یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

محمد کرباسی: انتخابات ریاست‌جمهوری هندوراس روز گذشته پس از گذشت 5 ماه از کودتا در این کشور در حالی برگزار شد که آمریکا با استقبال از آن اعلام کرده است نتایج آن را به رسمیت می‌شناسد.

نظرسنجی‌‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد پورفیریو پپه لوبو، نامزد محافظه‌کار در این انتخابات به پیروزی خواهد رسید و دولت اوباما از هم‌اکنون خود را آماده کرده است که پیام تبریک را برای رئیس‌جمهوری جدید هندوراس صادر کند.

مسئله هندوراس، نخستین آزمون جدی دولت اوباما در آمریکای لاتین است. واشنگتن در حقیقت با به رسمیت شناختن نتایج این انتخابات حمایت خود را از کودتا در هندوراس اعلام می‌کند و نشان می‌دهد که آمادگی خلع رئیس‌جمهوری هر کشوری را با استفاده از نیروهای نظامی دارد.

البته دخالت‌های آمریکا در اداره کشورهای این منطقه سابقه طولانی دارد و آمریکایی‌‌ها تاکنون برای منافع سیاسی و اقتصادی خود از کودتاهای فراوانی حمایت کرده‌اند. شورشیان در دهه 1980 با حمایت رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از هندوراس به‌عنوان پایگاه خود برای حمله علیه دولت نیکاراگوئه استفاده کردند و واشنگتن تلاش کرده است تا همیشه دولت هندوراس را تحت تسلط خود داشته باشد.

روسای جمهوری آمریکا عوض شده‌اند اما هنوز به‌نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها تغییری در سیاست‌های خود انجام نداده‌اند. به رسمیت شناختن انتخابات هندوراس از سوی واشنگتن بدون شک روابط کشورهای منطقه با آمریکا را وارد مرحله‌ جدیدی خواهد کرد و دسته بندی آنها را به 2 گروه حامیان و مخالفان سیاست‌های آمریکا مشخص‌تر از گذشته می‌کند.

اکثر کشورهای مهم منطقه ازجمله برزیل هشدار داده‌اند که آمریکا با این اقدام روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین را به خطر می‌اندازد. کشورهای منطقه در حالی نظاره‌گر بی‌تفاوتی دولت اوباما نسبت به اتفاق افتادن یک «کودتا» در هندوراس هستند که بیم آن دارند که این فرایند غیرقانونی روزی در کشور آنها هم اتفاق بیفتد و کودتاگران اهرمی برای اجرای سیاست‌های آمریکا باشند.

پیش از این، دولت اوباما با اعزام دیپلمات‌های ارشد خود به هندوراس برای توافق میان مانوئل زلایا رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور با دولت کودتا تلاش کرده بود. شرط صریح زلایا بازگشت به قدرت بود اما آمریکا در این توافق هم به تقسیم قدرت میان زلایا و کودتاگران تاکید کرد تا باز هم به دولت غیررسمی هندوراس مشروعیت ببخشد. بسیاری این حرکت‌های مشکوک آمریکا را مهم‌ترین تهدید دمکراسی در آمریکای لاتین می‌دانند.

در حقیقت دولت اوباما در حالی که ابتدا، کودتا در هندوراس را محکوم کرده بود با به رسمیت شناختن این انتخابات چراغ سبزی را به شورشیان این منطقه نشان می‌دهد که کودتا را هم می‌توان پس از 5 ماه جنجال تحمل کرد و رهبران آن را در قدرت نگه داشت. بسیاری از کشورهای منطقه با هشدار درباره این اقدام اعلام کرده‌اند که نتایج این انتخابات را به هیچ عنوان قبول نخواهند کرد تا به حرکت در خلاف جهت روندهای دمکراتیک رای مثبت ندهند.

آمریکا البته پیش از این هم در این منطقه با اعلام آماده‌سازی‌ پایگاه خود در کلمبیا باعث تنش در روابط خود با کشورهای بزرگ منطقه شده بود. حضور نظامی آمریکا در این منطقه و اکنون سایه دخالت در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین بدون‌شک باب طبع رهبران هیچ‌کدام از این کشورها نخواهد بود و آمریکا با به رسمیت شناختن کودتا در هندوراس باید منتظر شرایط سخت برای خود باشد.

کد خبر 96337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز