سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه، مردی با 165 سانتی‌متر قد

و دشمنانی که او را کوتوله خطاب می‌کنند، با وجود کوتاهی قدش، همیشه وسائلی با اندازه‌های بزرگ را دوست دارد.

هواپیمای کهنه و قدیمی ایرباس 319 اس او به‌زودی با یک هواپیمای بهتر که هم‌اندازه آرزوهای سارکوزی است، عوض می‌شود. بودجه خرید و تجهیز این هواپیمای جدید که از نوع ایرباس‌ای 330 است و مخالفان به کنایه نام ایر سارکو وان را بر آن گذاشته‌اند، چند روز پیش بی‌سر و صدا و دور از چشم رسانه‌های فرانسه تصویب شد.

با وجود مخالفت اعضای حزب سوسیالیست با این بودجه، هزینه 185 میلیون یورویی این هواپیما توسط نمایندگان پارلمان تصویب شد. قرار است بودجه خرید و نوسازی و تجهیز این هواپیما از بخش بودجه دفاعی کشور تامین شود. این موضوع باعث اعتراض جدی مخالفان دولت شده‌است.

این هواپیما دست‌دوم است و از خطوط هوایی کارائیب خریداری شده‌ است. مرحله نوسازی و تجهیز این هواپیما آغاز شده و به گفته منابع خبری نزدیک به دولت، تا پیش از پایان سال 2010 آماده استفاده رئیس‌جمهور نخواهد شد.

این هواپیما وقتی آماده شد، به وسیله شخصی لوکس مسافرت سارکوزی و همسرش تبدیل می‌شود. در این هواپیما علاوه بر دفتر کار، اتاق خواب و حمام، یک سالن کنفرانس با بیش از 60 صندلی وجود دارد. در این هواپیما همچنین سیستم ارتباطات پیشرفته‌ای وجود دارد که رئیس‌جمهور را قادر می‌کند درباره موضوعات محرمانه با مشاورانش گفت‌وگو کند. 

سارکوزی که می‌گویند نسبت به اوباما نوعی حسادت بروز می‌دهد، مدت‌هاست که به‌دنبال هواپیمایی شبیه هواپیمای شخصی رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به ایرفورس وان بوده‌است؛ به همین دلیل از مدت‌ها پیش پیشنهاد تعویض هواپیمای قدیمی کاخ الیزه را مطرح کرده‌بود.

در اجلاس سران گروه 8 در سال 2007، سارکوزی برای نخستین بار مقایسه‌ای میان هواپیمای کاخ الیزه و هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا انجام داد. هواپیمای ایرفورس وان ریاست‌جمهوری آمریکا که آن زمان جورج بوش را به اجلاس آورده بود، یک بوئینگ 747 است.

اتفاقا در همان سفر بودکه هواپیمای ایرباس 319 اس رئیس‌جمهور فرانسه دچار نقص فنی شد.  هواپیمای جدید که لقب قصر پرنده را به آن داده‌اند، اگر چه هنوز در حد واندازه ایرفورس‌وان نیست اما یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهایی است که سران اروپا، تا‌کنون داشته‌اند و با آن سفر کرده‌اند. این هواپیما 60 متر طول و 17 متر بلندی دارد و باک ذخیره چشمگیری هم دارد.

کاخ الیزه تاکید کرده که هدف از خرید این هواپیمای جدید لوکس‌گرایی نبوده بلکه کارآمد کردن سفرهای رئیس‌جمهور بوده‌است اما مخالفان می‌گویند که این کار غیرضروری بوده است. آنها می‌گویند سارکوزی برای جبران برخی نواقص خود دست به این خرید کلان و دیگر هزینه‌های هنگفت زده‌است. آنها می‌گویند پولی که از بخش بودجه دفاعی برای خرید این هواپیما هزینه شده باید صرف موارد ضروری‌تری چون تجهیز نظامی ارتش می‌شد.

منبع‌: گاردین - 16 نوامبر 2009
ترجمه: نیلوفر قدیری

کد خبر 95494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز