همشهری آنلاین: لیو ژیائوبو (Liu Xiaobo) از منتقدان مشهور دولت را به 11 سال حبس محکوم کرد.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، او روز جمعه در دادگاهی در پکن به جرم براندازی به 11 سال حبس محکوم شد.

حکم دادگاه پکن بر مبنای جلسه استماع دو ساعته روز چهارشنبه صادر شده است. ژیا، همسر لیو اعلام کرد این مخالف قصد فرجام‌خواهی در حکم را دارد. امکان صدور حکم 15 سال زندان هم برای وی وجود داشت

این حکم با اعتراضات موسسات غربی مواجه شده است. نیکلاس بکولین (Nicholas Bequelin)، از موسسه حقوق بشری دیده‌بان حقوق بشر گفت با این حکم روندی معکوس می‌شود که برای مخالفان احکام خفیفی صادر می‌شد.

"واکنش به شدت سخت"
به گفته وی، تصمیم سیاسی برای این مجازات شدید در سطوح بالا گرفته شده است. حزب کمونیست معتقد است باید "پاسخ به شدت سختی" به منشور 08 می‌داد.

لیو این مرامنامه انتقادی را گردآوری کرده بود که دموکراسی و توجه بیشتر به حقوق بشر را در چین خواستار شده است.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل هم نگرانی عمیق خود را از این حکم و اثرات آن بر دیگر امضا کننده منشور 08 ابراز داشته است. این سازمان اعلام کرد حکم لیو نشان می‌دهد که دولت چین هیچ گفتمانی را برای اصلاح دولت تاب نمی‌آورد.

لیو وقت در ماه دسامبر سال 2008 بازداشت شده بود. در منشور 08 لیو بیش از 300 قاضی، نویسنده، محقق و هنرمند خواستار قانون اساسی جدیدی شده بودند، اما او تنها کسی بود که بازداشت شد.

این استاد سابق دانشگاه به خاطر اعتراضات دانشجویی 1989 تاکنون مجموعا 20 ماه را در حبس سپری کرده است. وی در نامه‌های خود که اغلب در اینترنت منتشر می‌شود خواستار اصلاحات بنیادین و سیاسی در چین می‌شد.

کد خبر 98088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز