گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه امروز حفظ محیط‌زیست اولویت اول همه جهانیان است، تاکید کرد:

کشورهایی که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر نظامی دارای قدرت هستند امروز به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای حفظ محیط‌زیست که حیات بشر به آن وابسته است چاره‌ای بیندیشند.

این در حالی است که در کشور ما نه تنها محیط‌زیست در جایگاه خود قرار ندارد بلکه به لحاظ ضعف ساختاری، اکنون بسیاری از مسئولیت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست امروز در حیطه وظایف سازمان‌های دیگری چون سازمان جنگل‌ها و مراتع، شیلات و وزارت نیرو قراردارد. وقتی سازمان محیط‌زیست مالک جنگل نیست چگونه می‌تواند مانع تخریب آن شود.
محمدی‌زاده افزود: وقت آن است که با لحاظ کردن اصل 44 قانون اساسی و پرهیز از هر گونه تصدی‌گری و واگذاری ماموریت‌های اجرایی و با تاکید بر وظایف حاکمیتی که جنس آن نظارتی است و قابل واگذاری هم نیست با رفع موانع ساختاری، وظایف مربوط به محیط‌زیست به این سازمان محول شود.

این اظهارات مهندس محمدی زاده، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع مدیران کل این سازمان در مراسم معارفه معاون حقوقی و امور مجلس و امور استان‌ها و قائم مقام رئیس سازمان و امور بین‌الملل و مدیرکل روابط عمومی در25آبان از آن رو اهمیت دارد که همزمان با این سخنان، وزیر راه و ترابری طی اظهاراتی درباره جنگل ابرو فعالیت‌های راه‌سازی‌ در حریم این زیستبوم نادر، به ایسنا گفت: طرح وزارت راه به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه شده و هم‌اکنون کارشناسان با یکدیگر در حال بحث و بررسی هستند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز درختی بریده نشده و هنوز به جنگل نرسیده است، قطع درختان جنگل‌های گلستان و آغاز عملیات ساخت این جاده را تکذیب کرد و گفت: یکی از روزنامه‌ها نوشته «میلیون‌ها اصله درخت قطع شده است!» آیا تمام ایران میلیون‌ها درخت دارد که قطع شود. یعنی ما همه ایران را صاف کرده‌ایم؟!

وزیر راه و ترابری درباره تشکیل جلسه وی با مسئولان مربوطه در این زمینه و ارسال
صورت جلسه آن به کمیسیون امور زیربنایی صنایع و محیط‌زیست مبنی بر اینکه اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست از تاریخ آن (10 آبان ماه) تا 2 هفته اصلاحات و نظرات خود را به طرح وزارت راه و ترابری ارائه نکند این وزارتخانه حق اجرا دارد، اظهار کرد: این اختیار به آنها داده شده است.

طرح مربوطه که در این جاده تونل وجود دارد و درختی بریده نمی‌شود را ارائه کرده‌ایم تا بررسی کنند و اشکالات آن را بگویند و اینگونه نبوده که ما بدون اطلاع سازمان محیط‌زیست کار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان در جنگل‌ بدون قطع درخت جاده احداث کرد، گفت: تکنیک‌های بسیاری وجود دارد؛ با ساخت تونل و... می‌توان این کار را انجام داد. این مسائل به نادرست و دروغ مطرح می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: در خبری که وزیر راه به آن اشاره می‌کند، مدیرکل جنگل‌های خارج از شمال هشدارداده بود که درصورت اجرای طرح جاده علی‌آباد - شاهرود، 19 کیلومتر این جاده از یکی از متراکم‌ترین بخش جنگل ابر عبور خواهد کرد که طی آن حداقل یک میلیون درخت کهنسال ممرز، بلوط، زرشک و سرخدار، پاکتراشی خواهد شد.

ابر نباید قربانی بخشی‌نگری شود

دکتر صدوق، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در این باره به همشهری گفت: هم‌اکنون با تشکیل کارگروه مشترک سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع، طرح ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت شده در دستور کار قرار گرفته و انتظار می‌رود با توجه به اهمیت جنگل ابر، وزیر محترم جهاد کشاورزی با این طرح موافقت کند. بدین ترتیب دیگر مجالی برای تعدی به این عرصه‌ها باقی نخواهد ماند.

صدوق در ادامه ضمن ابراز نگرانی از تخریب احتمالی ابر افزود: جنگل ابر، اکوسیستم بی‌نظیری است که اهمیت جهانی دارد و نباید قربانی تصمیمات مقطعی و بخشی‌نگری شود. سازمان محیط‌زیست هم برای حفظ این زیستبوم ارزشمند از تمام ظرفیت‌های قانونی و حقوقی خود استفاده خواهد کرد و بر سر حفاظت میراث طبیعی و مصالح ملی با هیچ سازمان و نهادی هم رودربایستی ندارد.

گفتنی است در مراسمی که25 آبان در سازمان محیط‌زیست برگزارشد طی احکام جداگانه از سوی ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست، ابراهیم پوررمضان به سمت معاونت حقوقی و امور مجلس و امور استان‌ها، مجید شفیع پورمطلق به سمت قائم‌مقام رئیس سازمان و امور بین‌الملل و مشاور ارشد، محمد شمس فلاح به سمت مشاور رئیس سازمان و مدیرکل حوزه ریاست و نورالله مرادی به سمت مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه منصوب شدند.

کد خبر 95393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز