خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، این افزایش فروش پس از یک سال کسادی صنعت خودرو، به تولیدکنندگان فعال در این صنعت پیام امیدبخشی میدهد.
بنا به اعلام آتودیتا (Autodata) که ارقام منتشر شده توسط دستاندرکاران صنعت خودروسازی را گردآوری میکند، فروش وسایل نقلیه شامل خودروهای شخصی و کامیونهای سبک ماه گذشته 15.1 درصد در مقایسه با دسامبر 2008 افزایش یافت و به 1.03 میلیون دستگاه رسید.
آمار کل سال نشان از آن دارد که رکود عمیق اقتصادی سال 2009 در آمریکا اثر گستردهای بر خودروسازان داشته است. فروش خودرو با افزایش 21.2 درصدی نسبت به سال 2008 به 10.43 میلیون در 2009 رسید.
جنرال موتورز و کرایسلر، غولهای خودروسازی مستقر در دیترویت که هر دو سازماندهی مجدد خود را در بهار 2009 به خاطر ورشکستگی آغاز کردند، خبر از کاهش 5.7 درصد و 3.7 درصدی فروش خود در ماه دسامبر دادند.
فروش جنرال موتورز در این سال 30 درصد کاهش یافت و کاهش فروش کرایسلر هم حدود 36 درصد بود. این دو شرکت امیدوارند سال 2010 بخت به آنها رو کند.
فورد، تنها خودروساز بزرگ آمریکا که خود را ورشکسته اعلام نکرد، خبر از افزایش 32.8 درصدی فروش در ماه دسامبر داد. اما این شرکت هم با کاهش 15.3 درصد در کل سال 2009 مواجه شد.
در همین حال، تویوتا، غول خودروسازی ژاپن هم از افزایش 32.3 درصدی فروش دسامبر خود، اما کاهش 20.2 درصدی برای کل سال خبر داد. رقیب این شرکت، هوندا اعلام کرد میزان فروش خودروهایش در آمریکا 24.5 درصد در ماه گذشته میلادی افزایش داشته اما در 2009 میلادی 19.5 درصد کاهش نشان میدهد.
هیوندای و کیا، خودروسازان کره جنوبی تنها خودروسازان بزرگی بودند که سال 2009 سود کردند. هیوندای از افزایش 40.6 درصدی در ماه دسامبر و 8.3 درصدی در کل سال خبر داد.
خودروسازان آلمان هم نسبت به همتایان آمریکایی خود عملکرد بهتری داشتند. فولکس واگن که بیشترین حضور را در آمریکا دارد، اعلام کرد فروش خودروهایش در ماه دسامبر 16.2 درصد افزایش و کاهش 5.2 درصدی در کل سال داشته است.