همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه گفت: عدالت، دفع ظلم و احقاق حقوق وظیفه اصلی نهاد دستگاه قضایی است و در قانون اساسی این مطلب در مورد قوه قضائیه صریحاً مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش مهر، آیت الله آملی لاریجانی صبح چهارشنبه 25 آذر در همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور که با حضور مسئولان عالی دستگاه قضایی، انتظامی و امنیتی برگزار شد با تاکید به مفهوم عدالت و احقاق حقوق مردم و نظام گفت: بحث عدالت و حقوق به لحاظ نظری بحث‌های بسیار دشواری است اما فقط تذکر می‌دهم که بحث عدالت در روزگار ما بحث بسیار مهمی شده است.

وی با طرح این پرسش که آیا دادستان به عنوان مدعی العموم دولت و یا مردم است گفت: به لحاظ تاریخی گفته شده در حقوق فرانسه و رم ابتدا پادشاهان دادستان‌ها را بر می‌گزیدند تا از حقوق آنان دفاع کنند اما در زمان ما آیا چنین فاصله‌ای بین مدعی العموم بودن دولت و مردم وجود دارد؟

رئیس قوه قضاییه گفت: به نظر من اگر حکومتی مردمسالار باشد که بر اساس اراده مردم و خواست مردم روی کار آمده نفس این حکومت از حقوق عمومی است و باید گفت چه کسی گفته حقوق نظام جدا از حقوق مردم است.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه تصریح کرد: در حکومت‌های مردمسالار، دولت‌ها نماینده مردم هستند و اصرار من به دلیل وضع موجود خودمان است که به نظر می‌رسد بصیرت خاصی را می‌طلبد چرا که گاهی احساس می‌کنیم نظام مظلوم واقع می‌شود و باید گفت همانگونه که باید از حقوق مردم دفاع کنیم از حقوق نظام نیز باید دفاع کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه اظهار داشت: اگر کل نظام یک کشور مردمسالار و یک نظام دینی مورد ظلم قرار بگیرد آیا وظیفه ای نداریم؟ دفاع از حقوق حکومت دینی و مردمسالار نیاز به استدلال جدید ندارد و تحت عنوان آنچه که در قانون عادی و قانون اساسی آمده جزء حقوق قابل درج است.

او افزود: نظام ما دارای ریشه و قدرتی است که از این ضربات لطمه نمی‌بیند اما به هر حال تاثیر گذاشته است.
 
آیت الله لاریجانی تاکید کرد: در فتنه اخیر برخی به نظام ظلم وارد کردند و لطمات جبران ناپذیر به نظام وارد کردند اما بحمدالله نظام ما دارای ریشه و قدرتی است که از این ضربات لطمه نمی‌بیند اما به هر حال تاثیر گذاشته است.  کشورهای غربی این‌ها را بهانه و دستاویزی برای تجاوز به حقوق این کشور قرار دادند تا اینکه اهداف و امیال خود را اعمال کنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: کسانی که یک دختر فراری را شهید عنوان کردند مجلس ترحیم برای آن برگزار کردند همین سران فتنه این کار را کردند و پدر و مادر و خاله آن را شهید فرض کردند در صورتی که اینگونه نبود.

وی اضافه کرد:‌ کسانی که هر روز بنا گذاشته بودند که دروغی را مطرح کنند و دولت و نظام و قوه قضائیه را مورد سئوال قرار دهند و تیترهایی را به عنوان تجاوز به افراد در بازداشتگاه‌ها مطرح کردند که همه دروغ محض بود و آیا این‌ها ظلم نیست؟ و آیا دستگاه قضائی نباید وارد شود؟ من از همین جا به سران فتنه می‌گویم دستگاه قضائی به اندازه کافی از شما پرونده دارد و اگر نظام با شما مماشات و ملاطفت می‌کند حمل بر نفهمیدن نکنید.

وی در ادامه خطاب به دادستان‌ها افزود: مسایل سیاسی واقعاً پیچیده است و باید بصیرتی را تحصیل کنیم و درست است که قاضی حکمش نباید سیاسی باشد و باید مستقل باشد اما این به این معنا نیست که سیاست نداند. چرا که برخی جرایم سیاسی است و برخی کارها ضد امنیت ملی است و تقاضا می‌کنم دادستان‌ها بررسی کنند تا به این موضوع برسند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: چگونه نفهمیم که وقتی حرفی می‌زنید و کشورهای غرب آن را به معنای به هم ریختگی نظام مطرح می‌کند و این چه نحو برخورد با نظام است؟ و باید گفت کاری که شما می‌کنید کار منافقان در اول انقلاب است. چرا که در اوایل انقلاب هم دانشجویان را به خیابان‌ها می کشاندند اما بحمدالله قشر دانشجوی ما آگاه و دلشان برای انقلاب می‌سوزد و شاید اشتباه در موضوع کنند اما این چه فهمی است که پس ا ز30 سال از انقلاب به دانشجو می‌گویند اگر 13 آبان نشد 16 آذر و اگر16 آذر نشد 17 آذر و ما این‌ها را خلاف امنیت کشور و از جرایم مهم می‌دانیم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه در مقام قضا نباید سیاسی کاری کنیم یادآور شد: در مقام قضا سیاسی کاری نکنید و فقط حق و عدل را ببینید و هیچوقت عزت خود را به کسی نفروشید.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف در بخش جرایم کشف جرم و مقابله با جرم است اما جرایمی که امنیت اجتماعی مردم را مختل می‌کند و متاسفانه ما هم این جرایم را داریم و تجاوز به عنف و سرقت‌های مسلحانه از این موارد است باعث سلب آرامش از مردم می‌شود و گاهی دیدیم که متاسفانه برخی در برخی موضوعات قاضی قضاوت عجیبی می‌کند و از همکاران در نیروی انتظامی و دادگاه‌ها می‌خواهیم که با همکاری یکدیگر این شرارت‌ها را جدی بگیرند و باید گفت کوتاهی واقعاً نابخشودنی است.

رئیس قوه قضائیه همچنین در ادامه به جرایم اقتصادی اشاره کرد و گفت: در جرایم اقتصادی به هر دلیل در کشور عده‌ای سوء استفاده کردند اما باید گفت اگر چه در بخش قضائی و کارکنان دولت انسان‌های شریفی هستند اما در میان آنان عده‌ای دنیاپرست هستند که کارهایی کردند که اقدامات آنان کل چهره دستگاه قضائی را مشوه کرده است.

آیت الله لاریجانی گفت: کسانی که از رانت‌های خاصی استفاده کرده‌اند گفته‌اند رانت قانون خاصی ندارد اما باید بگوییم جعل اسناد رشوه گرفتن و خریدن افراد قانون دارد و قابل بررسی است اما متاسفانه برخی پرونده‌ها به دلیل برخی دخالت‌ها مسکوت مانده است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: توجه داشته باشید مردم از دستگاه قضائی توقع دارند که اگر ناکاستی رخ داد برخورد لازم را اعمال کنند.

وی گفت: میلیاردها تومان از بانک‌ها می گیرند و خم به ابرو نمی آورند و سال‌ها از وقت وام می‌گذرد و کسی اعتنا نمی‌کند و باید این موارد تحت ضابطه قرار گیرد و همه ما قبول داریم که برخی از معوقات خلاف قانون بوده است و باید با این موارد برخورد شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در مفاسد اقتصادی بتوانیم توقع مردم، نظام و رهبری را برآورده کنیم.

کد خبر 97495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز