که می‌توانیم بیشترین محصولات خود را به آن صادر کنیم و طی این روند در خانه اشتغال ایجاد کنیم.

اوباما که سه روز از سفر نه روزه خود به شرق آسیا را در چین سپری خواهد کرد، گفت: واشنگتن به قدرت در حال ظهور منطقه (چین) با تمرکز بر منافع خود نزدیک خواهد شد.

اوباما افزود: و دقیقا به همین دلیل است که تلاش آمریکا برای همکاری عملگرایانه با چین در مسائل مورد علاقه دو طرف اهمیت می‌یابد. زیرا هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند با چالش‌های قرن 21 رویارو شود و آمریکا و چین هنگامی ما بتوانیم آن ‌ها را کنار هم ببینیم بهتر خواهند توانست ادامه مسیر دهند.

اوباما طی اظهاراتش همچنین از دولت کره شمالی خواست به گفت و گوهای شش جانبه‌ای که پیشتر بر سر برنامه هسته‌ای این کشور جریان داشت، بازگردد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: ما در برابر تهدیدات مرعوب نمی‌شویم و با اقدامات خود به ارسال یک پیام واضح ادامه خواهیم داد. مخالفت کره شمالی با انجام وظایفی که در عرصه بین‌الملل عهده دار آن است منجر به کاهش امنیت در منطقه خواهد شد.

ژاپن اولین کشوری است که اوباما در سفر آسیایی خود از آن دیدار می‌کند.او در تور آسیایی خود به سنگاپور جهت شرکت در اجلاس اقتصادی آسیا- پاسیفیک نیز سفر خواهد کرد. در سفر به چین نیز به احتمال زیاد تغییرات آب و هوایی از مهمترین محور‌های گفت و گوی اوباما با مقامات چینی خواهد بود. او در سفر به کره جنوبی نیز طی گفت و گو‌ با مقامات دولت سئول بر برنامه هسته‌ای کره شمالی متمرکز خواهد شد.

کد خبر 95131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز