شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

از قدیم گفته‌اند « گذر چرم به دباغ‌خانه می‌افتد» اما این روز‌ها در فروشگاه‌های شهر چرم‌هایی در ویترین‌های پر زرق و برق خودنمایی می‌کنند که حتی رنگ دباغ‌خانه را هم به خود ندیده‌اند، زیرا اصلا چرم نیستند

این چرم‌نماهای جدید چنان بازار چرم را قبضه کرده‌اند که به گواه برخی فروشنده‌ها حتی خود آنها نیز گاهی نمی‌توانند چرم را از محصولات مصنوعی تشخیص دهند. چینی‌ها محصولاتی را روانه بازار می‌کنند که نه تنها ظاهر به قول معروف تمام چرم دارند بلکه با اضافه کردن برخی اسانس‌های ویژه،‌ بوی چرم هم می‌دهند.

به این وسیله جای هیچ شکی برای خریدار از همه‌جا بی‌خبر باقی نمی‌ماند که محصول چرم اصل است. جدای از ورود این چرم‌نما‌ها به بازار چرم، مسئله اینجاست که این محصولات وارد فروشگاه‌های چرم نیز شده است.

فروشنده‌ها به راحتی اجناس مصنوعی را به عنوان چرم اصل معرفی می‌کنند. در حال حاضر به جرأت می‌توان گفت فقط چند فروشگاه انگشت‌شمار وجود دارند که محصولات‌شان ساخته شده از چرم اصل است. این فروشگاه‌ها بین برند‌های مطرح داخلی حضور دارند و قیمت‌های معقول‌تری نیز روی محصولات خود نصب می‌کنند.

حال آنکه در بازار فعلی هیچ اطمینانی به  اصل بودن محصولات خارجی فروشنده‌ها نیست. البته اغلب محصولات داخلی نیز به لحاظ دوخت و الگو نقطه‌ضعف‌های اساسی دارند؛ تا حدی که برخی خریداران محصولات غیر اصل خارجی را به دلیل داشتن تن‌خور مناسب، بیشتر می‌پسندند.

خط ویژه موتورسواران

به نظر می‌رسد این اواخر برخی مسیر‌های دیگر به خط ویژه موتورسواران متخلف اضافه شده است. آنها خود را در ردیف آمبولانس‌ها و خودرو‌های پلیس می‌دانند و وارد خط ویژه می‌شوند. برای نمونه فقط در تصویری که حسین تهرانی برای ما ارسال کرده  3 نفر از آنها بدون کلاه ایمنی وارد مسیر ورود ممنوع برای موتورسیکلت‌ها شده‌اند. بنابراین هنگامی که موتورسیکلت‌ آنها روانه پارکینگ پلیس می‌شود، زیاد برای‌شان دلسوزی نکنیم.

قرار شبانه

در برخی محله‌های شهر زباله‌ها به قول معروف همه جا به جز داخل سطل‌های مکانیزه زباله وجود دارند. از آنجا که در هر محله‌ای چندین سطل مکانیزه وجود دارد نمی‌توان گفت این موضوع به کمبود این سطل‌ها باز می‌گردد.

برخی تصور‌های اشتباه دراین مورد وجود دارد که باعث پر شدن و کثیفی اطراف این سطل‌ها می‌شود. برای نمونه برخی شهروندان تصور می‌کنند سطل‌ زباله، محل قرار شبانه زباله‌هاست.

بنابراین چنانچه  داخل سطل پر بود، اطراف سطل‌ زباله نیز فرقی با داخل آن ندارد و می‌توان زباله‌ها را همانجا رها کرد. حال باید این سؤال را مطرح کرد که چرا این سطل‌های بزرگ، زود پر می‌شود. برای این منظور می‌توان نگاهی به داخل آنها انداخت. چشمتان روز بد نبیند؛

از کمد گرفته تا جعبه تلویزیون و گاه خود تلویزیون را می‌توان در آنها دید. کارگر‌های ساختمانی نیز به فرمان کارفرما نخاله‌های ساختمانی را داخل این سطل‌ها می‌گذارند. با این حرکات غیرمسئولانه هیچ تعجبی ندارد اگر سطل‌ها در کسری از ساعت پر شوند.

به هر حال چنانچه بخواهیم محله‌ای خوشبوتر و دارای منظره‌ای بهتر داشته باشیم باید جلوی تخلف‌هایی از این دست را بگیریم. برای این منظور شهروندان به محض مشاهده تخلف‌های اینچنینی می‌توانند مراتب را به شماره تلفن 137 اطلاع دهند.

شهروندان حرف گوش‌کن

برخی شهروندان به قدری به توصیه‌های پزشکی اهمیت می‌دهند که برای نمونه چنانچه متخصصان، خواب بعد از ظهر را برای آنها تجویز کنند حتی در بوستان‌های شهر نیز چند دقیقه‌ای می‌خوابند. این در حالی است که این شهروندان حرف‌گوش‌ کن باید این نکته را بدانند که بوستان‌های شهر به هیچ وجه مکان مناسبی برای خواب نیست.

کد خبر 95192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز