چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: سالروز تصویب اصول اعلامیه حقوق بشر در سازمان ملل

دهم دسامبر سال 1948 میلادی، اعلامیه حقوق بشر در یک مقدمه و 30 اصل به‌تصویب نهایی مجمع عمومی سازمان ملل رسید که باید از سوی اعضای این سازمان به‌عنوان یک استاندارد عمومی درباره هر فرد، هر گروه و جمعیت رعایت شده و در مدارس تدریس شود تا در حافظه همگان باقی بماند.

این اعلامیه بعدا و به‌تدریج و به‌طور جداگانه از سوی پارلمان‌های ملل عضو سازمان نیز مورد تأیید قرار گرفت. این اصول با مفاد اعلامیه‌ای که در 26 ‌اوت سال1789(و 159 سال پیش از آن) به تصویب مجلس انقلاب فرانسه رسیده بود فرق چندانی ندارد.

«توماس پین» اندیشمند قرن هجدهم، اعلامیه مصوب مجلس دوران انقلاب فرانسه را در کتابی تحت عنوان «حقوق انسان» تفسیر، سابقه نویسی و در سال‌1791 به توزیع داده است تا این موضوع مهم مورد توجه همه نسل‌ها قرار گیرد و از یاد نرود.

نخستین اعلامیه از این دست در سال‌538 پیش از میلاد (2 هزار و 545‌سال پیش) از سوی کوروش،  در شهر بابل (واقع در عراق امروز) صادر شده بود که سفال نوشته آن به نام منشور کوروش موجود است. اصولی که در دهم دسامبر سال‌1948 تصویب شد کم و بیش در تعالیم ادیان و فرضیه‌های فلاسفه و رسالات اندیشمندان هم آمده است.

سالگرد درگذشت روزنامه نگار بزرگ وطن

امروز سالگشت فوت غلامحسین صالحیار، روزنامه‌نگار نامدار در 71 سالگی است که نوزدهم آذر سال 1382 (دهم دسامبر 2003) در تهران درگذشت.صالحیار 2 بار سردبیر روزنامه اطلاعات بود و تیراژ این روزنامه را به مرز یک میلیون نزدیک ساخته بود.

وی همچنین مؤسس خبرگزاری رادیو تلویزیون (واحد مرکزی خبر)، نخستین سردبیر روزنامه آیندگان، مؤسس نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران (پرس‌ای جنت)، از مؤسسان سندیکای خبرنگاران و نویسندگان و مولف چند کتاب از جمله «چهره مطبوعات معاصر» بود.

نشستن دولت واشنگتن بر جای اسپانیا در 4‌مستعمره

دهم دسامبر سال‌1898 با امضای موافقت‌نامه پاریس بین ایالات متحده و اسپانیا به میانجی‌گری دولت فرانسه، جنگ 2کشور پایان یافت و اسپانیا طبق این موافقت‌نامه پس از قرن‌ها از کوبا، فیلیپین، پورتوریکو و گوام( مهاجر‌نشینان و مستعمرات قدیمی خود) صرف‌نظر کرد و آنها را به آمریکا داد.

سنای آمریکا در آن زمان با تصرف اراضی دور دست و مداخله در امور دیگران موافقت نداشت و به همین دلیل موافقت‌نامه پاریس را پس از 2سال بحث سرانجام با اکثریت 2رأی به تصویب رساند. مورخان، جنگ دولت واشنگتن با اسپانیا بر سر کوبا را آغاز امپریالیسم آمریکا نوشته‌اند که ادامه دارد.

رستم روزافزون در مازندران

«رستم روزافزون» از گردنکشان مازندران که با استفاده از لشکرکشی شاه اسماعیل صفوی به بغداد، بر ضد ‌او به‌پاخاسته بود، دهم دسامبر سال 1509 میلادی بر همه مازندران استیلا یافت و ادعا کرد که از نسل ساسانیان است و حکومت بر ایران حق اوست.

شاه اسماعیل که پس از تصرف بغداد از طریق اهواز عازم شیراز بود، برای وی اخطاریه فرستاد که پس از بیرون راندن ازبکان از شمال‌شرقی خراسان، برای برانداختن او به مازندران خواهد رفت.رستم پس از دریافت این اخطاریه با شیبک‌خان، رئیس ازبکان باب دوستی باز کرد.

شاه‌اسماعیل که از شیراز عازم کاشان شده بود در نامه دیگری خطاب به رستم، او را به‌خاطر متحد شدن با شیبک‌خان، خائن به وطن و سزاوار مردن خواند.شاه اسماعیل سال بعد بر ازبکان پیروز شد و آنان را به آن سوی آمو دریا عقب راند.

شیبک‌خان در جنگ کشته شد ولی پیش از آنکه شاه اسماعیل رهسپار مازندران شود، شنید که رستم درگذشته و یارانش آماده اعلام وفاداری مجدد نسبت به شاه‌اسماعیل هستند.درباره مرگ رستم، افسانه‌های متعددی وجود دارد از جمله اینکه پس از شنیدن خبر کشته شدن شیبک‌خان، سکته کرده بود.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 97001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز