همشهری آنلاین: دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان مذاکرات خود با نمایندگان 6 کشور در ژنو، درباره بسته پیشنهادی و حقوق هسته‌‌ای ایران را مثبت دانست و گفت درباره چگونگی ادامه گفتگوها نیز توافق شد.

سعید جلیلی در بازگشت به تهران، پس از ورود به فرودگاه امام خمینی در جمع خبرنگاران با تشریح نتایج نشست ژنو گفت: در این مذاکرات هیچ صحبتی از تعلیق غنی سازی مطرح نشد، بلکه آنچه با نمایندگان 16 کشور درباره آن گفتگو شد دفاع و حفظ حقوق ملت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای بود. [آشنایی با ایران هسته‌ای]

وی با تاکید بر اینکه هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در ژنو اعلام کرد که در این نشست حقوق ملت ایران باید مفروض گفتگوها باشد، خاطر نشان کرد: تکیه بر این حقوق و دفاع از آن در این جلسات در دستور کار قرار گرفت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه این گفتگوها درباره مسائل دوجانبه ایران و آمریکا نیز با معاون وزیر خارجه این کشور گفتگوی رو در رو انجام شده است، گفت: خیر، بحثی که با نماینده آمریکا در حاشیه این جلسه داشتیم، درباره موضوعات بسته پیشنهادی مطرح در جلسه گفتگو بود و همه طرف‌های عضو 6 کشور نیز آمدند و سوالات خود درباره این بسته پیشنهادی را مطرح کردند و هیئت ایرانی نیز پاسخ داد.

جلیلی همچنین درباره برخی خبرسازی رسانه‌های غربی مبنی بر به توافق رسیدن ایران با این کشورها برای بازدید از سایت هسته‌ای جدید فردو در دوماه آینده هم گفت: نمایندگان این گروه درباره این سایت که ایران درباره آن اطلاع رسانی کرده است، سوالاتی داشتند و ما هم پاسخ دادیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ما در مذاکرات ژنو موضوع بسته پیشنهادی را مطرح کردیم اما آن‌ها سوالاتی هم درباره سایت جدید هسته‌ای ایران داشتند که درباره آن توضیح دادیم .

سعید جلیلی بار دیگر غنی سازی اورانیوم را از حقوق مسلم ملت ایران دانست و افزود: بر همین مبنا غنی سازی اورانیوم در سایت نطنز در دستور کار قرار گرفت که حق مسلم ملت ایران است.

وی افزود: متاسفانه در گذشته عده‌ای به خود اجازه دادند در باره  این حق مسلم ملت ایران که در چارچوب آژانس و معاهده ان پی تی است و بازرسان آژانس نیز بر فعالیت آن نظارت دارند ، ( درباره تاسیسات نطنز ) برداشت نظامی کنند، به همین علت مسئولان جمهوری اسلامی ایران تمهیدات مناسب را در فضای تهدید در دستور کار قرار دادند و ساخت تاسیسات جدید هسته‌ای فردو را که از لحاظ تامین امنیت در سطح بالایی است، پیگیری کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب معاهدات بین المللی و ان پی تی هرگاه بخواهد از این سایت جدید ایران بازدید کند، اجازه داده می‌شود، و این موضوع در ژنو مطرح شد.

سعید جلیلی خاطر نشان کرد : بازدید آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت جدید ایران یک رابطه دو طرفه بین سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس است که درباره آن نیز در ژنو اطلاع رسانی شد.

دبیر شواری عالی امنیت ملی ایران همچنین درباره این موضوع که آیا در ژنو درباره خروج پرونده سیاسی شده هسته‌ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل بحث شد یا نه گفت: بحث ما در گفتگوهای ژنو فقط مفروض دانستن حقوق هسته‌ای ملت ایران و بسته پیشنهادی ایران بود و برهمین مبنا اعلام کردیم که به عنوان عضو آژانس و معاهده ان پی تی و همچنین تکالیفی که در این چارچوب انجام دادیم، ایران یک استثناء نیست و در ازای تکالیفی که در این چارچوب انجام می‌دهد، باید از حقوق خود مطابق مقررات بین المللی برخوردار باشد و درباره مسائل دیگر صحبتی نشد.

سعید جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس پرس مبنی بر اینکه ایا تاریخ مشخصی در ژنو برای بازدید از تاسیسات جدید هسته‌ای ایران تعیین شده است یا نه گفت: این موضوع سوالات فنی است که باید بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس رد و بدل شود.

جلیلی در عین حال سایت هسته‌ای جدید ایران را یکی از افتخارات ملی کشورمان دانست که با ایمنی بالا و طبق مقررات بین المللی ساخته شده و موضوع گفتگوهای ژنو نبوده است.

وی درباره اورانیوم غنی شده نیز گفت: این حق ماست که به عنوان عضو ان پی تی، اگر تکالیفی را می پذیریم ، آژانس نیز به وظیفه خود عمل یعنی به ما کمک کند.
 
سعید جلیلی افزود: از جمله این کمک‌ها دستیابی ایران به سوخت هسته‌ای با غنای 20 درصد دست است که در این جلسه قرار شد درباره چگونگی این کار در آینده گفتگو شود.

کد خبر 91841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز