همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که هم‌اکنون حدود 10 میلیون لیتر از 66 میلیون لیتر سوخت مصرفی کشور در کلان‌شهر تهران مصرف می‌شود، گفت:

اگر 50 درصد مصرف سوخت در کلان‌شهر تهران تبدیل به گازهای آلاینده شود، در حال حاضر روزانه حدود پنج هزار تن آلودگی توسط خودروها ایجاد می‌شود. به گزارش ایسنا، شاعری در اولین همایش اثرات آلودگی هوا بر جانبازان شیمیایی که روز گذشته برگزار شد، افزود: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حداکثر به مدت یک روز می‌توان هوای ناسالم را تحمل کرد، این در حالیست که آمارهای تهران نشان می‌دهد 70 تا 80 روز در سال هوای این شهر ناسالم است که این برای همه مردم به ویژه جانبازان، کودکان و افراد خطرپذیر خطرناک است.

وی با اشاره به قوانین تدوین شده در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه و همچنین افق توسعه 1404 در زمینه‌ کاهش آلودگی هوا، تصریح کرد: با وجود آن که در راستای کاهش آلودگی هوا کمبود قانون نداریم، اما مجریان قانون به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی و بر اساس قانون جامع کاهش آلودگی هوای تهران باید 200 هزار تن از آلودگی هوا را کاهش می‌داد که تاکنون توانسته 150 تا 160 هزار تن از این آلودگی را کاهش دهد.

شاعری با تاکید بر این که موظفیم طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران را دقیقا اجرا کنیم، خاطر نشان کرد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از طرح‌های خوبی به شمار می‌رود که هم اکنون به نقطه خوبی رسیده و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه خودروی فرسوده نداشته باشیم.

وی با بیان این که هر فرد سالانه حدود چهار میلیون لیتر هوا استفاده می‌کند، عنوان کرد: بنابراین بدون هیچ مرزبندی سیاسی و اجتماعی، تمامی ذین‌فعان در زمینه کاهش آلودگی هوا باید وظایف خود را انجام دهند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در سطح جهانی یک میلیارد و 400 میلیون نفر در معرض آلودگی هوا قرار دارند و سالانه سه میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با این گفته که در حال حاضر تهران تبدیل به پارکینگ متحرک شده است، اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست درصدد است با همکاری تمامی ارگان‌های ذیربط، طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران را جدی‌تر از گذشته دنبال کند.

وی در ادامه شتاب بخشیدن به توسعه مترو و حمل و نقل عمومی در تهران و افزایش سرانه فضای سبز را از جمله مواردی خواند که مسوولان باید به طور جدی آن را دنبال می‌کنند.
به گزارش ایسنا، حیدرزاده ـ دبیر این همایش و رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ـ نیز گفت: حدود هفت هزار جانباز شیمیایی در تهران سکونت دارند که کمتر از یک‌هزار نفر از آن‌ها نسبت به سایر جانبازان خطرپذیرتر هستند.

وی با تاکید بر این که فعالیت‌های حمایتی از این گروه باید در اولویت کاری ارگان‌ها قرار گیرد، بیان کرد: این همایش با هدف بیان موضوع آلودگی هوا، تاثیرات مخرب آن به قشر آسیب‌پذیر جانبازان شیمیایی، خدمات اضطراری به این گروه، تکالیف دستگاه‌های ذی‌ربط و غیره برگزار شده است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد که مسوولان در این همایش متهم به وعده دادن و عمل نکردن به وظایف نشوند، چرا که بحران آلودگی هوای تهران بسیار جدی است و بسیاری از ارگان‌ها در اجرای برنامه‌های مرتبط کم‌کاری کرده‌اند.

کد خبر 95247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز