همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور ایران در دوحه بر گسترش مناسبات و روابط همه جانبه با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه قطر تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد امروز [جمعه 10 آذر 1385] در دیدار با امیر قطر که بیش از یک ساعت به طول انجامید گفت: روابط میان کشورهای حاشیه خلیج فارس بر پایه برادری و دوستی است که در آن بزرگی و کوچکی کشورها مطرح نیست، بلکه همکاری گسترده برای ارتقای سطح روابط و تعمیق پیوندهای مشترک دینی، فرهنگی و تاریخی میان ملت‌های منطقه‌ مهم است.

وی با اشاره به توافق‌نامه‌ها و قراردادهای منعقد شده میان دو کشور در سفر امیر قطر به تهران، روند اجرای این موافقت‌نامه‌ها را رضایتبخش دانست و افزود: فعال شدن هرچه بیشتر کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور به ویژه در بخش انرژی، سرمایه‌گذاری مشترک، امور مالی و بانکی، اعزام نیروی کار متخصص و همکاری‌های امنیتی، آینده درخشانی را در روابط تهران‌-‌دوحه نوید می‌دهد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا برای ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه اشاره و شکست سیاست‌های آمریکا و انگلیس در عراق را خاطرنشان کرد و گفت: اشغالگران عراق در سخت‌ترین شرایط قرار دارند و به دنبال راه فراری برای خروج از این کشور هستند، اما تلاش می‌کنند با ایجاد تفرقه در میان ملت عراق و برانگیختن حساسیت‌های قومی و مذهبی، تشنج و بحران در این کشور را دامنه‌دار کرده و مانع از قدرتمند شدن دولت و ملت عراق شوند و لذا کشورهای منطقه باید با همکاری و اتحاد مانع تحقق سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آنها شوند.

احمدی‌نژاد با اشاره به شرایط پیچیده داخلی در آمریکا و پیروزی اخیر مقاومت مردم لبنان در برابر رژیم صهیونیستی، گفت: رژیم اشغالگر قدس در سراشیبی سقوط قرار گرفته و سیاست‌های آمریکا به عنوان مهمترین حامی آن نیز مورد انتقاد ملت‌های جهان و حتی مردم آمریکا قرار گرفته و برخی از سران آمریکا نسبت به ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه ادامه حیات این رژیم جعلی دیگر منافعی برای آنها ندارد، دچار تردید شده‌اند.

امیر قطر نیز در این دیدار با تأکید بر نزدیکی بسیار زیاد دیدگاه‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بر اهمیت روابط خوب و تنگاتنگ با جمهوری اسلامی ایران برای قطر تأکید کرد و گفت:‌تعمیق و گسترش همکاری‌ها میان کشورهای منطقه موجب تقویت صلح و ثبات منطقه‌ و پیشرفت کشورهای همسایه و مسلمان می‌شود.

شیخ حمد بن‌خلیفه آل ثانی با تشکر از رئیس جمهور برای پذیرش دعوت وی و حضور در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی، گفت: کشورهای منطقه بویژه ایران و قطر باید بدون توجه به خواست برخی از دشمنان در جهت توسعه و گسترش روابط در همه زمینه‌ها اقدام کنند.

وی با تأکید بر لزوم خارج شدن نیروهای آمریکا و انگلیس از عراق گفت: همه کشورهای منطقه باید تلاش کنند مانع گسترش تفرقه و ایجاد درگیری میان مردم عراق به ویژه شیعیان و اهل سنت شوند زیرا این امر خواست دشمنان است و برای رفع آن می‌توان با تقویت ارتباط میان روحانیون شیعه و سنی محوری برای صلح و دوستی و جلوگیری از تحقق خواسته‌های دشمنان به وجود آورد.

امیر قطر با تأکید بر آمادگی کشور خود برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها گفت: ‌مهمترین امری که در همکاری کشورهای منطقه باید لحاظ شود تصمیم‌گیری بدون تأثیرپذیری از کشورهایی است که هزاران کیلومتر از این منطقه دور هستند.

شیخ حمد بن‌خلیفه آل ثانی با تأکید بر اینکه همکاری‌های امنیتی میان کشورهای منطقه به ویژه ایران و قطر موجب توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور می‌شود، گفت: نباید اجازه دهیم خواست برخی‌ها برای ارضا و تأمین خواسته‌های کشورهای بیگانه در روابط کشورهای منطقه خلیج فارس محقق شود.

وی تأکید کرد: قطر نه تنها با حرکت‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود همراهی نخواهد کرد بلکه هرچه در توان دارد به‌کار می‌گیرد تا مانع اجرای این سیاست‌ها شود زیرا وجود ایرانی مقتدر، مستحکم و پیشرفته به نفع همه کشورهای منطقه است.

کد خبر 9842

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز