مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

نبض خودروها در معاینه فنی این رقم، بیانگر سهم خودروها در آلودگی‌ هوای پایتخت است که معاینه فنی را به راهکاری مؤثر برای مقابله با آثار منفی این نوع آلودگی زیانبار تبدیل می‌کند.

 افزایش ایمنی وسایل نقلیه و به تبع آن کاهش تصادفات و سوانح، دلیل دیگری است که تلاش شهرداری تهران برای احداث، گسترش، تجهیز و مکانیزه کردن مراکز معاینه فنی و ایجاد بستری مناسب برای پیشبرد سریع‌تر این راهکار را معقول و منطقی جلوه می‌دهد.

 با این حال نارسایی‌ها و ضعف‌های فرهنگی و دیدگاه‌های نادرستی که برخی رانندگان درباره لزوم معاینه فنی خودرو دارند موجب می‌شود کار به کندی پیش برود. اغلب رانندگان با وجود آگاهی نسبی از مزایای معاینه فنی، تنها از ترس جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و از نقص‌های ریز و درشت وسیله زیر پایشان خبر دار می‌شوند.

 موضوعی که خلوتی نامتعارف و شلوغی ناگهانی و مقطعی مراکز معاینه فنی را رقم می‌زند و سهم 15 تا 20 درصدی خودروهایی که برگه معاینه فنی دارند از میان بیش از 3 میلیون و 500 هزار خودرو شهر تهران دلیلی بر صحت این مدعاست. نخستین گام برای احداث مراکز معاینه فنی با راه‌اندازی مرکز بیهقی بصورت مکانیزه در سال 79 برداشته شد و بنا به سیاستگذاری‌های کلان شهرداری تهران در حوزه‌های ترافیک، ایمنی، کاهش آلودگی هوا و...

 تعداد این مراکز طی 3 سال به 7 رسید. با ادامه این روند، راه‌اندازی مراکز معاینه فنی جدید در گوشه و کنار کلانشهر در دستور کار قرار دارد و چشم‌اندازی روشن پیش روی مدیران شهری می‌گشاید تا از طریق سهولت دسترسی رانندگان و صاحبان خودروها، اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی برنامه‌های موجود غالب شود؛

هدفی که دستیابی به آن مشارکت و مسئولیت‌پذیری بیشتر شهروندان را می‌طلبد. بررسی وضعیت خودروهای ساکن منطقه در این حوزه و فرصت‌ها و نارسایی‌های پیش‌رو برای بهبود فرهنگ معاینه فنی خودرو موضوع گزارشی است که در پرونده این شماره می‌خوانید. 

همشهری محله - 15

کد خبر 92981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز