گروه اقتصادی استان‌ها- نگار صادقی: تعداد زیادی از معادن استان کرمان به دلیل ضایعات بالا و حجم تولید پایین تعطیل شده‌اند

تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هم مشکلی به مشکلات واحدهایی که باقی مانده‌اند اضافه کرده است. مدیرعامل یکی از معادن تولیدکننده سنگ کرمان می‌گوید:  بسیاری از مشتری‌ها با علم به اینکه قرار است قیمت مواد اولیه در ایران افزایش یابد از هم اکنون به فکر جایگزین برای ما هستند، این در حالی است که رقبای ما هر روز جای پای خود را محکم‌تر می‌کنند.

عبدالرضا تحسینی، دبیر انجمن سنگ کرمان حذف یارانه‌ها را در نهایت به نفع اقتصاد کشور می‌داند اما معتقد است زمان و نحوه اجرای این طرح در شرایط فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی به همشهری می‌گوید: در شرایطی که کارخانه‌های سنگ‌بری و معادن کرمان به دلیل ضایعات و قیمت تمام شده بالا از قدرت رقابت ناچیزی برخوردارند حذف یارانه‌ها مشکلات این واحدها را دوچندان می‌کند.

طی 10 سال گذشته ترکیه به آرامی بازار سنگ‌های تزیینی ایران را از آن خود کرده، حال رقیب نوپای دیگری به رقبای تولیدکنندگان کرمانی اضافه شده است، مصر هم درصدد به دست آوردن باقی مانده سهم ایران از بازار جهانی است و مهم‌ترین علت این امر هم بالا بودن قیمت تمام شده تولیدات ایرانی نسبت به رقبای خارجی است.

تحسینی با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی با اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها می‌گوید: کاملا مشخص است که قدرت رقابت ما در بازار جهانی باز هم کاهش می‌یابد و انتظار از دست رفتن بازار خارجی دور از ذهن نیست.

دبیر انجمن سنگ کرمان، بازار سنگ را نقطه قوت معدنکاران ایرانی می‌داند و می‌گوید: با افزایش قیمت سوخت، قدرت رقابت ما باز هم کاهش می‌یابد و سهم‌مان از بازار جهانی را باز هم از دست می‌دهیم.

وی که موافق حذف پلکانی یارانه انرژی بخش صنایع است تصریح می‌کند: تولیدکنندگان ما باید در ازای افزایش قیمت نهایی کالای خود حرفی برای گفتن داشته باشند، این در حالی است که به نظر نمی‌رسد معدنکاران ما بتوانند به جبران هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت آزادسازی حامل‌های انرژی را بپردازند.

ثابت بودن نرخ ارز مشکلی است که همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان از آن گلایه می‌کنند و خواستار تعیین نرخ ارز توسط بازار هستند. به اعتقاد فعالان اقتصادی این امر باعث می‌شود تا قدرت رقابت تولیدات داخلی هر سال نسبت به رقبای خارجی خود افزایش یابد. در حالی که هزینه تولید هر سال برای تولیدکنندگان بالا می‌رود به دلیل ثابت بودن نرخ ارز واردکنندگان می‌توانند کالای بیشتر و ارزانتری نسبت به تولیدات داخلی وارد کنند.

تحسینی خواستار آزادسازی نرخ ارز و تسهیل شرایط تولید برای تولیدکنندگان از سوی دولت می‌شود و می‌گوید: فعالان بخش معدن هم‌اکنون با مشکلات فراوانی از جمله قوانین معدن، مشکلات کارگران این بخش، افزایش قیمت ماشین آلات معدنی و عدم‌توانایی در به روز کردن تکنولوژی خود به‌دلیل نداشتن نقدینگی روبه‌رو هستند.

دبیر انجمن سنگ کرمان با انتقاد از واردات کالاهایی که در نهایت به تولید کشور ضربه می‌زدند می‌گوید: این در حالی است که تعرفه واردات ماشین آلات بخش معدن بالا‌ست و ما باید مشکلات فراوانی برای این منظور تحمل کنیم.

وی که پیش از این مدیریت 4 معدن را در استان کرمان به‌عهده داشت، می‌گوید: در حال حاضر تنها یک معدن از 4 معدن تحت مدیریت من، آن هم با حداقل ظرفیت، فعال و در حال تولید است.

دبیر انجمن سنگ کرمان با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد زیادی از معادن کرمان تعطیل شده‌اند ادامه می‌دهد: علاوه بر بیکاری گسترده کارگران بخش معدن در کرمان کل بازارمان را هم از دست داده‌ایم و مشتری‌هایمان هم نسبت به ما بی‌اعتماد شده‌اند.

وی با اشاره به تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی برای صنایع کشور ادامه می‌دهد: مشتری‌های ما از هم اکنون به فکر جایگزین هستند.

تحسینی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ما حتی نمی‌توانیم پولی را که خریداران بابت خرید تولیداتمان به ما می‌پردازند دریافت کنیم؛ از طرفی برای دریافت اسناد اعتباری هم مشکل داریم. طبیعی است زمانی که این مشکلات به‌وجود می‌آید و قیمت تمام شده تولیدات هم در آینده افزایش خواهد یافت خریداران به سمت تولیدکنندگانی بروند که با قیمت پایین‌تر محصولاتشان را عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به تعطیلی 50 درصد کارخانه‌های سنتی تولید سنگ در کرمان می‌گوید: اگر دولت به ما کمک نکند و به فکر جایگزین مناسبی در قبال حذف یارانه‌ها نباشد 40 درصد معادن سنتی کرمان تعطیل می‌شوند.

دبیر انجمن سنگ کرمان بیکاری گسترده و افزایش بزه اجتماعی را از آثار حذف یارانه‌ها و پرداخت نقدی یارانه‌ها می‌داند و با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی به‌دنبال اجرای این طرح می‌گوید: بسیاری از فروشندگان از همین الان در تدارک جبران هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت‌های ناشی از آزادسازی قیمت‌ها هستند به‌نحوی که از هم‌اکنون قیمت بسیاری از کالاها در کرمان 15 درصد گران شده است.

وی ادامه می‌دهد: فروشندگان در توجیه گرانفروشی خود به خریداران می‌گویند اگر الان 15 درصد گران نخری باید چند ماه دیگر 50 درصد گرانتر بخری، در حالی که چنانچه مدیریت درست در بخش توزیع و نظارت جدی در این زمینه اعمال می‌شد شاهد اینگونه خودسری‌ها در موضوع قیمت و تحمیل فشار بر اقشار مختلف مردم نبودیم.

کد خبر 95652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز