همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین سوخت باید تضمین‌های عینی داشته باشد و اگر این تضمین‌های عینی برای ما فراهم نشود گزینه‌هایی که داریم مطرح می‌کنیم.

سعید جلیلی در حاشیه همایش پلیس، امنیت و چشم انداز 1404 در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره بیانیه اخیر گروه 1+5 و موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط گفت: همانطور که گفتیم ایران آمادگی دارد حول بسته پیشنهادی خود و محورهای آن گفتگو کند.

وی افزود: این توافق موضوعی بود که در ژنو مطرح کردیم و قرار بود گفتگوهایی حول بسته پیشنهادی و محورهای آن برگزار شود.

وی افزود: حالا آنان ظاهراً دچار یک سری بحث‌هایی در درون خود شده‌اند و آمادگی‌های لازم را ندارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: هر گاه آنان آمادگی داشته باشند تا درباره بسته پیشنهادی ایران و محورهایی که درباره نگرانی‌های مشترک در آنجا مطرح شده است صحبت کنند ما هم استقبال می‌کنیم.

وی افزود: در بسته پیشنهادی ایران محورهای خوبی برای اینکه همکاری‌هایی درباره نگرانی‌های مشترک شکل گیرد، مطرح شده است که می‌تواند موضوع گفتگوها باشد.

جلیلی درباره سوخت راکتور تهران نیز گفت: این بحث نه تنها یک بحث سیاسی نیست بلکه به گفتگوهای ما با 1+5 کشور ربطی ندارد.

وی افزود: این موضوع جنبه حقوقی ندارد و صرفاً تجاری است و گفتگوها در این باره نیز تجاری خواهد بود .

وی گفت: ایران درخواستی را بر مبنای حقوقی که دارد داشته و از آژانس هم خواسته است تا وظیفه حمایتی و تسهیلاتی خود را انجام دهد.

جلیلی اذعان کرد: البته ما گزینه‌های دیگری هم برای تأمین سوخت خود داریم و اگر کسانی نتوانند به موقع مطابق با خواسته ایران در این زمینه عمل کنند برگ دیگری به بی اعتمادی نزد ملت ایران اضافه می کنند.

وی ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه دارد این درخواست ایران را به کشورهایی که می‌توانند سوخت ما را تأمین کنند منعکس کند.

جلیلی تاکید کرد: به این موضوع نباید ابعاد سیاسی داد زیرا ایران سوختی را نیاز دارد و می‌خواهد آن را بخرد و کسانی که می‌خواهند و می‌توانند آن را در اختیار ایران قرار دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: کشورهای دیگری ممکن است در این زمینه اظهاراتی داشته باشند اما نقشی ندارند و ما برای تأمین سوخت باید تضمین‌های عینی داشته باشیم.

کد خبر 96004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز