به گزارش سما به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: در حال حاضر در این مسیر روزانه حدود 58 هزار مسافر جا به جا می شود که بر اساس نتایج شبیه سازی، حجم اولیه مسافر روزانه جا به جا شده در خط 10 اتوبوس های تندرو با 50 درصد افزایش، 90 هزار نفر و سپس تا 150 هزار نفر برآورد میشود.
- فعالیت 100 دستگاه اتوبوس دوکابین در خط 10 BRT
وی فاصله متوسط بین ایستگاههای خط 10 اتوبوس های تندرو را 685 متر اعلام کرد و وجود مراکز مهم تبادل سفر را از جمله ملاکهای تعیین ایستگاهها بر شمرد و اظهار کرد: 100 دستگاه اتوبوس دوکابین برای این خط پیش بینی شده و سرفاصله زمانی حرکت اتوبوسها 2 دقیقه در نظر گرفته شده است.
معاون شهردار تهران عرض مسیر اتوبوس های تندرو را 8 متر در وسط مسیر عنوان کرد و با اشاره به این که به این منظور در تمام طول مسیر پارک حاشیهای حذف شده، تصریح کرد: ایستگاه های موجود در محور خط 10 اتوبوسهای تندرو عموماٌ به صورت دو طرفه در نظر گرفته شدهاند.
وی تعداد خطوط اتوبوسرانی در ارتباط با مسیر 10 اتوبوس های تندرو را 33 خط، خطوط مینی بوسرانی را 7 خط و خطوط تاکسیرانی را 56 خط اعلام و اضافه کرد: از مجموع این 96 خط، دو خط اتوبوسرانی ریالی حصارک - پایانه آزادی و پونک - ایستگاه متروی صادقیه و 5 خط تاکسیرانی به موازات خط 10 اتوبوس های تندرو قرار دارند.
- نصب 122 بنر اطلاع رسانی در خط 10 BRT
مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که علاوه بر برگزاری جلسات با دبیران شورایاری محلات منطقه 5 به منظور معرفی خط 10 اتوبوس های تندرو و ساز و کار اجرایی آن، اقدامات متعددی به منظور اطلاع رسانی به شهروندان غرب تهران به عمل آمده، گفت: در این ارتباط می توان به نصب 100 بنر 4×3 در طول دو مسیر رفت و برگشت خط 10 اتوبوس های تندرو که
محور اجرای پروژه در آن ها مشخص شده و نیز 22 بنر در عرشه پلهای سواره و پیاده در مسیر مذکور اشاره کرد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به نام گذاری 15 خرداد تحت عنوان «روز جهانی محیط زیست» افزود: هم زمانی این روز با بهره برداری از خط 10 اتوبوس های تندرو که تاثیر قابل توجهی بر کاهش آلاینده های زیست محیطی در غرب تهران بر جای خواهد گذاشت، تاکیدی بر توجه ویژه مدیریت شهری بر بهبود محیط زیست شهر و حفظ سلامت شهروندان است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که پیش بینی می شود پس از احداث خط 10 اتوبوس های تندرو 23 تا 26 درصد از میزان آلاینده های این مسیر کاسته شود، اظهار کرد: انتظار می رود با احداث این خط 18 هزار و 697 تن از مجموع آلاینده های اندازه گیری شده در این مسیر کاهش یافته و در نتیجه وضعیت محیط زیست در غرب و شمال غرب تهران بهبود پیدا کند.
- کاهش 20 درصد سوخت مصرفی در خط 10 BRT
وی با بیان این که پیش بینی میشود تردد خودروهای شخصی 35 درصد و میزان سوخت مصرفی در این مسیر 25 درصد کاهش پیدا کند، تصریح کرد: در حال حاضر در مسیر مذکور 9/26 میلیون لیتر بنزین در سال مصرف می شود که انتظارمی رود با احداث خط 10 اتوبوس های تندرو به 2/20 میلیون لیتر برسد و به عبارتی 6 میلیون و 730 هزار لیتر کاهش پیدا کند.
مهندس تشکری هاشمی با اشاره به این که آلودگی هوای مسیر خط 10 اتوبوس های تندرو اندازه گیری شده و این محور به عنوان مسیری آلوده محسوب می شود، اضافه کرد: این در حالی است که میزان ذرات معلق این مسیر در سال 89 نسبت به سال 88 سه برابر، غلظت NOx ده برابر و میزان SO2 چهار برابر افزایش نشان میدهد.
وی میزان استاندارد صدا در مناطق مسکونی را در ساعات روز 55 و در ساعات شب 45 دسی بل اعلام کرد و گفت: این در صورتی است که آلودگی صوتی مسیر خط 10 اتوبوس های تندرو در ساعات روز 85 دسی بل یعنی 30 دسی بل بالاتر از حد استاندار مناطق مسکونی و در ساعات شب نیز 67 تا 68 دسی بل یعنی 22 تا 23 دسی بل بیشتر از میزان استاندارد است.
- حمل و نقل عمومی گستردهتر مساوی با شهر برتر
معاون شهردار تهران در پایان با تاکید بر این که گسترش حمل و نقل عمومی به عنوان یک خواست عمومی مورد مطالبه مردم شهر تهران است، اظهار کرد: به این منظور توسعه خطوط اتوبوسهای تندرو و تکمیل خطوط ده گانه BRT به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای حل مشکل ترافیک در سال 90 به صورت جدی در دستور کار مدیریت شهری قرار خواهد داشت، چرا که در دنیای امروز حمل و نقل عمومی گسترده تر، از اصلی ترین نشانه ها و مهم ترین مصادیق شهرهای برتر دنیا محسوب میشود.
گفتنی است خط 10 اتوبوسهای تندرو که از میدان آزادی در غرب تهران آغاز میشود، با عبور از دو بزرگراه محوری محمد علی جناح و شهید اشرفی اصفهانی از میدان دوم صادقیه، پونک و چهار دیواری و نیز از مقابل دو مرکز بزرگ خرید تیراژه و بوستان عبور کرده و در نهایت به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در شمال غرب تهران منتهی می شود.