گروه سیاسی: رئیس‌جمهور 28 آذر از سفر دانمارک بازگشت.

او که برای شرکت در اجلاس تغییرات آب و هوایی به کپنهاگ رفته بود، در کنفرانسی خبری شرکت کرده و در برابر خبرنگارانی که پایگاه‌های خبری دولتی تعداد آنها را بیش از 100نفر اعلام کردند، گفت: قصد مطالبه خسارت جنگ دوم جهانی را داریم.

به گزارش برنا، رئیس دولت دهم در این‌باره گفت: دولت آمریکا اقرار کرده که در ایران کودتا انجام داده و دولت ملی را ساقط کرده است و ما در این زمینه نیز حق خود را مطالبه خواهیم کرد.

گروهی را مأمور کرده‌ام

رئیس‌جمهور خبر داد: گروهی را مامور کرده‌ام که خسارت‌ها را محاسبه کنند و به‌زودی طی نامه‌ای از دبیر کل خواهم خواست که خسارات ایران در جنگ دوم جهانی را بپردازند؛ این عدالت است و عدالت زمینه امنیت و صلح است؛

ما پل پیروزی شویم و دیگران سود آن را ببرند، درست و عادلانه نیست. احمدی‌نژاد در این عبارت به‌اصطلاح پل پیروزی اشاره کرد که متفقین در جنگ خود با نیروهای محور جنگ دوم جهانی - خاک ایران را اینگونه توصیف می‌کردند. آمریکا، انگلیس، فرانسه و شوروی جبهه متفقین نام گرفته‌اند.

پیشنهاد خودمان بود

رئیس‌جمهور همچنین پیش از بازگشت از سفر دانمارک، با خبرگزاری فرانسه به گفت‌وگو نشست. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آمریکا، پیشنهاد ایران برای تحویل 400 کیلوگرم اورانیوم در کیش را رد کرده و خواستار تحویل 1200کیلوگرم اورانیوم شده است، گفت: اصل پیشنهاد خرید سوخت از جانب ایران بوده و این در حالی است که ایران می‌تواند سوخت را درون خاک خود تهیه کند.

او با بیان اینکه پیشنهاد خرید سوخت از سوی ایران فرصتی برای دولت آمریکا برای برقراری تعامل به جای تقابل بود، گفت: برای یک مبادله عادی شرایط سنگین برای ما ایجاد می‌کنند، در حالی که براساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف هستند سوخت را بفروشند و پولش را دریافت کنند.

به آمریکا مربوط نیست

رئیس‌جمهور ضمن ابراز تعجب از اینکه ایران برای انجام کارهای عادی و قانونی متهم به عدم‌همکاری می‌شود، اظهار داشت: به دولت آمریکا ارتباطی ندارد که ایران قصد دارد چه میزان سوخت خریداری کند.

تحریم ایران، محرومیت غربی‌هاست

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عدم‌همکاری ایران با 1+5، تهران را در جهان منزوی می‌کند، تاکید کرد: امروز ایران در مسائل و معادلات جهانی اثرگذار است و حتی تحریم ایران نیز در حقیقت محروم کردن غربی‌هاست. او در پایان گفت: با همکاری می‌توان جهان را اداره کرد و تقابل در حل مسائل جهانی نتیجه‌ای ندارد.

همه غرامت‌های یک ملت

اظهارات احمدی‌‌نژاد درباره دریافت غرامت جنگ جهانی دوم در حالی است که اکنون پس از 20 سال از جنگ تحمیلی ارتش صدام و متحدانش علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران هنوز غرامتی از دولت‌های پیشین و کنونی عراق نگرفته است.

برخی حقوقدان‌ها در این‌باره چند سؤال را طرح کردند؛ از جمله اینکه اکنون باید غرامت جنگ جهانی دوم از چه کسی مطالبه شود؟ کدام دادگاه باید به این موضوع رسیدگی کند؟ و آیا این موضوع مشمول مرور زمان شده است یا خیر؟

این حقوقدان‌ها معتقدند جمهوری اسلامی ایران اگر می‌خواهد مطالبه جنگ‌های نابرابری را که علیه کشورمان به راه افتاده است، مطرح کند،  بهتر است که پیگیری میزان خسارات وارده در جنگ عراق را که اثبات آن آسان‌تر است، در دستور کار خود قرار دهد.

کد خبر 97722

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز