گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد درصد تقسیم سود شرکت‌های بورس درسال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است

به گزارش همشهری، هرچند حجم سود شرکت‌های بورس تهران در 9 ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است اما درصد تقسیم این میزان سود بین سهامداران نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

سال گذشته شرکت‌های بورس تهران در مجموع 72 هزارو 737 میلیون ریال، معادل5/7میلیارد دلار، سود بین سهامداران خود تقسیم کردند که این میزان 78‌درصد از مجموع کل سود شرکت‌ها بود.

اما میزان سود تقسیمی شرکت‌های بورس تهران در 9ماهه سال‌جاری به 74 هزارو 652 میلیون ریال رسید که این میزان 72 درصد از مجموع کل سود شرکت هاست. این موضوع بیانگر آن است که مدیران شرکت‌های بورس در سال‌جاری ترجیح داده‌اند سود بیشتری را اندوخته کنند. شاید نامطمئن بودن شرایط اقتصادی و آینده بازار از دلایل افزایش اندوخته شرکت هاست.

این در حالی است که یکی از دلایل افزایش اندوخته شرکت‌ها می‌تواند انجام طرح‌های توسعه‌ای باشد که رقم دقیقی در این باره در دست نیست.سهامداران بورس تهران براساس یک سنت یا فرهنگ همیشگی تمایل زیادی به تقسیم سود در فصل مجامع دارند درحالی‌که کارشناسان نظر دیگری دارند و معتقدند سیاست تقسیم سود بستگی به شرایط و همچنین حرکت‌های آینده یک سهم دارد و فرضیه کلی تقسیم سود بیشتر در فصل مجامع نمی‌تواند لزوما نظر صحیحی باشد.

به‌طور کلی شرکت‌های بورس تهران برای سال‌جاری 102 هزارو43 میلیون ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند که از این میزان 17 هزارو 958 میلیون ریال مربوط به پیش‌بینی سود سهام بانک هاست که بیشترین میزان سود را در بورس تهران پیش‌بینی کرده‌اند.

پس از بانک‌ها، گروه خودرو وساخت قطعات و گروه فلزات اساسی هر کدام به‌ترتیب با پیش‌بینی سود 5/15 و 5/11هزار میلیارد ریال در رده‌های بعدی بورس جای گرفته‌اند.

کد خبر 98658

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز