شهردار تهران آسیب‌های پس از انتخابات را نتیجه کم تجربگی برخی نخبگان و گروه‌های سیاسی و طرح مطالبات در خیابان‌ها به جای حضور در عرصه‌های رقابتی و قانونی دانست و با رد «فضای بسته خبری در انتخابات اخیر» تاکید کرد:

ظرفیت‌های قانونی لازم در ایران برای تضمین حقوق و آرای مردم وجود دارد.

به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف که جهت شرکت در اجلاس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در کشور دانمارک حضور پیدا کرده بود در گفت‌وگویی با نمایندگان رسانه‌های دانمارکی و در پاسخ به سؤالی درباره موضع شهرداری تهران درباره حوادث پس از انتخابات عنوان کرد: تمام تلاش ما به‌عنوان منتخبان مردم در شهر تهران این بود که حتی الامکان از آسیب‌های وارد شده به اموال عمومی و همچنین مردم کاسته شود.

بر این اساس پس از حوادث مربوط به انتخابات در حوزه وسایل عمومی شهر در کمترین زمان ممکن نسبت به بازسازی اقدام کرده و در حوزه زندگی شهروندی نیز تمام تلاش خودمان را به کار گرفتیم تا حتی‌الامکان بخشی از آسیب‌های وارد شده به مردم را جبران کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: حتی در مواردی که برخی از شهروندان دچار آسیب‌های روحی و روانی ناشی از حوادث پس از انتخابات شده بودند نیز تمام تلاش خود را جهت حل موضوع به کار گرفتیم.

قالیباف که با نمایندگان 2 روزنامه پرتیراژ و همچنین تلویزیون ملی دانمارک گفت‌وگو می‌کرد با بیان این مطلب که شهرداری تهران با وجود آنکه در موضوعات مربوط به انتخابات دخالتی نداشت اما پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران با طراحی مرکزی جهت رسیدگی به شکایات نسبت به جبران آسیب‌های وارد شده به آسیب دیدگان این رویداد اقدام کرد،

گفت: شورای اسلامی شهر تهران نیز مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن حادثه دیدگان جریان انتخابات تحت پوشش حمایتی مدیریت شهری قرار گرفتند. این در حالی است که شورای اسلامی شهر تهران متشکل از منتخبانی با گرایش‌های سیاسی متنوع است و این اعضا در موضوع ضرورت حمایت از آسیب دیدگان اتفاق نظر داشتند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: درخصوص آزاد شدن بازداشت‌شدگان پس از انتخابات نیز تا جایی که برای ما امکان‌پذیر بود تلاش خود را جهت کمک به برخورداری از رأفت اسلامی و تسریع آزادی این افراد انجام دادیم؛

بدین نحو که تعدادی از این بازداشت‌شدگان در همان هفته اول دستگیری از زندان آزاد شدند اما از میان کسانی که در زندان باقی مانده‌اند و قانون در مورد آنها تصمیم‌گیری کرده است، می‌توان گفت براساس قوانین و اختیارات حتی‌الامکان با مراجعه به خانواده‌های آنها سعی کردیم چتر حمایتی مدیریت شهری را فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی بگسترانیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این مطلب که دمکراسی در ایران سابقه طولانی ندارد، گفت: مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه شرکت در انتخابات عمومی و انتخاب مدیران کشور را به دست آوردند. قبول می‌کنید که این زمان برای استقرار مردمسالاری طولانی نیست اما آسیب اصلی از این کم تجربگی را به گمان من، نه مردم بلکه برخی گروه‌های سیاسی به ما زده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های قانونی لازم در ایران برای احقاق حقوق و آرای مردم وجود دارد، گفت: من فکر می‌کنم که گروه‌های سیاسی و نخبگان باید بیش از همه درخصوص وقایع پس از انتخابات پاسخ بدهند؛

چرا که اگر تجربه بالاتری وجود داشت لازم بود که به جای آوردن منازعات به سطح خیابان‌ها از طرق قانونی و مدنی کار سیاسی را صورت داده و مطالبات پیگیری می‌شد. همچنین اگر ابهام جدی نسبت به انتخابات بود باید از روش‌ها و مسیرهای قانونی پیگیری می‌شد.

شهردار تهران تصریح کرد: گروه‌های سیاسی ما باید باور کنند که هر رقابت سیاسی یک برنده دارد و یک بازنده و طبیعتا در هیچ کدام از انتخابات‌ها نمی‌توان انتظار داشت که هر دو طرف ماجرا به پیروزی دست‌یابند و هواداران خود را راضی کنند.

قالیباف در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: عمده منازعات درگیری‌های پس از انتخابات در شهر تهران صورت گرفت. طبیعی هم بود که براساس نتایج اعلام شده یکی از کاندیداها در تهران برنده انتخابات شود؛ بر همین اساس هم شاید مردم تهران انتظار داشتند که این قاعده در سراسر کشور نیز صدق کند.

بر همین اساس است که مجموعه وقایع پس از انتخابات بیشتر در تهران رخ داد و مردم سایر شهرها چندان درگیر ماجرا نبودند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون ملی دانمارک خاطرنشان کرد: پس از انتخابات من در صدا و سیمای ایران هم حضور یافتم و نظرات خود را درخصوص وقایع به‌صورت شفاف توضیح دادم. من گاهی به‌عنوان شهردار تهران یعنی به واسطه شخصیت حقوقی خودم صحبت می‌کنم و گاهی هم شخصیت حقیقی خود را به‌عنوان یک فعال سیاسی به هنگام سخن گفتن مد نظر قرار می‌دهم.

شهردار تهران گفت: همان زمان هم من در تلویزیون ایران تاکید کردم، افرادی که در خیابان‌ها حضور یافته‌اند، مردم هستند و این مردم برای ابراز نظر خود به خیابان آمده‌اند. به گمان من تا زمانی هم که خشونت و درگیری حکمفرما نشده بود، این مردم بودند که در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کردند اما زمانی که خشونت بالا رفت و درگیری‌ها به تخریب و آسیب اماکن عمومی انجامید، اعلام کردم که حالا دیگر مردم را باید مستثنی دانست و این اتفاقات، نتیجه رفتار نخبگان و گروه‌های کم تجربه سیاسی ماست.

قالیباف با بیان این مطلب که در جریان انتخابات به‌خصوص رسانه‌های الکترونیک فعالیت خود را صورت می‌دادند و از این حیث نمی‌توان گفت که فضای بسته رسانه‌ای وجود داشت، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون هم شما با مراجعه به برخی شبکه‌های اینترنتی و سایت‌ها می‌بینید که کوچک‌ترین خبری بلافاصله منتشر می‌شود و به گمان من اساس انتشار اخبار اتفاق خوبی است؛

یعنی ما باید توجه داشته باشیم که هم‌اکنون رسانه‌ها حق دارند که حضور داشته باشند و وقایع را منتشر کنند اما حساب رسانه‌هایی که با رویکرد سیاسی و صرفا با هدف تخریب نظام وارد می‌شوند، طبیعتا در همه جای دنیا جداست.

به گزارش مهر، شهردار تهران با بیان این مطلب که دیگر باید منازعات را از سطح خیابان‌ها جمع کرده و گروه‌های سیاسی خود را مهیای دیگر مبارزات انتخاباتی کنند، خاطرنشان کرد: سال آینده و در همین حدود زمانی ما انتخابات شوراها را داریم، بر همین اساس من گمان می‌کنم که گروه‌های سیاسی باید برنامه‌ریزی خود را معطوف به مشارکت جدی و مؤثر در انتخابات شوراها کرده و منازعات خود را به جای طرح در خیابان‌ها به رقابتی سالم در پای صندوق‌های رای تبدیل کنند.

قالیباف در پاسخ به سؤال یک خبرنگار دانمارکی مبنی بر اینکه بنابر تحلیل‌ها، وی از گزینه‌های جدی ریاست‌جمهوری دوره یازدهم است، گفت: به هر حال من یک چهره سیاسی هستم و لازمه حضور در این عرصه هم حضور و مشارکت جدی در رویدادهاست.

اما توجه داشته باشید که تا انتخابات آتی ریاست‌جمهوری فاصله داریم و فعلا باید تمام تلاشمان معطوف به کار کردن و ساختن کشورمان باشد.وی اضافه کرد: هرگاه موعد تصمیم‌گیری فرا رسید، تصمیم نهایی خود را خواهم گرفت.

کد خبر 97874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز