مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

مهدی امینی: مراجعات ناموفق و مکرر مردم به ادارات و برخی ناکارآمدی‌ها(به‌خصوص در بخش دولتی و عمومی) کشور که در اصطلاح از آن با عناوینی چون بروکراسی اداری، پارتی‌بازی و‌... یاد می‌کنند‌، یکی از بزرگ‌ترین مسایل و مشکلات کشور است

اخیراً به مراکز معاینه‌فنی خودروی تهران، بخش‌نامه‌ای با عنوان «غر زدن ممنوع» ابلاغ شده است. بررسی گوشه‌ای از محتوای این بخش‌نامه، نشان می‌دهد که آرزوی بسیاری از شهروندان، دریافت خدماتی در همین سطح و کیفیت از تمامی کارمندان و مدیرانی است که به هر نحوی با ارباب‌رجوع سر‌و‌کار دارند.

در این دستورالعمل‌ که پیرو جلسه فوق‌العاده با مدیران تمامی مراکز معاینه‌فنی منتشر شد، به کارکنان مراکز معاینه‌فنی تاکید شده است:

-‌‌ارایه خدمات به افراد مراجعه‌کننده وظیفه آن‌هاست و به‌شدت از هر گونه «غر زدن» که پدیده زشت اجتماعی است و در صورت تداوم می‌تواند به یک عادت ناپسند اخلاقی تبدیل شود‌، پرهیز گردد. هم‌چنین به مدیران و کارکنان این مراکز درباره توجه به آموزه‌های دینی در زمینه‌ خوش‌رفتاری و رعایت حقوق مراجعه‌کنندگان به‌طور‌جدی هشدار داده شده است.

-‌در مفاد دیگر این بخش‌نامه از خوش‌رویی، عصبانی نشدن و داشتن حوصله، تسریع در پاسخگویی، راهنمایی صحیح مراجعه‌کنندگان و انجام دقیق و کامل تست‌های معاینه‌فنی به‌عنوان حداقل‌های الزامات رفتاری کارمندان و مدیران با شهروندان یاد شده است.

-‌لزوم نصب کارت مشخصات بر روی سینه تمامی کارکنان اجباری شده است. این کار با این هدف انجام می‌شود که شهروندان بدانند صدور بخش‌نامه به هیچ‌وجه جنبه فرمایشی نداشته و رضایت و یا عدم‌رضایت آن‌ها می‌تواند حضوری به مدیران مراکز منعکس شده و یا با شماره‌تلفن «1888» در میان گذاشته شود که نتایج آن یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای ارزش‌یابی تمامی پرسنل خواهد‌بود.

-‌در سطرهای دیگر این دستورالعمل‌ به بخش‌نامه «پارتی‌بازی ممنوع» که در دی‌ماه سال گذشته صادر شده است‌، اشاره شده تا از هر گونه آشنا‌بازی و ضایع کردن حقوق سایر شهروندان از طرف هر شخصی و در هر موقعیت و مقامی جلوگیری شود.

-‌تحمل شرایط سخت کار، دود و سر‌وصدای نابهنجار خودروها و سایر مشکلات موجود در مراکز معاینه‌فنی به هیچ‌عنوان نمی‌تواند بهانه‌ای برای بد‌رفتاری و گله‌گذاری از شهروندان باشد و کارمندان و مدیران معاینه‌فنی، در هر شرایطی خدمت صادقانه و بی‌منت را پیگیری خواهند کرد و‌...

شاید اگر همین امروز از شهروندان نظرسنجی شود که رعایت چه مواردی را در مراجعات خود به نهادها و سازمان‌ها ضروری می‌دانند، حتی به تمامی این موارد نیز اشاره نشود؛ اما فراموش نکنیم همه ما در هر موقعیت و مکانی موظف به ارایه خدمت و انجام وظیفه حتی کامل‌تر، دقیق‌تر و بی‌حرف‌و‌حدیث‌تر از آن‌چه که در این مطلب آمده است، هستیم.

همشهری مسافر

کد خبر 95741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز