سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه ورزشی: فوتبال در بازی‌های آسیایی یکی از مهم‌ترین رشته‌ها به حساب می‌آید و قهرمانی دراین بازی‌ها بین قدرت‌های قاره کهن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در حقیقت موقعیت و مدال طلای فوتبال عیاری کاملا متفاوت با سایر رشته‌های ورزشی دارد و به همین خاطر همه کشورها بدنبال تصاحب قهرمانی در این رشته پرطرفدار هستند.

ایران با 4 عنوان قهرمانی و یک عنوان نایب قهرمانی یکی از پرافتخارترین تیم‌های حاضر در این رقابتها است.

تیم ملی ایران در اولین دوره این بازی‌ها در سال 1951 که هند میزبان این رقابت‌ها بود در فینال مقابل هند میزبان رقابت‌ها قرار گرفت اما علیرغم شایستگی به مدال نقره بسنده کرد.

ایران در سال 1974 بعد از گذشت 23 سال موفق شد مدال طلای بازی‌های آسیایی را در بازی‌های تهران به دست آورد.

ایران با پیروزی مقابل تیم رژیم اشغالگر قدس که در آن زمان بازی‌های خود را در آسیا برگزار می‌‌کرد به این عنوان دست یافت. در سال 1990 تیم ایران موفق شد برای دومین بار فاتح رقابت‌های فوتبال بازی‌های آسیایی شود.

درخشش احمدرضا عابدزاده در دیدار فینال مقابل کره شمالی باعث شد تیم کشورمان در ضربات پنالتی این عنوان را از آن خود کند.

در سال 1998 تیم ایران با کمی تغییر نفرات خود از جام جهانی بار دیگر به رهبری منصور پورحیدری فاتح رقابت‌های آسیایی شد.ایران در فینال با پیروزی دو بر صفر مقابل کویت جشن قهرمانی را در بانکوک برپا کرد.

در سال 2002 برای اولین بار ایران موفق شد از عنوان دوره قبل خود دفاع کند. تیم ایران در این دوره از بازی‌ها با برانکو ایوانکوویچ در نیمه نهایی موفق شد کره جنوبی را حذف کند و در فینال نیز با پیروزی دو بر صفر برابر ژاپن در حضور ژاک روک رئیس کمیته بین‌المللی المپیک برای چهارمین بار قهرمان آسیا شود.

از سال 2002 طبق تصمیم شورای المپیک آسیا تیم‌های حاضر باید با بازیکنان زیر 23 سال در رقابت‌ها حضور پیدا می‌کردند و تنها 3 بازیکن بزرگسال را می‌توانستند به همراه داشته باشند.

مدعیان قهرمانی این دوره

رقابت‌های فوتبال شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی دوحه از دیروز در گروه‌های مختلف آغاز شد. ایران امروز در ورزشگاه الغرافه به مصاف تیم مالدیو می‌رود که همواره در بازی با ایران با توجه به اختلاف سطح بازی تیم قدرتمندی به حساب نمی‌آید.

البته مالدیوی‌ها در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌اند.با برطرف شدن مشکل رودباریان و مهرداد اولادی این تیم امروز با تمام قوا به مصاف حریف می‌رود.

البته راه ایران برای صعود از گروهش بسیار آسان است زیرا تیم‌های هند و هنگ‌کنگ نیز نمی‌توانند مشکلی را برای ایران ایجاد کنند.

امیدها باید ذهن خود را  روی بازی‌‌های مرحله یک چهارم نهایی متمرکز کنند زیرا در آن مرحله بازی‌ها به طور حذفی برگزار خواهد شد و کوچکترین اشتباه و لغزش حذف تیم مدافع عنوان قهرمانی را به همراه خواهد داشت.

رنه سیموئز در این باره گفت: با توجه به نیروهای خوبی که در اختیار داریم قهرمانی ما در این بازی‌ها دور از دسترس نیست.

وی در ادامه گفت: تیم ایران پتانسیل خوبی دارد و نهایت استفاده از این فرصت را خواهیم برد تا به مقام قهرمانی دست پیدا کنیم.در سایر بازی‌های امروز عمان از گروه پنج به مصاف مالزی می‌رود و در دیگر بازی حساس دو تیم چین و عراق به میدان می‌روند.

ژاپن با ستارگان زیر 23 سال جام جهانی‌اش با پاکستان روبرو می‌شود. از گروه ششم کره شمالی با سوریه دیدار می‌کند.

رقابت‌های فوتبال بازی‌های آسیایی از روز گذشته در گروه‌های اول، دوم و سوم آغاز شده است. تیم‌های کره جنوبی، کویت، بحرین، قطر، ایران، چین و ژاپن از جمله مدعیان قهرمانی در این دوره از بازی‌ها به شمار می‌روند.

لیگ بدون تعطیلی دنبال می‌شود

سازمان لیگ برتر روز گذشته اعلام کرد هیچ تغییری در برگزاری مسابقات فوتبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران صورت نخواهد گرفت و کلیه بازی‌ها طبق برنامه قبلی روز جمعه برگزار می‌شود.

در حال حاضر تنها دو تیم پیکان و پرسپولیس سه بازیکن بیشتر در تیم امید دارند اما طبق آیین‌نامه تنها در صورتی دیدارهای آنها به تعویق خواهد افتاد که این بازیکنان در فهرست تیم اصلی (بازیکنان بزرگسال) باشند که در مورد این دو تیم به دلیل حضور اکثر آنان در ترکیب تیم امید مصداق پیدا نکرد.

کد خبر 9661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز