سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه حوادث: 2 سارق مسلح که قرار بود در شهرستان سیرجان به دار مجازات آویخته شوند، با کمک دوستان و آشنایان‌شان از پای چوبه دار گریختند اما فرار آنها از چنگال مرگ زیاد طول نکشید

صبح اول دی تعداد زیادی از شهروندان سیرجانی در میدان اصلی این شهر جمع شده بودند تا شاهد اجرای حکم اعدام 2 سارق مسلح به نام‌های محمد و اسماعیل باشند.

در این زمان خودروی ویژه حمل زندانیان به همراه چند خودروی پلیس، با عبور از بین جمعیت، مقابل 2 طناب دار که برای اجرای حکم برپا شده بود، توقف کردند. ماموران به سرعت هر دو زندانی را از ماشین پیاده کرده و آنها را به سمت طناب دار انتقال دادند اما هنوز چند دقیقه به لحظه اجرای حکم باقی مانده بود که اتفاق عجیبی رخ داد.

بارانی از سنگ

درحالی که همه چیز برای اجرای حکم آماده بود، بستگان و آشنایان 2 محکوم به اعدام که در بین جمعیت حضور داشتند، شروع به پرتاب سنگ به سوی ماموران و افرادی کردند که در نزدیکی اعدامی‌ها حضور داشتند.

چند لحظه بعد چنان غوغایی در محل اعدام به پا شد که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد، تمام این ماجرا ترفندی برای فراری دادن اعدامیان بود.درحالی‌که پرتاب سنگ از سوی بستگان متهمان ادامه داشت، چند نفر از آنها به سوی طناب‌های دار رفتند و هر دو اعدامی را از محل فراری دادند.

ماموران که تصور نمی‌کردند با چنین ماجرایی روبه‌رو شوند به سرعت دست به کار شدند و بعد از آرام کردن محل با شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌آور، جست‌وجو برای دستگیری اعدامیان فراری را آغاز کردند.

خیلی زود ماجرا به تمامی تیم‌های انتظامی و آگاهی گزارش شد و بررسی‌های گسترده برای دستگیری اعدامیان فراری آغاز شد. ماموران که مطمئن بودند متهمان قصد خروج از شهر را دارند، در نخستین اقدام تمامی راه‌های خروجی را زیر نظر گرفتند و به کمین اعدامیان فراری نشستند.

آنها در شاخه دیگری از تحقیقات، برخی از افرادی را که در فراری دادن 2 زندانی نقش داشتند دستگیر و تحت بازجویی قرار دادند و به این ترتیب نخستین سرنخ‌ها از مسیر فرار مجرمان در اختیار پلیس قرار گرفت.

دستگیری در روستا

پلیس که حالا می‌دانست متهمان به سمت بندرعباس در حال فرار هستند بعد از چند ساعت تحقیقات تخصصی، آنها را در روستای اکبرآباد سیرجان ردگیری کرد و قبل از اینکه اعدامیان فراری بتوانند نقشه فرار خود را با موفقیت عملی کنند، هر دوی آنها را دستگیر کردند.

هادی خالقی‌نسب، مدیرکل روابط عمومی دادگستری استان کرمان با اشاره به دستگیری محمد و اسماعیل یعنی همان دو اعدامی فراری، گفت: بنا به حکم قضایی این دو نفر چند ساعت بعد از دستگیری در شهر سیرجان و در ملأ عام به دار مجازات آویخته می‌شوند.
وی افزود: عوامل اصلی که این دو نفر را فراری دادند نیز دستگیر شدند و به‌زودی محاکمه و مجازات می‌شوند.

سرآغاز سرقت‌های مسلحانه

2 زندانی محکوم به مرگ که محمد و اسماعیل نام دارند، با همدستی چند مرد دیگر از اوایل دی ماه 85 سرقت‌های مسلحانه خود را در سیرجان شروع کردند. آنها تا قبل از دستگیری 36 فقره سرقت عادی و مسلحانه در شهرستان‌های سیرجان، شهربابک و بردسیر رقم زدند اما از اواخر تیر 87، پلیس که توانسته بود به سرنخ‌های خوبی از اعضای این باند مخوف دست پیدا کند، موفق شد آنها را یکی بعد از دیگری دستگیر کند.

تحقیقات پلیس نشان می‌داد محمد 24 ساله که سردسته این باند بود، پیش از این نیز به اتهام‌های متعددی از جمله نگهداری مواد‌مخدر، ارتکاب عمل منافی عفت، نگهداری سلاح کمری غیرمجاز و ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم، مدتی را در زندان به سر برده و به جریمه نقدی و تحمل شلاق محکوم شده بود.

این مرد بعد از آزادی از زندان، اقدام به تشکیل باند سرقت مسلحانه کرده و در سرقت‌های این باند نیز نقش بسزایی داشته است. اما دومین اعدامی که اسماعیل، 21 ساله بود، زمانی که اعضای باند سرقت دستگیر شده بودند به اتهام دیگری در زندان به سر می‌برد که با اعتراف همدستانش مبنی بر حضور وی در سرقت‌ها، او نیز همراه آنها در دادگاه انقلاب کرمان پای میز محاکمه قرار گرفت.

اعضای این باند در جریان یکی از سرقت‌هایشان که 4 خرداد 87 رخ داد، به‌عنوان مسافر سوار یک خودروی سواری شدند و در بین راه با استفاده از اسلحه به تهدید راننده پرداختند. آنها وقتی با مقاومت این مرد روبه‌رو شدند با شلیک یک گلوله به پایش او را مجروح کردند، سپس وی را به یکی از باغ‌های اطراف سیرجان برده و در آنجا با طناب به درخت بستند و پا به فرار گذاشتند.

شاکی این پرونده بعد از دستگیری سارقان مسلح در دادگاه انقلاب کرمان گفت: من به 4 دلیل از متهمان شکایت دارم و حاضر نیستم رضایت دهم. یکی اینکه این افراد بار اولشان نبود که مرتکب خلاف شدند،

دیگر اینکه کارشان اصلاً جنبه تصادفی نداشت دلیل سوم هم این است که هیچ آثاری از پشیمانی در چهره و رفتار آنها نمی‌بینم و انگار اگر همین الان آزاد شوند باز هم به سرقت‌های مسلحانه خود ادامه می‌دهند. دلیل چهارمم نیز این است که اگر رضایت بدهم، یعنی به آنها اجازه ادامه جرایمشان را داده‌ام و خودم هم در این جرایم مشارکت کرده‌‌ام

سرقت از مغازه

یکی دیگر از سرقت‌های خشنی که محکومان به اعدام در آن نقش داشتند، سرقت از یک مغازه در سیرجان بود. آنها و دیگر همدستانشان با حمله به این مغازه، با صاحب آنجا و پسرش درگیر شدند و با ضربات چاقو آنها را مجروح کردند.

بعد از دستگیری متهمان، مرد مغازه‌دار که در جلسه محاکمه آنها حضور داشت به قاضی دادگاه گفت: این افراد هنگام سرقت از مغازه‌ام، با چاقو ضربه‌ای به قلب پسرم وارد کردند که او هنوز هم به‌دلیل آسیب به شریان اصلی قلبش به بیمارستان‌های تهران رفت‌وآمد می‌کند و همسرم نیز بعد از این ماجرا از ترس دچار بیماری شده است. به همین دلیل از دادگاه می‌خواهم متهمان را به اشد مجازات محکوم کند.

بنابراین گزارش، اعضای این باند علاوه بر سرقت مسلحانه خودرو و دستبرد به مغازه‌ها، با ورود به بانک شعبه میدان تره‌بار سیرجان، دست به سرقت مسلحانه از آنجا نیز زده بودند.

جلسه محاکمه این دو متهم و 3 همدست دیگر آنها 9 بهمن سال گذشته در دادگاه انقلاب کرمان برگزار شد و در پایان این جلسه 2 عضو اصلی باند به اتهام مشارکت در سرقت‌های عادی و مسلحانه متعدد و شبانه، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و اخلال در نظم و امنیت عمومی جامعه به اعدام محکوم شدند.

کد خبر 97936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز