مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: تا یک‌هفته دیگر سکوهای جدید بی‌.آر‌.تی برای تخلیه مسافران اتوبوس در چهارراه ولیعصر و هم‌چنین میدان فردوسی در طول مسیر نصب خواهد‌شد.

این سکوهای جدید که در دپوی شرق چهارراه ولیعصر نصب می‌شود، علاوه‌بر سهولت تردد اتوبوس‌ها در پیاده‌کردن مسافران نیز تاثیر به‌سزایی خواهد‌داشت.

مهندس ستوده، معاون حمل‌و‌نقلی منطقه‌6 شهرداری پایتخت در گزارش این صفحه همشهری‌مسافر علاوه‌بر معرفی کامل این سکوها به تاثیراتی که آن‌ها برای محدوده چهارراه ولیعصر خواهند‌داشت، اشاره کرده‌ایم‌ که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

 به‌گفته کارشناسان ترافیک و حمل‌و‌نقل، پس از این‌که خط‌یک بی‌.آر‌.تی در مسیر تهرانپارس-‌میدان آزادی راه‌اندازی شد، مشکلات ترافیکی این محدوده تا حد زیادی کاهش یافت و بیش از همه این مسافران بودند که به‌راحتی در این محدوده پر‌ترافیک تردد کردند، اما همان کارشناسان بعد از راه‌اندازی این سامانه تندرو اعتقاد دارند، یکی از مشکلاتی که در مسیر بی‌.آر‌.تی آن‌هم در چهارراه ولیعصر وجود دارد، چگونگی پیاده کردن مسافران است.

 این موضوع باعث شد تا مسئولان شهرداری منطقه‌6 شهرداری تهران تصمیم به اجرای راهکاری برای سهولت در تردد اتوبوس‌ها و هم‌چنین تردد مسافران در چهارراه ولیعصر بگیرند. چاره حل این مشکل، سکوهای جدید تخلیه مسافر بود که البته پیش از این نیز در مسیر بزرگراه بسیج و افسریه در مسیر خطوط بی‌.آر‌.تی اجرا شده بودند.

 این سکوهای جدید تا حد بالایی به زمان‌بندی حرکتی اتوبوس‌ها، تخلیه مسافران و هم‌چنین تردد بی‌خطر آن‌ها کمک کرده بود. برای این‌که مشکل مشابه چهارراه ولیعصر و هم‌چنین میدان فردوسی برای مسافران بی‌.آر‌.تی یک و خطوط یک و ‌4 مترو برطرف شود، شهرداری منطقه‌6 پایتخت نیز ‌ به ‌ساخت و نصب سکوهای جدید در دو‌محدوده مورد‌نظر اقدام کرد که هم‌اکنون در چهارراه ولیعصر اجرا شده و تا دو هفته دیگر نیز مورد‌بهره‌برداری قرار خواهد‌ گرفت.

در صفحه اتوبوس این شماره همشهری‌مسافر مهندس فرزین ستوده، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری منطقه درباره ساخت و چگونگی کاربرد این سکوها توضیحات کاملی ارایه کرده است. 

به زودی در چهارراه ولیعصر

 سکوی جدید بی‌.آر‌.تی قرار است به‌زودی در ضلع شرقی چهار‌راه ولیعصر برای تخلیه مسافران ایجاد شود. این سکوها با همکاری معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری پایتخت احداث می‌شود. درحال‌حاضر عملیات تعریض نرده‌ها و اجرای جدول سکو به اتمام رسیده که پس از بتون‌ریزی، بهره‌برداری از سکوها انجام خواهد‌شد.

معاون حمل‌و‌نقلی منطقه‌6 شهرداری هم از پیشرفت سریع و ‌دقیق آماده‌سازی محل سکوهای جدید در ضلع شرقی چهار‌راه ولیعصر خبر داده و به همشهری‌مسافر می‌گوید: «عملیات تعریض نرده‌ها کاملا به پایان رسیده و به‌زودی سکوها که البته ساخته شده‌اند، در محل نصب خواهند‌شد. کار عمرانی برای تجهیز سکوها انجام‌شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم از سکوها استفاده کنیم».

روان سازی حرکتی درخط بی.آر.تی یک 

هم‌اکنون سامانه بی‌.آر‌.تی یک را باید یکی از استانداردترین خطوط حمل‌و‌نقلی در پایتخت دانست، چرا که بدون وقفه و با سیستمی کاملا منظم مسافران خود را جابه‌جا می‌کند. به گفته کارشناسان بی‌.آر‌.تی امروزه مسافران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شرقی‌ترین نقطه پایتخت به غربی‌ترین نقطه شهر منتقل می‌کند، اما بعد از راه‌اندازی سکوهای جدید و برطرف شدن مشکل توقف در دپوی شرقی چهارراه ولیعصر باز هم سرعت اتوبوس‌های خط یک بی‌.آر‌.تی افزایش پیدا خواهد کرد.

مهندس ستوده در این باره می‌گوید: «‌البته بی‌.آر‌.تی مشکلی بابت نقل‌و‌انتقال مسافران خود ندارد، اما با توجه به این‌که سکوهای جدید موضوع تخلیه مسافرانی که از شرق به غرب می‌‌روند را برطرف می‌کند، به‌نوعی سرعت حرکتی اتوبوس‌های این خط را افزایش می‌دهد».

افتتاح سکوهای جدید

مسافرانی که در مسیر چهارراه ولیعصر به صورت هر روزه تردد می‌کنند، نزدیک به یک هفته دیگر می‌توانند از سکوهای جدید استفاده کنند. مهندس ستوده در رابطه با زمان بهره‌برداری از این سکوها به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌عملیات ساخت سکوها به پایان رسیده و حتی بتون‌ریزی نیز انجام شده که ظرف یک‌هفته آینده سکوها نیز در محل نصب خواهند شد و مسافران می‌توانند از آن استفاده کنند».

ظاهرا این سکوها در زمستان هم می‌توانند نقش سرپناه را ایفا کنند. معاون حمل‌و‌نقل‌و‌ترافیک منطقه 6 به همشهری مسافر می‌گوید: «‌این روزها ایستگاه‌های اتوبوس نه‌تنها نقش ایستگاه انتظار، بلکه نقش سرپناه را نیز برای مسافران ایفا می‌کنند که این موضوع در زمستان به چشم خواهد آمد».

دلیل اصلی طراحی سکوهای جدید

یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون در چهار‌راه ولیعصر وجود دارد، شلوغی و ترافیک شدید اتوبوس‌ها به‌دلیل توقف و تردد مسافران است. توقف اتوبوس‌ها با هدف تخلیه مسافرانی که از شرق به غرب در حال سفر هستند، مشکلاتی را از نظر ترافیکی برای این منطقه به وجود آورده است که این موضوع دلیل اصلی طراحی و ساخت سکوهای جدید در دپوی شرق این چهار‌راه بوده است.

مهندس ستوده با اشاره به این موضوع گفت: «طول اتوبوس‌های جدیدی که در خط بی‌.آر‌.تی یک خدمات‌رسانی می‌کنند و هم‌چنین توقف‌های زیاد به‌دلیل تخلیه مسافر، مشکلاتی را برای محدوده دپوی شرق چهار‌راه ولیعصر به وجود آورده که خوشبختانه با نصب سکوهای جدید مشکل قدیمی این محدوده برطرف می‌شود».

تکرار تجربه بزرگراه بسیج

شاید برای‌تان این سوال پیش آمده باشد که شکل ظاهری سکوهایی که تا این حد می‌تواند مشکل تردد اتوبوس‌ها و هم‌چنین تردد در چهارراه ولیعصر را برطرف کند، چگونه است. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک منطقه‌6 شهرداری پایتخت با اشاره به این موضوع که سکوهای جدید چهارراه ولیعصر پیش از این نیز در بزرگراه بسیج استفاده شده است، می‌گوید:

«‌پیش ازاین با توجه به مشکل مشابهی که در بزرگراه بسیج و افسریه وجود داشته، از این سکوها البته به صورت تک‌پایه استفاده شده و نتایج بسیار خوبی نیز داشته است». مهندس ستوده گفت: «‌در چهارراه ولیعصر نیز برای مشکل عمده‌ای که از نظر تردد اتوبوس‌ها وجود داشت، تصمیم گرفتیم سکوهای جدید را به صورت دو‌طرفه امتحان کنیم. به این ترتیب امکان تردد مسافران از دو‌طرف سکو وجود دارد».

مرحله دوم نصب سکوها

 سکوهایی که در بار‌ه‌شان صحبت کردیم، قرار نیست تنها در چهارراه ولیعصر استفاده شود، بلکه پس از آن عملیات ایجاد سکوی میدان فردوسی نیز انجام خواهد‌شد. سکوهای جدیدی که قرار است در محدوده میدان فردوسی نصب و ساخته شوند، در ضلع شرقی میدان فردوسی نصب خواهند‌شد.

سکوهای میدان فردوسی این بار تنها برای استفاده مسافران اتوبوس نخواهد‌بود، بلکه به‌‌جز استفاده مسافران بی‌.آر‌.تی، برای مسافران خطوط یک و ‌4 مترو نیز کاربرد خواهد داشت. مهندس ستوده در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌با توجه به این که در میدان فردوسی مسافران مترو هم تردد می‌کنند، سکوهای جدید برای آن‌ها نیز کاربرد دارد و حتی مشکل عبور‌و‌مرور را برای آن‌ها حل خواهد‌کرد».

همشهری مسافر

کد خبر 95183

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز