شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: درحالی که 19 روز دیگر نخستین پرده بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر روی صحنه می‌رود

هر روز خبرهای متفاوتی از جشنواره به گوش می‌رسد؛ خبرهایی از تمرین‌ گروه‌ها، معرفی سالن‌ها و البته انصراف هنرمندان. گرچه انصراف گروه‌های نمایشی در آستانه برگزاری جشنواره عادی است و هرساله تکرار می‌شود ولی امسال بنا به آماری که ایسنا داده‌ حدود 10 گروه نمایشی از شرکت در جشنواره منصرف شده‌اند.

در این دوره از جشنواره کارهایی از بهرام بیضایی یا حسن فتحی در میان فهرست آثار پذیرفته شده اعلام شده بود، اما هر دو هنرمند خیلی زود از شرکت در جشنواره کناره‌گیری کردند. بیضایی در این باره گفته بود که پیش از توافق‌های لازم نام او در این فهرست منتشر شده است.

برای همین، این هنرمند که از مدت‌ها پیش علاقه‌مند بود نمایش «سهراب‌کشی» را اجرا کند، اجرای این اثر را به زمان مناسب‌تری موکول کرد. کمی بعدتر و درست زمانی که ستاد برگزاری جشنواره از فراهم شدن مقدمات پیش‌تولید نمایش «آنتیگون» به کارگردانی حسن فتحی خبر می‌داد،

این کارگردان هم احتمال حضورش را در جشنواره فجر به‌علت درگیر بودن برای سومین کار سینمایی‌اش «کیفر» بسیار بعید دانست. اوهم مانند بیضایی ساخت این نمایش را با تمام علاقه‌مندی‌هایش به فرصت دیگری موکول کرد.

محمد چرمشیر سومین هنرمندی بود که در همان روزهای آغازین اعلام نتایج و در پی پذیرفته شدن چند نمایشنامه‌اش در بخش‌های گوناگون جشنواره فجر با نگارش نامه‌ای خطاب به دبیر جشنواره از او خواست تا نمایشنامه‌های او را از جشنواره کنار بگذارد و اجرای این متون را به شرایط مناسب‌تری موکول کرد.

پس از آن خبری در مورد انصراف محمد یعقوبی از جشنواره‌ به گوش رسید. روزنامه‌ای که این خبر را منتشر کرده‌بود به نقل از این هنرمند خبر انصراف را تیتر کرد اما یعقوبی از انتشار اخباری مبنی بر انصرافش از جشنواره تئاترفجر اظهار بی‌اطلاعی نمود و اعلام کرد متنی به دبیرخانه جشنواره فجر نداده‌است که حالا بخواهد از اجرای کارش انصراف دهد.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان به سایت ایران تئاتر گفت: یک ماه پیش عدم‌حضورم را در جشنواره اعلام کردم، اما اخبار آن، هم‌اکنون منتشر می‌شود.هنرمند بعدی افروز فروزنده، نمایشنامه‌نویس و کارگردانی بود که تصمیم داشت سکوت 6ساله خود را بشکند و حضوری دوباره در تئاتر داشته باشد ولی اوهم اجرای اثر در جشنواره را به زمان دیگری موکول کرد.

طی چند روز گذشته قطب‌الدین صادقی که قصد داشت نمایش «میر نوروزی» را در این دوره از جشنواره اجرا کند، از این تصمیم منصرف شد. صادقی که این نمایش را با گروهی بزرگ آماده اجرا می‌کرد، قصد داشت پس از اجرای جشنواره، نمایش را به اجرای عمومی بگذارد اما چون سالنی به او داده نشد و از آنجا که گردآوری دوباره یک گروه بزرگ کار دشواری بود، ترجیح داد نمایش خود را سال آینده به اجرای عمومی بگذارد و در جشنواره فجر هم شرکت نکند.

پس از انتشار آثار پذیرفته شده در بخش تجربه‌های نوی جشنواره، جای خالی نمایش شهرزاد به کارگردانی علی‌اصغر دشتی دیده شد. دشتی در این زمینه به ایسنا گفت: نمایش «شهرزاد» اصلا بازبینی نشده است.

او بر این نکته تأکید کرد که از همان آغاز، هیچ تصمیم قطعی برای شرکت در جشنواره نداشته است چراکه آثار گروه تئاتر «دن‌کیشوت» معمولا پروسه طولانی مدتی برای آماده‌سازی می‌برد و از آنجا که این گروه فرصت کافی برای تمرین این نمایش نداشتند، بهتر دیدند تا نمایش را با پشت سرگذاشتن تمرین‌های لازم و به‌عنوان اثری با کیفیت به تماشاگران خود ارائه دهند.

یاسر خاسب دیگر کارگردان انصرافی بخش تجربه‌های نو است. او در آغاز تصمیم داشت نمایش «آکواریوم هوا» را در این بخش اجرا کند اما این نمایش بازبینی نشد؛ چراکه خاسب همزمان با ایام بازبینی آثار این بخش، برای انجام یک پروژه مشترک نمایشی در هلند به سر می‌برد، و اینگونه نمایش آکواریوم هوا هم در فهرست غایبان جشنواره امسال قرار گرفت.

محمود عزیزی هم در نظر داشت نمایش «چه‌جوری بگم...» را در بخش میهمان جشنواره اجرا کند اما پاره‌ای از مشکلات که عزیزی علاقه‌ای برای توضیح آنها نداشت او را از شرکت در جشنواره منصرف کرد و حالا تصمیم دارد نمایش خود را برای اجرای عمومی آماده کند.

محمد حاتمی دیگر هنرمندی است که به‌دلیل مشکلات درون‌گروهی از شرکت در جشنواره کناره‌گیری کرد. او قصد داشت نمایش «مرثیه خواب» را از نیمه آبان در تالار مولوی اجرا کند اما پس از اینکه 2 نفر از بازیگرانش به‌دلیل حضور در یک مجموعه روتین تلویزیونی، گروه نمایشی را ترک کردند،

حاتمی بازیگران دیگری جایگزین کرد. قرار بود این نمایش در جشنواره فجر یک اجرا داشته باشد اما چون بازیگر اصلی آن مشغله کاری بسیاری داشت و حاتمی نمی‌توانست فرد دیگری جایگزین او کند، از شرکت در جشنواره منصرف شد تا نمایش او هم سال آینده به اجرای عمومی برسد.

مسعود دلخواه با نمایش‌ «خدا درآلتونا حرف می‌زند» تصمیم داشت در جشنواره شرکت کند اما به او هم سالنی نرسید تا پس از جشنواره، اجرای عمومی‌‌اش را پی بگیرد. دلخواه هم ترجیح داد جزو غایبان جشنواره بیست‌وهشتم باشد.

آخرین انصراف هم تاکنون به نام سیروس همتی ثبت شده که از اجرای «مجلس برادرکشی» در جشنواره فجر منصرف شد. این کارگردان دلیل این موضوع را شرکت 2 بازیگر این نمایش در همایشی در خارج کشور دانست و به فارس گفت: 2 بازیگر زن این نمایش از نقالان شاهنامه هستند و برای شرکت در همایشی که از طرف یونسکو برگزار می‌شود به خارج از کشور دعوت شده‌اند، بنابراین امکان اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر وجود ندارد.

بدین ترتیب در شرایطی که به گفته مسئول بخش بین‌الملل جشنواره فجر تنها 2 گروه خارجی از شرکت در جشنواره منصرف شده‌اند، تاکنون بیش از 10 گروه داخلی به دلایل گوناگون از جشنواره کناره‌گیری کرده‌اند.

مسئولان تئاتری هم تنها در مورد کناره‌گیری بهرام بیضایی و محمد چرمشیر عکس العمل نشان دادند و در مورد بهرام بیضایی حتی قول مساعد دادند که همکاری می‌کنند اما باقی انصراف‌ها را به پای روال همه‌‌ساله جشنواره گذاشتند.

به گفته این مسئولان، روال عادی و طبیعی جشنواره ادامه دارد و حالا در روزهای نزدیک به برپایی جشنواره، اسامی تالارهای نمایشی میزبان آثار صحنه‌ای و خیابانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام شده است.

تالار وحدت، تالارهای اصلی چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه‌نمایش مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالارهای اصلی و کوچک تئاتر مولوی، خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر، تالار هنر و تماشاخانه مهر حوزه هنری، تالارهای نمایشی میزبان آثار صحنه‌ای حاضر در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر هستند.

همچنین تالار محراب، تالارهای شماره یک و 2تماشاخانه ایرانشهر و تالار فردوسی دیگر تالارهای میزبان آثار صحنه‌ای بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر هستند. تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر نیز میزبان بخش نمایشنامه‌خوانی و تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران هم میزبان بخش رادیو تئاتر جشنواره تئاترفجر خواهند بود.

فضای باز مجموعه تئاترشهر و پارکینگ تالار وحدت نیز به اجرای نمایش‌‌های بخش خیابانی جشنواره اختصاص دارند.بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با دبیری حسین پارسایی از 2 تا 11 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 98590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز