پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

ژئولینو - ترجمه مهرزاد فتوحی: تغییرات آب­‌وهوای زمین و گرم­‌شدن آن بیشترین تأثیر را روی سرزمین­‌های قطبی گذاشته‌است.

آب شدن یخ‌های قطب، سطح آب دریاها را بالا آورده و همین تهدیدی است برای بسیاری از جزیره­‌های کره زمین. گزارشی می‌خوانیم از دهکده«کیوالینا» که خطر غرق شدن در آب‌های قطب شمال، آن را تهدید به نابودی می­‌کند.

به نظر«سام» این بدشانسی است. باز مدرسه در پاییز و زمستان تعطیل شده است و این یعنی مدتی طولانی نمی‌­تواند به مدرسه برود. شاید به نظر تو چنین اتفاقی خیلی هم خوب باشد، ولی برای سام، دوستش «جراد» و بقیه بچه‌­های دهکده، خبر خیلی بدی است. آنها به خوبی می‌­دانند آنچه باعث تعطیلی مدرسه‌شان شده، می‌تواند در آینده باعث نابودی دهکده­‌شان شود.

اسکیموها با لباس‌­هایی که از پوست حیوانات می دوزند، سرمای زمستان قطب را تحمل می­‌کنند

تغییرات آب وهوایی، زندگی حیوانات قطبی را هم تهدید می­‌کند

سام یک نوجوان اسکیمو است. او دردهکده کوچک «کیوالینا» در شمال شرق آلاسکا و در میان سرزمین‌های یخ‌زده قطبی زندگی می­‌کند. سام نوعی وسیله نقلیه موتوری دارد که زمستان­‌ها با دوستش سوار آن می­‌شوند و با سرعت روی یخ و برف حرکت می­‌کنند. این وسیله ترکیبی از موتورسیکلت و سورتمه است. اینجا نُه ماه از سال زمستان است. آنها فقط سه ماه تابستان را از ماشین استفاده می­‌کنند. در دهکده، نیازی به داشتن گواهی‌نامه نیست و پلیسی وجود ندارد.

گاهی سام پدرش را در شکار همراهی می­‌کند. بیشتر خانواده­‌های دهکده، خودشان غذایشان را تأمین می‌کنند. غذای مورد علاقه آنها کباب گوشت نهنگ است. اسکیموهای کیوالینا، درست مانند پدرها، پدربزرگ‌‌ها و اجدادشان زندگی می­‌کنند. آنها فُک شکار می‌‌کنند و ماهی می‌گیرند. اما این سال­‌های اخیر، اتفاق تازه‌ای زندگی مردم دهکده را تغییر داده است: دهکده دارد در دریا* غرق می‌شود. هرسال پاییز طوفان‌های شدیدی در سطح دریا اتفاق می‌­افتد. بر اثر وزش تند باد موج­‌های بلندی به ساحل برخورد می­‌کنند و بخشی از خاک را می‌شویند و می‌برند. نوار ساحلی روزبه­‌روز باریک ترمی‌شود. هرسال هم دریا به ساختمان ها  نزدیک‌تر می­‌شود. فاصله سالن ورزش مدرسه با آن فقط 10 مترشده و به زودی ممکن است کل مدرسه زیر آب برود.

دهکده کیوالینا در یک جزیره باریک دردریای قطب قرار گرفته است. زمستان­‌ها مردم کت­‌های پوستی به تن می‌­کنند وچکمه‌­هایی از پوست فُک می­‌پوشند. دریا کاملاً یخ می­‌زند تا جایی که  می شود روی آن راه رفت. هنوز زمستان­‌ها  خرس­‌های قطبی به دنبال غذا به دهکده نزدیک می­‌شوند.

یکی از اولین خانه‌­هایی که بر اثر پیشروی آب خراب شده است

سدی که با کیسه های شنی ساخته شد مقاومتی نداشت و با اولین موج­‌ها درهم ریخت

هر تابستان اهالی کیوالینا سدی تازه می‌سازند، به این امید که این سد درمقابل امواج سهمگین دریا در پاییز مقاومت کند

تابستان­‌ها گرمای هوا به سختی به 10 درجه بالای صفر می‌­رسد، با وجود این سام با یک تی‌شرت بیرون می‌­رود. به نظر او دمای 10 درجه خیلی زیاد است. به طور معمول دریا دوباره  در پاییز یخ می‌­زند ولی چند سالی است که هوا تغییر کرده؛ دریا دیرتر یخ می‌­زند و تابستان طولانی­‌تر شده. این اتفاق به دلیل تغییرات آب­‌وهوا وگرم شدن هوای کره زمین است. در سال­‌های اخیر به دلیل افزایش آلودگی هوا، دمای هوا به مقدار بسیار ناچیز، یعنی حدود یک درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده است. در قطب شمال و جنوب این افزایش دما به حدود دو درجه هم می‌­رسد. شاید به نظر تغییر کمی باشد ولی سام به طور جدی تأثیر آن را در زندگی‌اش احساس می­‌کند.

پاییز وقتی دریا دیرتر یخ می­‌زند، موج­‌های سهمگین، جزیره آنها را تهدید می‌­کند و آب دریا خاک ساحل را می‌شوید، درحالی‌که دریای یخ زده چنین خطری را نداشت و باد فقط  روی سطح یخ می­‌وزید.

سه سال پیش اهالی کیوالینا سدی از کیسه­‌های شنی در مقابل دریا درست کردند. اما اولین طوفان، سد را خراب کرد و کیسه های شنی را به میان دریا کشاند. تابستان گذشته سدی از  تخته سنگ­‌های بزرگ درست کردند. هیچ کس به درستی نمی­‌داند که این سد تازه چه قدر مقاومت خواهد کرد.

دمای 10 درجه سانتی­‌گراد، یعنی هوا گرم است و اسکیمو ها لباس آستین‌کوتاه می‌‌پوشند. تابستان است و سام و دوستش جراد روی سد سنگی ایستاده‌اند. آیا این سنگ­‌ها می­‌توانند مانع پیشروی دریا شوند؟

سال گذشته اهالی روستا پرونده‌ای را در یک دادگاه در کالیفرنیای امریکا مطرح و در آن از شرکت­‌های بزرگ امریکایی که باعث آلودگی هوا می­‌شوند شکایت کردند؛ برای مثال شرکت‌های بزرگ تولید برق یا استخراج نفت وکارخانه­‌ها. اسکیموها آنها را متهم کردند که باوجود این‌که می‌­دانستند گازهایی که بر اثر فعالیتشان تولید می­‌شود هوا را آلوده می کند و باعث گرم شدن کره زمین می­‌شود، هیچ  اقدامی انجام نداده‌اند. آنها از یک شرکت نفتی بزرگ خواسته‌اند برای جبران خسارتشان، یک دهکده در یک نقطه امن برایشان بسازد؛ جایی که خطری زندگی‌شان را تهدید نکند.

اما این شرکت نفتی حاضر به پذیرفتن این درخواست نیست، چون می‌­داند اگر اسکیمو‌ها در این دادگاه پیروز شوند، بعد از آن باید به خیلی‌های دیگر هم پاسخ  وخسارت بدهند. مثلاً ممکن است صاحبان پیست‌های اسکی هم از این شرکت‌­ها شکایت کنند چون از وقتی برف کمتری می‌­بارد و زمستان‌ها کوتاه شده، آنها هم زیان زیادی دیده‌اند. برای همین هم شرکت‌های نفتی می‌­خواهند به هر شکلی که شده مانع برگزاری دادگاه شوند. آنها می‌‌گویند اسکیموها اصلاً حق شکایت ندارند. برگزاری دادگاه و اعلام رأی قطعی آن ممکن است سال ها طول بکشد. تا آن زمان، هر سال تابستان اهالی دهکده سعی می­‌کنند سد محکم­‌تری بسازند و سام و دوستانش هم  امیدوارند مدرسه‌شان همچنان پابرجا بماند.

کد خبر 97074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز