گروه سیاسی- حجت پیری: وزارت امور خارجه‌ روسیه در اظهاراتی مبهم اعلام کرد که این کشور چندین سال است با رعایت مطلق تمامی تعهدات بین‌المللی خود با ایران همکاری‌های فنی - نظامی دارد

آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ روسیه در حالی این سخنان را مطرح کرده است که بنا بر قرارداد اولیه تکمیل نیروگاه بوشهر نزدیک به 10 سال در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تاخیر وجود دارد.

وی به خبرگزاری روسی نووستی گفته است که ما کاملا به پایان رساندن پروژه نیروگاه اتمی بوشهر پایبندیم. روسیه پیش از این سوخت رآکتور این نیروگاه را تحویل داده و در حال حاضر امور مربوط به راه‌اندازی آن در حال انجام است.

نسترنکو ادعا کرد که بحث صرفا مسائل فنی کار است که باید به‌وسیله کارشناسان روسی و ایرانی حل شود ولی اشاره‌ای به این نکرده است که چرا پس از تعویض بسیاری از قطعات این رآکتور مطابق میل کارشناسان روسی هنوز در این پروژه اشکال فنی وجود دارد و درحقیقت مسئولیت مستقیم این اشکالات به‌عهده شرکت پیمانکار روسی است.

پس از دیدار و مذاکره رئیس‌جمهور آمریکا و روسیه،  وزیر انرژی روسیه با ذکر دلایلی فنی راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تا پایان سال 2009 امکانپذیر ندانسته بود.

زمان مطرح نکرد

در همین حال27آبان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون با صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: صالحی در کمیسیون اعلام کرد که طی ماه‌های آینده نیروگاه اتمی بوشهر مراحل اولیه کار خود را آغاز خواهد کرد که یکی از نخستین کارهای این نیروگاه قرار گرفتن سوخت در قلب رآکتور است.

نماینده شاهرود در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه آیا تا پایان سال‌جاری شمسی نیروگاه اتمی بوشهر به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: به‌دلیل اختلاف سال میلادی و شمسی نمی‌توان زمان دقیقی را برای راه‌اندازی این نیروگاه اعلام کرد ولی رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه دیروز هیچ زمانی را مطرح نکرد.

مسکو سیاست ثابتی ندارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خلف وعده‌هایی که از سوی روسیه سرزده گفت: روسیه هیچگاه سیاست ثابتی در رابطه با ایران نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی در جمع عده‌ای از دانشجویان اهوازی درخصوص نوسان‌های موجود در روابط دیپلماتیک روسیه گفت: کشورمان خریدهای نظامی و غیرنظامی از روسیه داشته که با وجود پرداخت هزینه‌ها این محصولات در اختیار کشورمان قرار نگرفته است. رضایی ادامه داد: ما نباید در سیاست خارجی به یک کشور خاص تکیه کنیم.

کد خبر 95608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز