گروه اقتصادی: شرکت او.ام.وی اتریش که با خرید ۳۴ درصد سهام شرکت «پترول اوفیسی» به قیمت ۰۵/۱ میلیارد دلار وارد بازار انرژی ترکیه شده به واردات گاز از ترکیه علاقه‌مند است.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «زمان» ترکیه، ورنر اولی، مدیر هیئت اجرایی شرکت او.ام.وی در گفت‌وگو با این روزنامه خاطرنشان کرد که این شرکت پس از آزادسازی بازار انرژی، کار آماده‌سازی برای چنین سرمایه‌گذاری را آغاز کرده است.

اولی با بیان این که شرکت او.ام.وی هنوز درباره چگونگی سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ترکیه تصمیم نگرفته است، خاطرنشان کرد: مشارکت راهبردی، خرید (تاسیسات و دارایی‌های بخش انرژی) یا ورود به بازار، بررسی خواهد شد.

اولی در بخشی از این گفت‌وگو، اهمیت راهبردی پروژه «نابوکو» را مورد توجه قرار داد و آن را کریدور مهمی برای تامین گاز مورد نیاز اروپا دانست. 

 وی افزود: به یقین روس‌ها بزرگ‌ترین حامی این پروژه نیستند، اما نمی‌توان گفت که یک رقیب جدی هستند.

مدیر اجرایی او.ام.وی اتریش با بیان این که پروژه نابوکو تنها یکی از راه‌حل‌های پاسخگویی به نیاز رو به رشد گاز در اروپا است، افزود: روسیه در حال انتقال گاز خود به بازارهای اروپایی از طریق کریدورهای شمالی است.

وی خاطرنشان کرد گاز طبیعی منطقه دریای خزر از طریق خط لوله نابوکو نیاز گاز اروپای مرکزی و غربی را تامین خواهد کرد و در صورت نیاز، امکان امتداد این خط لوله از زیر دریای آدریاتیک تا ایتالیا وجود دارد.

مدیر اجرایی او.ام.وی با اشاره به مسائل مربوط به امنیت انرژی گفت: مشکلات احتمالی امنیتی و توقف انتقال نفت و گاز طبیعی، مشکلی جدی برای آنان ایجاد نخواهد کرد، زیرا آنان ذخایر راهبردی کافی برای سه ماه در اختیار دارند.

وی همچنین با بیان این که انتظار روی دادن چنین مشکلاتی را ندارد، افزود:‌ در شرایط کنونی بازار، سطح تقاضای ایجاد شده با توازن عرضه و تقاضا در حال ایجاد تاثیری کنترل‌کننده است.

اولی اظهار داشت که سوخت‌های بیولوژیک و اقدام‌ها در زمینه کاهش تقاضای انرژی یا افزایش بهره‌وری انرژی، نگرانی‌های مربوط به کمبود انرژی را به میزان چشمگیری کاهش داده است.

وی در خصوص وقفه احتمالی در انتقال نفت و گاز از روسیه، به دلیل تیرگی روابط با اوکراین و گرجستان، اظهار داشت: اینها مشکلاتی گذرا هستند و در مورد عرضه انرژی در آینده هیچ نگرانی وجود ندارد.

مدیر اجرایی او.ام.وی اتریش همچنین براهمیت ذخایر راهبردی تاکید کرد و نبود ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در ترکیه را یک مشکل جدی دانست.

کد خبر 9611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز