دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

محمد سرابی: دادگاه متهمان 11 سپتامبر به زودی در نزدیکی محل این حادثه برپا می‌شود.

عملیات 11 سپتامبر، مشهورترین واقعه ابتدای قرن بیست و یکم است. هشت سال پیش، چهار هواپیمای مسافربری امریکایی ربوده شدند. دو هواپیما به برج‌های دوقلوی ساختمان تجارت جهانی در نیویورک برخورد کردند، یکی به ساختمان وزارت دفاع کوبیده شد و دیگری در فضای باز سقوط کرد.

 چند ساعت بعد برج‌های تجارت جهانی پس از آتش‌سوزی فرو ریختند و نزدیک به 3000 غیر نظامی کشته شدند. دولت جرج بوش به دنبال این حادثه به افغانستان و بعد از آن به عراق حمله کرد و بسیاری از مسائل سیاسی جهان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت.

برخورد هواپیما با برج های دوقلو

تمام مهاجمانی که سوار هواپیماها بودند کشته شدند ولی ارتش امریکا در سال 2003 از دستگیری برنامه‌ریز اصلی این عملیات به نام «خالد شیخ محمد» که اهل پاکستان بود، خبر داد. در نوار صوتی دادگاه نظامی، خالد شیخ محمد اعتراف می‌کند که مسئول عملیات 11 سپتامبر است و تمام عملیات‌های نظامی القاعده را زیرنظر اسامه بن لادن و ایمن الظواهری اجرا می‌کرده است. از سال 2001 تا به حال افراد زیادی به جرم دست داشتن در حادثه 11 سپتامبر یا همکاری با القاعده توسط ارتش امریکا بازداشت شده‌اند که بیشتر آنها در زندان گوانتانامو به سر می‌برند و گزارش‌هایی درباره شکنجه آنها منتشر شده است. این زندان متعلق به ارتش امریکا و در خاک کشور کوباست.

اوباما در رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود که گوانتانامو را تعطیل می‌کند. محاکمه زندانیان آن در محدوده قضایی دادگاه‌های فدرال امریکا مقدمه‌ای برای این کار است. بعضی از سیاستمداران امریکایی مخالف برگزاری این محاکمه در نیویورک هستند و می‌گویند که با این کار تبلیغات زیادی در مورد متهمان انجام می‌شود یا این‌که در جریان انتقال پرونده‌ها از دادگاه نظامی به دادگاه فدرال‌ تغییرهایی در مدارک به وجود می آید.

تا به حال درباره 11 سپتامبر فرضیه‌های زیادی مطرح شده است. بعضی افراد در داخل و خارج امریکا عقیده دارند که این ماجرا توطئه دولت امریکا بود ولی هنوز این فرضیه به اثبات نرسیده است و بیشتر مردم و دولت‌های جهان 11 سپتامبر را حمله‌ای از طرف یک گروه تروریستی می‌دانند.

کد خبر 97346

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز