گروه اقتصادی: دولت 13دی پس از یکسال بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس، خواستار استرداد لایحه به‌علت عدم‌تامین نظراتش شد که نمایندگان مجلس با این درخواست مخالفت کردند

در جلسه 13 دی مجلس، گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی درباره رفع 3 ایرادی که شورای نگهبان به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گرفته بود در دستور کار قرار گرفت که پس از رفع 2 ایراد شورای نگهبان، دولت خواستار استرداد لایحه قبل از ورود به مواد 12 و 15 که‌ایراد سوم به ‌این دو ماده مربوط است، شد.

توجیه دولت در ارائه درخواست استرداد این بود که دولت انتظار داشت اصلاح مواد 12 و 15 در جهت تامین نظرش صورت گیرد، اما پیشنهادی که در کمیسیون رای آورده و قرار بود در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود، نظر دولت را تامین نمی‌کند. دولت معتقد است آنچه در کمیسیون ویژه به تصویب رسیده نقطه‌ اصلی اختلافات مجلس و دولت را برطرف نکرده و منابع هدفمند کردن یارانه‌ها همچنان به بودجه‌های سنواتی ملحق شده است.

فردا تعیین تکلیف می‌شود

با توجه به مخالفت مجلس با استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، بررسی مصوبه کمیسیون ویژه برای رفع ایراد سوم شورای نگهبان به لایحه در دستور کار جلسه فردای مجلس قرار دارد.

احتمال دارد تا فردا رایزنی‌های غیررسمی‌بتواند به تصویب مصوبه‌ای بینجامد که نظر دولت را تامین کند که البته‌این احتمال به‌علت مخالفت چهره‌های اثرگذار مجلس چون احمد توکلی و الیاس نادران با خواسته دولت، بسیار ضعیف است. این اشخاص نسبت به نحوه بررسی ابهامات شورای نگهبان در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی انتقاد دارند؛

چراکه کمیسیون به بهانه رفع ابهام شورای نگهبان درباره مواد 12 و 15، برای تامین نظر دولت حکم تشکیل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را در ماده 15 گنجانده است. به عبارت دیگر، کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی هنگام بررسی این ایراد شورای نگهبان یک ماده جدید ایجاد و الحاق کرد که ابهام ماده 15 را رفع نکرده بلکه خود ماده 15 حذف شده است.

13 دی  زمانی که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در دستور کار قرار گرفت چند نماینده با ارائه تذکراتی نسبت به‌این اقدام کمیسیون ویژه اعتراض کردند.

ارائه طرح دوفوریتی برای اصلاح هدفمند کردن یارانه‌ها

پس از مخالفت مجلس با درخواست دولت برای استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها برخی نمایندگان پیشنهاد دادند با تصویب نهایی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت برای حل مشکلات اجرای آن، طرحی دوفوریتی برای اصلاح مصوبه مجلس ارائه کند.

درواقع اکنون با مخالفت مجلس با درخواست استرداد لایحه، دولت باید خود را برای اجرای مصوبه مجلس آماده کند و خواسته‌های بعدی خود را در قالب لوایح اصلاحی تامین کند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز از بررسی این پیشنهاد خبر داد و گفت: باید ساز و کار اجرای این لایحه فراهم شود. در دولت همچنان عزم هدفمند کردن یارانه‌ها وجود دارد، اما معتقدیم با اجرای مصوبه مجلس بدون تامین نظرات دولت مشکلات فراوانی به‌وجود خواهد آمد.

وی درخصوص اینکه آیا دولت مصوبه مجلس را در رابطه با هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا خواهد کرد، اظهار داشت: مصوبه مجلس قانون است و دولت بر مبنای قانون پیش می‌رود اما قطعا در اجرای این قانون مشکلات بسیاری به‌وجود خواهد آمد.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز با بیان اینکه فکر می‌کنیم پس از اینکه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به قانون تبدیل شود در مذاکرات با دولت آنان نیز در این زمینه قانع شوند، گفت: دولت پس از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اگر اشکالات مختصری نسبت به آن داشت، فرصت دارد که با طرح اصلاحیه و یا لایحه و یا بخشی از آیین‌نامه‌های اجرایی، شرایط را برای این لایحه فراهم کند.

پیشنهاد دولت خلاف قانون است

الیاس نادران، یکی از مخالفان پیشنهاد دولت، درخصوص اینکه آیا مجلس در جلسه‌ آینده نظر دولت را در زمینه لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها تامین خواهد کرد، گفت: پیشنهاد صریح دولت این است که درآمدها و هزینه‌های مربوط به هدفمندکردن یارانه‌ها در قالب بودجه سنواتی نیاید و این، هم خلاف قانون اساسی است و هم محدود کردن اختیارات نمایندگان.

عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: دولت به‌دنبال این است شرکتی ایجاد کند که براساس واریز درآمدها به حساب آن شرکت بتواند عمل کند؛ کمیسیون ویژه‌ نیز با آن موافقت کرده ولی البته در صحن‌علنی هنوز در مورد آن تصمیم گرفته نشده است.

نادران ادامه داد: به‌نظرم دغدغه دولت ناظر به موارد ایراد گرفته شورای نگهبان نیست به همین دلیل مجلس باید از این مرحله عبور و قانون را مصوب کند و به دولت ابلاغ نماید، سپس دغدغه‌های دولت و مجلس به‌صورت مشترک نسبت به عملیاتی کردن قانون مورد بررسی قرار گیرد.

جدیت مجلس بر اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اقدام دولت برای استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را برای نمایندگان مردم غیرقابل‌قبول دانست و اعلام کرد: مجلس به‌طور جدی دنبال اجرایی شدن قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌هاست.

وی در گفت‌وگو با فارس گفت: مجلس با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور و منافع ملی ساعت‌ها روی این طرح بررسی‌های کارشناسی انجام داده و به‌صورت جدی به‌دنبال اجرایی کردن طرح هدفمندکردن یارانه‌هاست.

توکلی با اشاره به‌اینکه در پی اختلاف نظر کارشناسی، دولت با پافشاری به‌دنبال استرداد این لایحه از مجلس بود، افزود: برای نمایندگان مجلس این اقدام غیرقابل‌قبول است و به همین علت با استرداد آن مخالفت کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: نظارت بر عملکرد سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها برعهده دولت و مجلس است که من به‌شخصه با افزودن یک ماده به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مخالف هستم و این اقدام را غیرقانونی می‌دانم. این نماینده مجلس با بیان این مطلب که دولت تنها در یک مرحله می‌تواند درخواست استرداد یک لایحه را از مجلس داشته باشد، اظهار داشت: درصورت رفع ایرادات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و تصویب نهایی در مجلس، این قانون قابل اجرا خواهد بود.

مصوبات13 دی

13دی2 ایراد شورای نگهبان به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها رفع شد. بدین ترتیب، با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا دولت اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی در هدفمندکردن یارانه‌ها را با لحاظ کردن مناطق جغرافیایی اعمال کند.

همچنین تعیین قیمت ترجیحی و پلکانی برای مصارف مختلف آب با لحاظ مناطق جغرافیایی، نوع و میزان مصرف در لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مجاز شد.

کد خبر 98670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز