چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

محمد اشعری: همین چند سال قبل را به یاد آورید؛ نقش و تأثیرگذاری مردم در شهر و میزان مشارکت آنها در مدیریت شهر چقدر بود؟

پاسخ به این سؤال کار چندان سختی نیست.تا همین چند سال پیش ¨منظورم قبل از تشکیل نخستین دوره شورای اسلامی شهر تهران است© نقش شهروندان در انتخاب شهردارشان نزدیک به صفر بود. نهاد مشورت‌محوری چون شورای شهر باعث شد تا انتخاب شهردار با فرآیندی غیرمستقیم ممکن شود و طعم شیرین انتخاب حقیقی، زیر زبان تهرانی‌ها مزه کند.

اما با همه مشکلات پیش‌آمده در راه این تجربه مردمسالاری در مقیاس شهری که هنوز در گوشه ذهن بسیاری نهفته مانده است، شورای شهر تجربه موفقی شد که پایه‌های نهادهای محلی با نام «انجمن‌های شورایاری» را بنیان گذاشت. حالا «انتخاب» و قدرت تأثیرگذاری در لایه‌های مدیریتی شهر، به زیرپوست محله‌ها کشیده شد.

سیاست‌های نامشخص در ابتدای کار، باعث شد تا بسیاری پیش پیش فاتحه این نهادهای محلی را بخوانند و برای جایگاه قانونی و کارکردش دردسرساز شوند. اما تأکید صحیح مجموعه شهرداری و شورای شهر بر حفظ این انجمن‌های محلی باعث شد تا جایگاه این شورایاری‌ها، روزبه‌روز قوی‌تر و مستحکم‌تر شود.

ایرادات طبیعی که در ابتدای هر کاری بروز می‌کند، آرام‌آرام رفع شود و... برسیم به امروز، روزهایی که اگرچه بصورت غیررسمی نزدیک به 10 سال از تأسیس انجمن‌های شورایاری می‌گذرد، ولی 4 سالی است که رد پای خود را در تصمیم‌گیری‌های شهری می‌بینند. دیگر همگان به اهمیت و تأثیر این نهادهای مردمی وقوف کامل دارند.

می‌دانند که مشارکت مردم در مدیریت شهر، تنها یک شعار خوشرنگ و لعاب برای روزهای حساس نیست، بلکه یک سیاست است تا مردم را نسبت به شهر و محله حساس کند و مسئولان را نیز پاسخگو. حضور و نقش مردم را در اهمیت به محل زندگی افزایش دهد و آنها را برای هدایت شهر آماده نگه دارد و... احساس می‌کنم که روزهای بلوغ شورایاری‌ها همین روزهاست.

اعتماد 2 جانبه میان مسئولان و شورایاران تا اندازه مناسبی پدید آمده و شورایاران آماده‌اند که مسئولیت‌های بیشتری را برای ارتقا و بهبود محله‌هایشان به عهده بگیرند. برنامه‌ریزان و مسئولان فرصت را از دست ندهند؛ باید از امروز برای آینده این شورایاری‌ها هدفسازی کرد، سیاست‌های پیش‌رو را چید و برای حد و مرز اختیارات شورایاری‌ها آزمون و خطا کرد تا به نتیجه‌ای درست و قابل قبول رسید.

نهادهای مردم نهاد محلی می‌توانند و ثابت کرده‌اند که توانایی پذیرش مسئولیت‌های بزرگ‌تر را دارند. باید زودتر به فکر آینده شورایاری‌ها بود تا در تنگنای ایستایی و کلیشه شدن، باقی نمانند. تکمله: پارلمان محلی یک ایده جذاب است؛برای آینده شورایاری و انتخاب شهرداران ناحیه تا مسئولیت‌های بزرگ‌تر.

همشهری محله - 6

کد خبر 95242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز