همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت 18 دسامبر (27 آذر) اعلام کرد شمار مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزای خوکی در سراسر جهان 8 ماه پس از شروع پاندمی بیماری از 10000 نفر گذشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت می‌گوید داده‌های ابتدایی بیانگر آن است که نرخ مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای خوکی در حالیکه ویروس بیماری به اغلب نواحی پرجمعیت در نیمکره شمالی منتشر شده است،‌ بدتر نشده است.

این سازمان می‌گوید:‌ "تا 13 دسامبر 2009، در بیش از 208 کشور و منطقه جهان موارد ثابت‌شده آزمایشگاهی آنفلوآنزای پاندمیک H1N1 و از جمله دست کم 10582 مورد مرگ و میر گزارش شده است."

در آخرین آماری که سازمان جهانی بهداشت یک هفته پیش در 6 دسامبر منتشر کرده بود،‌ رقم تلفات بیماری 9596 نفر بود.

به گفته سازمان جهانی بهداشت انتقال ویروس H1N1 در نیمکره شمالی "فعال و گسترده از لحاظ جغرافیایی" باقی می‌ماند،‌ اما فعالیت بیماری در بسیاری از نقاط از اوج خود گذشته است یا در حال کاهش است.

داده‌های اولیه از نیمکره شمالی در مورد سرایت بیماری در یک فصل سرد، بیانگر آن است که نرخ مرگ و میر در این نیمکره مشابه نرخ مرگ و میر در نیمکره جنوبی در فصل قبلی در این سال است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید:‌"این وضعیت بیانگر آن است که شدت کلی پاندمی بیماری تغییری نکرده است."

 دست کم 10 کشور اروپای شمالی کاهش در فعالیت بیماری را گزارش کرده‌اند- در چهار کشور جمهوری چک،‌ استونی، مجارستان و سوئیس - موارد بیماری‌های تنفسی در حال افزایش بوده یا بدون تغییر مانده است.

شدت بالای بیماری در بخش‌هایی از اروپای جنوب شرقی و روسیه گزارش شده است.

آنفلوآنزای خوکی به در حال گسترش به آسیای غربی و مرکزی مخصوصا در کشورهای قزاقستان و قرقیزستان بوده است، اما در کشورهای افغانستان، عمان و نیز در بخش‌های از خاورمیانه از نقطه اوج خود گذشته است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیماری در آسیای شرقی از جمله در ژاپن، بخش‌های شمالی و جنوبی چین، تایوان و مغولستان شروع به کاهش یافتن کرده است.

 اما در آسیای جنوبی از جمله در شمال هند، نپال، سری‌لانکا و مالدیو در حال افزایش است.

در نیمکره جنوبی تنها موارد تک‌گیر و پراکنده بیماری گزارش شده است.

کد خبر 97621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز