دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

علی کهن‌نسب: بالاخره با برگزاری دیدارهای پلی آف انتخابی جام جهانی، تکلیف سهمیه‌های باقی‌مانده جام جهانی مشخص شد تا از هم‌اکنون و در فاصله شش ماه تا آغاز این رقابت پس از دو سال و با برگزاری دیدارهای مختلف، چهره 32 تیم برگزارکننده جام جهانی در افریقای جنوبی، مشخص شود.

مردم کشورهای این 32 تیم راه یافته به جام جهانی در جشن صعود و حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی فوتبال جهان شرکت کردند و به پایکوبی و شادی پرداختند. حضوری که می‌تواند با اهتزاز پرچم این کشورها در قاره سیاه شور و نشاط و شادی را در کنار درآمدهای اقتصادی و ... برای آنان به ارمغان آورد.

از سوی دیگر هواداران تیم‌هایی که از صعود به جام جهانی بازمانده‌اند باید تا خردادماه منتظر بمانند تا از طریق تلویزیون هنرنمایی فوتبالیست‌های سایر کشورها را تماشا کنند.شاید خشم هواداران و مردم از حضور نیافتن در جام جهانی در کشورهایی مثل مصر، ایران، ایرلند، روسیه و ... که در آخرین لحظات از صعود به جام جهانی بازماندند، فروکش کرده باشد ولی باید پذیرفت که تنها 32 تیم می‌توانند درجام جهانی باشند.

جشن قهرمانی تیم ایتالیا درجام جهانی

در قاره آسیا، کره جنوبی به عنوان پرافتخارترین تیم آسیا در جام جهانی هشتمین حضور خود در جام جهانی را جشن گرفت. ژاپن نیز یکی دیگر از نمایندگان آسیاست که برای چهارمین بار به جام جهانی راه یافته است. کره شمالی نیز در کنار این دو تیم، بالاتر از تیم‌های مدعی چون عربستان و ایران، به جام جهانی صعود کرد تا جمع تیم‌های شرق آسیا در جام جهانی افریقای جنوبی کامل باشد. البته کره شمالی در سال 1966 نیز در جام جهانی حضور داشت و به «طوفان زرد» شهرت پیدا کرد. استرالیا نیز به عنوان دیگر نماینده آسیا  ‌(و اقیانوسیه) در جام جهانی حضور پیدا می‌کند.

در قاره آسیا می‌توان دو تیم ایران و عربستان را دو بازمانده بزرگ از جام جهانی دانست که با وجود اختصاص 5/4 سهمیه به قاره آسیا از صعود به این رخداد بزرگ بازماندند.

افریقایی‌های شگفتی‌ساز

در قاره افریقا راه نیافتن تیم ملی مصر به جام جهانی شاید مهم‌ترین اتفاق باشد و همچنین تیم ملی تونس که در یک قدمی صعود و تنها با یک امتیاز کمتر از حضور در این جشن بزرگ بازماند. البته حضور تیم‌های قدرتمندی چون نیجریه، کامرون، غنا، الجزایر و افریقای جنوبی که پیشینه خوبی در جام جهانی دارند باعث شده تا کسی چندان از عدم حضور مصر، تونس و حتی مراکش در جام جهانی متأثر نباشد.

تیم کامرون در جام جهانی 90 به «شیرهای رام‌نشدنی» مشهور شد و سایر تیم‌ها نیز هیچ‌گاه رقبای ساده‌ای برای حریفان نبوده‌اند و در دور گذشته حتی تیمی چون آنگولای گمنام نیز بازی‌های قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت.

یکی از هواداران تیم اوکراین

نماینده های قاره سبز

در قاره اروپا اکثر بزرگان جواز حضور در جام جهانی را دریافت کردند ولی حضور نیافتن تیم‌هایی چون سوئد، لهستان، مجارستان، جمهوری چک، ترکیه، کرواسی، روسیه و ... در جام جهانی در حالی که تیم‌هایی چون کره شمالی، نیوزیلند، اسلوونی و ... در جام هستند، قابل تأمل است.

البته تیم‌های کارنامه‌دار و پرافتخار قاره اروپا چون پرتغال وفرانسه نیز در آخرین لحظات مسافر جام جهانی شدند، به خصوص فرانسه که با گل مشکوک تیه‌ری آنری جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد.

در قاره اروپا پس از تجزیه یوگسلاوی، حضور صربستان و اسلوونی قابل بحث است و تیم اسلواکی نیز که از چکسلواکی سابق جدا و مستقل شده است، برای اولین بار در جام جهانی حضور پیدا می‌کند.

بزرگان امریکای جنوبی در جام جهانی

در امریکای جنوبی می‌توان گفت همه بزرگان جواز حضور در جام را دریافت کرده‌اند. برزیل که نام جام جهانی با تیم پرافتخارش گره خورده است. بحث‌برانگیزترین صعود مربوط به آرژانتین است که با مربیگری دیه‌گو آرماندو مارادونا، ستاره افسانه‌ای خود تا آستانه حذف از این رقابت‌ها پیش رفت. البته تیم‌هایی چون پاراگوئه و اروگوئه نیز نشان دادند که فوتبال در این کشورها بار دیگر زنده شده است و به روزهای خوب گذشته خود بازمی‌گردد.

در منطقه کونکاکاف و امریکای شمالی نیز امریکا، مکزیک و هندوراس مسافر جام جهانی‌اند. هندوراس را باید با فوتبال گذشته این کشور شناخت که اکنون پس از 28 سال بار دیگر با یاد آن روزهای طلایی به جام جهانی بازمی‌گردد.

نیوزیلند نیز به عنوان نماینده قاره اقیانوسیه از همان نیم سهمیه قاره استفاده کرد و تیمی چون بحرین را که عربستان مدعی را کنار زده بود، شکست داد تا برای دومین بار طعم حضور در جام جهانی را بچشد.

تیم‌هایی که به جام جهانی راه نیافته‌اند باید این دوره را به فراموشی بسپارند و تنها شش ماه دیگر از تماشای فوتبال این 32 تیم لذت ببرند تا شاید آنها نیز در سال 2014 یکی از مسافران جام جهانی باشند.

کد خبر 97364

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز