معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با اعلام این خبر به همشهری گفت: آخرین بخش از بزرگراه شهید باکری، تقاطع غیرهمسطح آزادراه تهران - کرج با این بزرگراه است که ساخت آن نیز به پایان رسیده و بزرگراه اکنون آماده بهرهبرداری کامل شده است.
به گفته احمد دنیامالی، تاکنون 6 تقاطع غیرهمسطح بزرگراه باکری(آسیا) شامل: تقاطعهای غیرهمسطح ایرانپارس – آسیا، همت- آسیا، بلوار لاله- آسیا، خیابان شهید آیتالله کاشانی – آسیا، حکیم (رسالت) – آسیا و بلوار فردوس – آسیا به بهرهبرداری رسیده و موجب دسترسی آسانتر شهروندان به مناطق پیرامونی خود شده است.
وی هدف از احداث بزرگراه شهید باکری را بهبود و تکمیل شبکه بزرگراهی شهر تهران، تقلیل و کاهش ترافیک آزاد راه تهران - کرج و مدخل ورودی غرب شهر تهران و آسانسازی رفتوآمد شهروندان و تقسیم بار ترافیکی بزرگراههای شیخ فضلالله نوری، یادگار امام، حکیم، همت، ستاری و نیایش اعلام کرد.
احداث پروژه بزرگراه شهید باکری در کاستن تمرکز بار ترافیکی در بزرگراههای یاد شده تاثیر چشمگیری خواهد داشت. دنیا مالی درباره تاثیرات ترافیکی بهرهبرداری از این بزرگراه گفت: با توجه به اینکه بزرگراه شهید باکری بهعنوان یکی از مهمترین شریانهای شهری و بازوی کمکی بزرگراه شهید ستاری در امتداد جنوب و شمال تهران، ارتباط محورهای مهمی چون نیایش، همت، حکیم، آیتالله کاشانی، فردوس و بزرگراه تهران-کرج را برقرار خواهد کرد و از آنجا که تقاطع این بزرگراه با بزرگراه تهران-کرج پس از بهرهبرداری ورودی جریان سیستم حملونقل جادهای به سمت تهران تلقی میشود، این بزرگراه میتواند بهعنوان یک نماد شهری مهم و تاثیرگذار در منطقه مطرح شود.
بزرگراه شهید باکری یک تقاطع همسطح در حصارک و 7تقاطع غیرهمسطح دارد که طول آن به همراه رمپ و لوپهای مربوط 33 کیلومتر میشود. دنیا مالی، طرح معماری نماد ورودی بزرگراه، تکنولوژی خاکریز ژئوگریدی، روشهای نوین ایزولاسیون عرشه پلها، سیستمهای زهکشی ارتجاعی عرشه پلها، پوشش دکوراتیو بخشهای بتنی پلها، طرح معماری پایههای بتنی پلها، طرح معماری پایههای فلزی پلها، سیستمهای نوین اجرای درز انبساط، طرح معماری قطعات نمای خاکریز ژئوگریدی، طرح معماری هندریل روی پلها، سیستم نوین جمعآوری و دفع آبهای سطحی و سیستم نوین بدنه سبز بزرگراه را از جمله فناوریهای نوین به کار رفته در ساخت بزرگراه باکری و تقاطعهای آن اعلام کرد.