شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

وزارت دفاع آمریکا- پنتاگون- تحقیقات مستقلی را انجام خواهد داد تا زمینه‌های تیراندازی مرگبار در پایگاه نظامی فورت هود مشخص و ضعف‌های داخلی احتمالی شناسایی شود و امکان تکرار چنین حادثه‌ای به حداقل برسد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، تصمیم رابرت گیتس، وزیر دفاع، برای انجام تحقیقات درحالی اعلام شده که کنگره آمریکا هم در حال انجام تحقیقات مستقلی است تا مشخص شود که آیا سرگرد نضال مالک حسن پیش از دست بردن به اسلحه و کشتن 13 نظامی آمریکایی و مجروح کردن ده‌ها تن دیگر، از ناحیه آژانس‌های نظامی، امنیتی یا اطلاعاتی آمریکا تحت نظر بوده است یا خیر.

گزارش‌هایی در فردای تیراندازی در پایگاه فورت‌هود در رسانه‌ها مطرح شد که به موجب آنها، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، مدتی بود که به برخی فعالیت‌های این سرگرد ارتش مظنون شده بود؛ هرچند گزارش‌های بعدی حرف و حدیث‌های دیگری مطرح کردند.

باراک اوباما در اظهاراتی صریح، خواستار تحقیقات وسیعی شد. به گفته اوباما اگر قبل از وقوع تیراندازی، قصوری در پیشگیری از وقوع این حادثه اتفاق افتاده باشد، رسیدگی خواهد شد. علاوه بر آن و مهم‌تر از هر چیز دیگر، ما باید نارسایی‌های احتمالی در سیستم را به سرعت شناسایی کرده و برطرف کنیم تا اجازه وقوع دوباره چنین اتفاقاتی داده نشود.

ارتکاب اقدامات خشونت بار توسط نظامیان یا نظامیان سابق، امر بی‌سابقه یا حتی کم‌سابقه‌ای در آمریکا نیست. بزرگترین اقدام تروریستی در تاریخ آمریکا که در سال‌1995 اتفاق افتاد و تنها پس از حملات یازدهم سپتامبر‌2001 به رتبه دوم تنزل کرد، توسط یک نظامی سابق به نام تیموتی مک وی اتفاق افتاد که در جریان بمب‌گذاری در اوکلاهما سیتی، جان 168‌نفر را گرفت، 680 نفر را مجروح کرد و صدها میلیون دلار خسارت برجای گذاشت.

سیاستمداران و مقامات نظامی آمریکایی همواره تأکید کرده‌اند که تیراندازی در فورت هود نباید به نتیجه گیری‌های شتابزده در مورد دین و عقاید مذهبی افراد منجر شود.با این حال، از دید ناظران، اقدام سرگرد نضال مالک حسن در آتش گشودن روی هم‌قطاران نظامی‌اش در بزرگترین پایگاه نظامی جهان، موجی از نگرانی جدی را در میان ارتشیان و همچنین سیاستمداران آمریکا ایجاد کرده است. مسلمان بودن این سرگرد یک علت عمده برای نگرانی مقامات آمریکایی است.

با وجود این در حال حاضر دونوع نگاه به مسلمانان وجود دارد: یکی معتقد است که یک فرد مسیحی هر چه در عقاید مذهبی‌اش متعصب‌تر شود وطن‌پرست‌تر می‌شود ولی هرچه یک مسلمان در عقایدش راسخ‌تر شود، تهدید بزرگ‌تری را متوجه امنیت ملی آمریکا خواهد کرد.

اما دیدگاه مقابل معتقد است که مسلمانان در جامعه آمریکا منشأ خدمات بسیاری هستند و برخی تحرکات استثنایی نظیر اقدام مرگبار سرگرد نضال حسن، نباید دستمایه اتهام‌زنی‌های کلی و فراگیر به مسلمانان آمریکایی قرار گیرد.پس از وقوع حملات یازدهم سپتامبر و بعد از آن حملاتی که در لندن، مادرید و برخی دیگر نقاط جهان صورت گرفت و دست داشتن مسلمانان در آنها مطرح شد و بعد از دوجنگی که در عراق و افغانستان توسط آمریکایی‌ها به راه افتاد، حساسیت‌هایی به‌وجود آمد که همچنان خود را در قالب‌های مختلف نشان می‌دهد.

امروزه در ارتش آمریکا هزاران مسلمان حضور دارند و اکنون در کانادا گروه کوچکی از مهاجران عقیدتی حضور دارند که به‌دلیل مخالفتی که با جنگ آمریکا در عراق و افغانستان دارند به کانادا نقل مکان کرده‌اند. روی دیگر سکه را نظامیان مسلمانی تشکیل می‌دهند که مشغول خدمت هستند و با وجود مسلمان‌بودن، وظیفه نظامی گری خود را انجام می‌دهند، هرچند دیدگاه‌های خود در مورد جنگ با کشورهای مسلمان را هم دارند.

کد خبر 97154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز