همشهری آنلاین: طیف کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های بدون گمرک پس از تلاش برای حمله تروریستی در یک هواپیمای مسافری آمریکایی با انتقاد مواجه شده است.

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، اتحادیه افسران پلیس آلمان خواستار منع فروش عطر، نوشیدنی‌های حاوی درصد بالایی از الکل، فندک و تیغ در فروشگاه‌های مستقر در محل‌های خروجی فرودگاه‌های اتحادیه اروپا شد.

راینر وندت (Rainer Wendt)، رییس این اتحادیه به روزنامه نویه اوزنابروکر سایتونگ گفت: پس از عبور از سد امنیتی، مهاجمان احتمالی می‌توانند هر چه را برای ساخت بمب نیاز دارند، از فروشگاه‌های بدون گمرک و رستوران‌ها تهیه کنند.

روز کریسمس یک جوان 23 ساله نیجریه‌ای متهم به تلاش برای انفجار یک هواپیما که از مقصد آمستردام به دیترویت می‌رفت، شد. این واقعه موجب بازنگری در تدابیر امنیتی در فرودگاه‌های آلمان و سراسر جهان شده است.

وندت از اتحادیه اروپا خواست هر چه زودتر فروش کالاهای بالقوه خطرناک را در فرودگاه‌های سراسر اروپا منع کند. وی همچنین خواستار آن شد که از ورود فلزات برنده به محدوده عزیمت فرودگاه‌ها نیز جلوگیری شود.

وی گفت: امنیت باید بر منافع تجاری ارجحیت داشته باشد.

سازمان کاکپیت متعلق به خلبانان هم موضع مشابهی اتخاذ کرده است. یورگ هاندورک (Joerg Handwerk)، سخنگوی این سازمان به روزنامه تاگس اشپیگل گفت: طیف کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های بدون گمرک می‌تواند خطر امنیتی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد در حالی که اشیای بی‌خطر هنگام کنترل امنیتی از مسافران گرفته می‌شود، پس از این کنترل است که آنها اغلب اقلامی خطرناک خریداری می‌کنند.

وی گفت یک بار مجبور شده بطری آب خود را در لندن تحویل دهد، اما بعد توانسته از یک فروشگاه بدون گمرکی تیغ خریداری کند. هاندورک گفت این اقلام نمی‌توانند موجب سقوط هواپیما شوند، اما امکان استفاده از آنها برای حمله به خدمه پروازی وجود دارد.

وندت همچنین خواستار تشدید شناسایی هویت مسافران هواپیماها شد و گفت:

امروز جنایتکاران می‌توانند به سادگی با کارت شناسایی شخص دیگری سوار هواپیما شده و از آن برای عبور از چک امنیتی استفاده کنند. این نقص عمده‌ای در امنیت هواپیمایی است.

کد خبر 98446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز