یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

گروه ورزشی: هر چند فیفا تکرار بازی فرانسه – ایرلند را منتفی دانست و امید ایرلندی‌ها برای رفتن به آفریقای‌جنوبی را از بین برد، ولی هنوز جنجال این بازی به پایان نرسیده و اظهارنظر درباره گل جنجالی فرانسه ادامه دارد.

تیری آنری که بابت هند عمدی‌اش لحظات سختی را پشت سر گذاشته، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عادلانه‌ترین راه، تکرار بازی است: «طبیعی است که از نحوه صعودمان ناراحت هستم و برای ایرلندی‌ها که قطعا شایسته حضور در آفریقای‌جنوبی هستند، متاسفم. البته عادلانه‌ترین راه حل، تکرار بازی است، ولی این در اختیار من نیست. کار خیلی بیشتری از دست من ساخته نیست جز اینکه اعتراف کنم توپ قبل از گل تساوی به دست من برخورد کرد و برای ایرلندی‌ها متاسفم. من در همان زمان هم گفتم و حالا هم می‌گویم که توپ را با دست زدم.»

آنری اضافه می‌کند که بازیکنی فریبکار نیست: «من فریبکار نیستم و نخواهم بود. این واکنشی غریزی به توپی بود که با عبور از محوطه جریمه شلوغ با سرعت زیاد به من رسید. مردم تصاویر آهسته این صحنه را می‌بینند و نه چیزی که من یا سایر بازیکنان در بازی با آن روبه‌رو می‌شویم. مردم اگر آن را با سرعت عادی ببینند، متوجه می‌شوند که این غریزی بوده.»‌

رابی کین، کاپیتان ایرلند «شجاعت و شرافت» آنری را ستود و گفت حالا نوبت فدراسیون فوتبال فرانسه است که فیفا را به تکرار این بازی متقاعد کند، ولی مسئولان این فدراسیون اعلام کردند که با چنین کاری مخالفند و حالا وقت آن است که این ماجرا را پشت سر بگذاریم.

حمایت ونگر از آنری

ونگر و فرگوسن، دو مربی قدیمی لیگ برتر هم در مورد این گل نظرات جالبی دارند. ونگر، سرمربی فرانسوی آرسنال معتقد است که فدراسیون فوتبال کشورش باید خواهان تجدید این بازی شود. او 10 سال قبل خواهان تکرار مسابقه جام اتحادیه مقابل شفیلدیونایتد شد که در آن، گل پیروزی آرسنال در لحظه‌ای به ثمر رسید که حریف خواهان بازگرداندن توپ پس از مصدومیت یک بازیکن بود. ونگر می‌گوید: «فرانسه باید بگوید که این توپ هند شده و ما پیشنهاد می‌کنیم بازی تکرار شود. فوتبال و ورزش پر از قهرمانانی است که ده برابر تیری تقلب کرده‌اند. از نگاه من، کسانی که داور می‌خرند یا دوپینگ می‌کنند متقلبان واقعی هستند. تیری آنری تجربه سال‌ها بازی صادقانه را دارد و این حملات علیه او صحیح نیست.

او بازنده بزرگ این ماجراست. اگر او به داور می‌گفت که توپ به دستش خورده، نیمی از فرانسه او را دیوانه می‌خواندند چرا‌که تیم را به جام جهانی نبرده. بازیکنی در موقعیت آنری،‌ فشار زیادی را احساس می‌کند و اگر قرار است کسی برای او کاری بکند، فدراسیون فوتبال و ملت فرانسه است. نباید او را در مقابل دنیا تنها گذاشت. او 10 سال در انگلیس بازی کرده و همیشه صادق بوده.

او یک بار اشتباه کرده، چه کسی است که در زندگی اشتباه نمی‌کند؟» او همچنین گفت که از واکنش مردم فرانسه که گفتند دوست نداشتند با این روش صعود می‌کردند، احساس غرور می‌کند.سرالکس فرگوسن، سرمربی منچستریونایتد هم معتقد است مارتین هانسون، داور سوئدی بازی در این صحنه نمی‌توانسته کار زیادی انجام دهد: «داور نمی‌توانست خطای هند تیری آنری را ببیند. او در جریان بازی قضاوتی عالی داشت. ولی این ماجرا دوباره بحث استفاده از تکنولوژی را مطرح می‌کند. تا زمانی که فیفا نظرش را تغییر ندهد، نمی‌توان کاری کرد. فقط باید آنها متقاعد شوند. لازم نیست که نظر تک‌تک بازیکنان و مربیان روی زمین را بپرسید. شما به جواب یکسانی می‌رسید که تکنولوژی می‌تواند نقش مهمی در کمک به داوران داشته باشد.»

ظاهرا فیفا هم پس از این ماجرا، می‌خواهد در جام جهانی 2010 از دو داور اضافه در پشت دروازه استفاده کند و تصویب این قانون یکی از موضوعات اصلی مجمع قانونگذاری بین‌المللی فوتبال در ماه مارس خواهد بود. ظاهرا پلاتینی یکی از مدافعان این طرح است.

حمله کانتونا به دومنک

حتی اریک کانتونا هم که تمایل زیادی به صحبت درباره فوتبال ندارد، نسبت به این بازی واکنش نشان داده. او بیش از همه از بازی ضعیف فرانسه خشمگین است و در انتقاد از سرمربی تیم می‌گوید: «دومنک، ضعیف‌ترین مربی فرانسه از زمان لویی شانزدهم است. اگر من تصمیم گیرنده بودم، لوران بلان را سرمربی فرانسه می‌کردم. او فصلش را با بوردو ادامه می‌دهد، با این تیم قهرمان فرانسه می‌شود و بعد از آن قهرمان جهان خواهد شد. این فقط نظر من است.» او همچنین درباره رفتار آنری اضافه کرد:‌ «آنچه مرا شوکه کرد، خطای هند بود. بازیکن در پایان بازی و در مقابل دوربین‌های تلویزیون، کنار بازیکن ایرلندی نشست تا به او دلداری بدهد، در حالی که سه دقیقه پیش باعث حذف آنها شده بود.اگر من ایرلندی بودم، او نمی‌توانست حتی سه ثانیه هم آنجا بماند.»

روی کین دیگر کاپیتان سابق منچستریونایتد هم در جملاتی جنجالی، فدراسیون فوتبال ایرلند را مستحق چنین سرنوشتی دانسته. کین که هنوز بابت جدایی از تیم ملی در آستانه جام جهانی 2002 از رئیس فدراسیون فوتبال ایرلند ناراحت است، می‌گوید که ایرلند در بازی با گرجستان هم صاحب یک ضربه پنالتی بادآورده شد، ولی در آن زمان خواهان تجدید بازی نشد. کین اما می‌گوید که برای بازیکنان و مردم ایرلند ناراحت است.

کد خبر 95812

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز