با وجود تذکرات مکرر نمایندگان مجلس به دولت برای ارائه لوایح بودجه سال 89 و برنامه پنجم توسعه، تاکنون این دو لایحه مهم به مجلس ارائه نشده است.

با نجیب حسینی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به تاخیر دولت، آیا در بررسی لایحه بودجه با مشکل مواجه می‌شوید؟

الان در اواخر آذرماه قرار داریم و متأسفانه ما هنوز هم منتظر ارائه لایحه بودجه و برنامه پنجم توسعه هستیم. تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال آینده، در شرایط فعلی 2پیامد دارد.

یکی اینکه تاخیر در ارائه بودجه سال 1389 و قانون برنامه پنجم توسعه باعث می‌شود که طی 3ماه آینده مجلس با افزایش کاری مضاعف روبه‌رو شود به‌طوری که نمایندگان باید 3شیفت به بررسی این دو لایحه بپردازند. پیامد دیگر این تاخیر، اثرگذاری بر کیفیت بررسی این دو لایحه است که موجب دور شدن از اهداف سند چشم‌انداز 20ساله می‌شود.

  • اما دولت سال گذشته هم که لایحه را بهمن ماه داد، مشکلی ایجاد نشد و لایحه نهایتا تصویب شد؟

حرف ما این است که دولت از قانون تخلف کرده، طبق قانون باید تا 15 آذر لایحه بودجه ارائه می‌شد. مشخص نیست چرا دولت به‌رغم آگاهی از این موضوع که باید بودجه را پانزدهم آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کرد، توجهی به این مقوله نداشته است.

در حالی که در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بر ارائه بودجه در زمان مقرر تاکید شده؛ اما دولت توجهی به این موضوع نداشته است. همه قوای سه‌گانه اعم از مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه و قضاییه به‌نحوی باید پایبند به اجرای قانون باشند، اگر بتوانیم این موضوع را در جامعه و در میان دستگاه‌های دولتی نهادینه کنیم بسیاری از مشکلات موجود رفع می‌شود.

متأسفانه بی‌توجهی‌های دولت به قانون تنها مربوط به بودجه سال 1389 نمی‌شود؛ بلکه قانون برنامه پنجم توسعه و ارائه گزارش‌های مربوط به قانون برنامه چهارم توسعه را هم دربرمی‌گیرد که در هیچ دولتی این موارد سابقه نداشته است.

  • با توجه به اینکه لایحه بودجه باید بر مبنای برنامه پنجم توسعه تنظیم شود، عدم‌تصویب لایحه برنامه چه تاثیری بر لایحه بودجه دارد؟

طبق قاعده، مجلس اول برنامه را تصویب می‌کند و بعد وارد بررسی بودجه خواهد شد، مگر اینکه مشکلاتی باعث شود که بودجه یک دوازدهم تصویب کنیم. اگر قانون بودجه سال آینده پیش از تصویب و بررسی لایحه قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب برسد، معیارها، برنامه‌ریزی درخصوص بودجه، قانون برنامه پنجم و سند چشم‌انداز توسعه در هم می‌ریزد.

شاید دولت نمی‌داند که قانون بودجه سال 1389 باید براساس قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تنظیم، تدوین و تصویب شود.

  • یکی از دلایل دولت برای تاخیر در ارائه این دو لایحه، تعیین تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌هاست. دیدگاه شما چیست؟

بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به جلسه 2هفته آینده مجلس موکول شده است؛ یعنی تصویب نهایی آن در دی‌ماه صورت خواهد گرفت.

در هر صورت، اگر دولت لایحه بودجه 1389 را بعد از آذرماه به مجلس ارائه کند به‌علت پیامدهایی که اشاره کردم، احتمال اینکه بودجه را به‌صورت یک دوازدهم به تصویب برسانیم، بسیار زیاد است.

کد خبر 97449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز