هر چنداین حوادث بسته بهشدت و ضعف آن کماکان قربانی گرفته و همه روزه گزارشهایی مبنی بر بروز حوادث ترافیکی درون شهری از نقاط مختلف شهر منتشر میشود اما اطلاعات و ارزیابیهای معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گویای آن است که روند بروز این حوادث در شهر رو به کاهش بوده و روشهای علمی و پیشگیرانه متعددی برای کنترل آن اعمال میشود.
سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این نکته که حوادث ترافیکی درون شهری پایتخت با رویکرد جدید راهنمایی و رانندگی و این معاونت کنترل شده میگوید: ما در سالهای گذشته شاهد بروز حوادث ترافیکی در ابعاد و دامنه وسیع در داخل شهر بودیم و این موضوع بسیار نگرانکننده بود اما اخیرا برنامهریزیهایی در جنبههای مختلف صورت گرفته که نتایج خوبی بهدنبال داشته است.
او میافزاید: مطابق آمار و ارقام و گزارشهای کنترل ترافیک شهرداری تهران، حوادث ترافیکی درون شهری کاهش یافته و بهنظر میرسد با ادامه این روند و همکاری دستگاهها بتوانیم این موضوع را تحت کنترل درآوریم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران که علاوه بر رانندگان، عابران پیاده را هم در بروز حوادث ترافیکی مقصر میداند معتقد است: در آسیبشناسی این حوادث به این نتیجه رسیدیم که صرفا بیدقتی و سرعت غیرمجاز رانندگان در داخل شهر باعث بروز حادثه نبوده و در پارهای موارد، شهروندان و عابران پیاده بهدلیل بیتوجهی به علائم راهنمایی و رانندگی و هشدارها زمینه بروز حادثه را ایجاد میکنند که این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و برنامهریزیهایی از بعد فرهنگی در این رابطه انجام میدهیم که تا حدودی شهروندان را نسبت به رعایت موارد ایمنی آگاهتر میکند؛ موضوعی که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و کارشناسان شهری و راهنمایی و رانندگی در دسته بندی عوامل بروز حوادث ترافیکی درون شهری اغلب رانندگان را مقصر دانسته و بیتوجهی و بیدقتی آنها نسبت به مقررات رانندگی در داخل شهر را عامل بروز حادثه میدانند؛ هرچند این موضوع مهمترین عامل حوادث ترافیکی درونشهری بوده و مسئولان راهنمایی و رانندگی نسبت به آن هشدار میدهند اما از دیدگاه معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران سهلانگاری شهروندان به موازات بیدقتی رانندهها، عامل اصلی حوادث ترافیکی در پایتخت بوده و این موضوع نگرانیهایی را بهوجود میآورد.
آموزش به رانندگان
مسئولان اجرایی در حوزه حملونقل و ترافیک بر این باورند که ارائه آموزشهای رانندگی به رانندگان اتوبوس که درصد بالایی از مسافرتهای درون شهری توسط آنها صورت میگیرد تا حدود زیادی میتواند از بروز حوادث ترافیکی درون شهری جلوگیری کند.رانندگان اتوبوسهای شهری با دریافت این آموزشها سعی در اصلاح برخی رفتارهای خطرناک رانندگی دارند، بهگونهای که آنها مواردی را مثال میآورند که ارائه این آموزشها به کاهش دامنه حوادث ترافیکی انجامیده است.
تشکری هاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به وضعیت حوادث ترافیکی درونشهری پایتخت میگوید: در برههای از زمان شاهد بروز حوادث ترافیکی متعدد از سوی رانندگان اتوبوس بودیم که این موضوع از علل مختلفی نشأت میگرفت و ضرورت داشت به آن پرداخته شود و سازمان حملونقل و ترافیک با توجه به این مسئله و با در نظر گرفتن این موضوع که بروز هر حادثه ترافیکی هزینههای بسیاری را به جامعه تحمیل میکند کلاسهای آموزشی را برگزار و اقدام به ارائه آموزشهای لازم به رانندگان کرد.او میافزاید: این کلاسهای آموزشی بهطور مستمر برگزار و نکات ایمنی و مواردی که در رانندگی درون شهر ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد آموزش داده میشود، بهطوریکه رانندگان در جریان شرکت در این کلاسها با نکات مختلفی که در بروز حوادث ترافیکی درونشهری مؤثر است آشنا شده و سعی در رعایت آنها میکنند.
از دیدگاه معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ارائه این آموزشها بهطور مستمر منجر به کاهش حوادث ترافیکی درون شهری از سوی رانندگان شده و امروزه در تهران نسبت به سالهای قبل کمتر شاهد این حوادث هستیم. این مسئول اجرایی در حوزه حملونقل به موضوع دیگری هم در مورد رانندگان اشاره میکند که جالب توجه است.
تشکری هاشمی میگوید: این آموزشها برای پیشگیری و کنترل حوادث ترافیکی درون شهری است و تا حدود زیادی رانندگان را به رعایت اصول ایمنی مجاب کرده اما درصورتی که تخلفی در این رابطه صورت بگیرد ما بهشدت با راننده متخلف برخورد میکنیم و هیچگونه اهمالی در این زمینه قابل بخشش نیست؛ موضوعی که بهنظر میرسد در آینده به نتایج مثبتی از نظر کاهش حوادث ترافیکی در پایتخت بینجامد. هر چند از دیدگاه کارشناسان حملونقل باید به موازات آموزشها، ایمنسازی معابر نیز انجام شود و مدیران شهری بهصورت همهجانبه شهر را برای تردد شهروندان ایمن کنند.
سرعت غیرمجاز عامل حوادث ترافیکی درون شهری
مطابق بررسیهای صورت گرفته سرعت بیش از حد، مهمترین و شایعترین عامل حوادث ترافیکی درون شهری بوده و بسته به میزان آن احتمال تصادف، صدمه و مرگ و میر افزایش مییابد. بهگونهای که در این رابطه کارشناسان راهنمایی و رانندگی به یک قانون مشهور فیزیکی اشاره میکنند و معتقدند: براساس این قانون، انرژی یک اتومبیل با توان دوم سرعت آن رابطه مستقیم دارد و اتومبیلی که با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حرکت است و به جسمی برخورد کند، در این حالت میزان انرژی که این اتومبیل به مانع مقابل وارد میکند متناسب است با عدد 50 به توان2 یعنی 2500، در حالیکه اگر سرعت اتومیبل بیشتر باشد این انرژی در زمان تصادف بهخودرو و سرنشینها منتقل شده و احتمال صدمه و مرگومیر آنان را به میزان زیادی افزایش میدهد.
باز در این رابطه مطالعهای مشترک توسط کارشناسان ترافیک و پزشکی انجام شده که نشان میدهد اگر اتومبیلی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت به کودکی برخورد کند احتمال مرگ کودک حدود 50 درصد است ولی اگر همین اتومبیل با سرعت 65 کیلومتر در ساعت یعنی فقط 15 کیلومتر بیشتر به همان کودک برخورد کند احتمال مرگ کودک به 90درصد افزایش مییابد و این درصد افزایش خطر، درصد بسیار هشدار دهندهای است. بنابراین رانندگان باید با در نظرگرفتن این موضوع دقت بیشتری در ترددهای درونشهری کرده و سرعت مجاز را رعایت کنند.
ایمنسازی شبکه حملونقل شهری
مسئولان اجرایی در حوزه حملونقل و ترافیک علاوه بر آموزش رانندگان، ایمنسازی شبکه حملونقل شهری را یکی از برنامههایی میدانند که در مناطق مختلف شهر اجرایی میشود. از دیدگاه آنها ایمنسازی شبکه حملونقل شهری یکی از اصلیترین اهدافی است که در کارگروه حوادث ترافیکی کمیته راهبری جامعه ایمن آن را دنبال میکنند، بهگونهای که مسئولان حملونقل در هر منطقهای با شناسایی محدودههایی که بیشترین حوادث ترافیکی در آنها اتفاق میافتد اقدام به ایمنسازی این محدودهها کرده، بهعنوان نمونه چنانکه این محدوده با کمبود علائم هشداردهنده مواجه بود آن را به علائم هشداردهنده مجهز میکنند و در یک دسته بندی کلی میتوان گفت نصب علائم راهنمایی و تابلوهای هشدار دهنده، دوربینهای ثبت سرعت غیرمجاز، سرعت گیرهای لرزشی هشدار به راننده خودرو، نوسازی گاردریلهای تخریبشده، کنترل و حضور پلیس راهور منطقه در زمانهای اوج ترافیک از جمله اقداماتی است که در راستای ایمنسازی شبکه حملونقل شهری در تهران صورت میگیرد و با توجه به این برنامهریزیها مسئولان حملونقل پیشبینی میکنند در سالهای آینده میزان حوادث ترافیکی درون شهری در پایتخت کاهش یابد چرا که یکی دیگر از علل حوادث ترافیکی درون شهری ایمننبودن شبکه حملونقل بوده که در برخی مناطق دامنه وسیعی از حوادث را شامل میشد.