سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

مهدی ربوشه: در حالی که رقابت‌های لیگ برتر به دلیل حضور تیم ملی در تورنمنت چهارجانبه قطر و همچنین بازی مقابل سنگاپور با وقفه‌ای تقریبا 19 روزه روبه‌رو شده است، اظهارنظرها درباره ضرورت حضور ملی‌پوشان در قطر متفاوت به نظر می‌رسد.

 برخی اهالی فوتبال، این وقفه را اگرچه به ضرر لیگ می‌دانند اما اعتقاد دارند که قطبی در این تورنمنت موفق شد، دامنه شناخت خود نسبت به تیم ملی را وسیع‌تر کند. عده‌ای نیز تاکید دارند قطبی نه تنها در تیم ملی دست به جوانگرایی نزده بلکه موفق نشده ترکیب اصلی تیم ملی را پیدا کند. هرچند در بین اظهارنظرهای مختلف می‌توان گفت عده‌ای در خصوص سرمربی تیم ملی دست به قضاوت‌های عجیب زده‌اند و مشکلات گذشته خود با فدراسیون فوتبال را پیش کشیده‌اند. با همه این حرف‌ها، تقریبا اکثر کارشناسان معتقدند تیم ملی در تورنمنت قطر عملکرد قابل دفاعی نداشته است. در چنین شرایط پرفشاری، افشین قطبی به کسب پیروزی مقابل سنگاپور در بازی روز چهارشنبه سخت نیازمند است.

قطبی: می‌خواهیم از پیروزی مقابل کره‌شمالی لذت ببریم

افشین قطبی در حالی که به شدت از سوی منتقدانش تحت فشار قرار گرفته در تازه‌ترین اظهار نظر خود تاکید کرده است: «می‌خواهیم از پیروزی مقابل کره‌شمالی که لذت ببریم زیرا با این برتری نشان دادیم، هنوز شیرها زنده هستند.»افشین قطبی اما همچنان علاقه‌مند است درباره پیروزی تیم ملی مقابل کره‌شمالی سخن بگوید. البته وی تا حدود زیادی در این بخش واقع‌بینانه قضاوت کرده است.

وی در مورد برتری یک بر صفر برابر کره‌شمالی در آخرین بازی تورنمنت چهارجانبه قطر اظهار داشت: «بازی با کره دومین دیدار از 3 مسابقه‌ای بود که با شکل و سازماندهی خوبی به میدان رفتیم. این نتیجه باعث روحیه گرفتن مردم ایران و عاملی برای ایجاد انگیزه، نزد بازیکنان تیم ملی خواهد بود.» با این حساب افشین قطبی کاملا پذیرفته که در سه دیداری که تیم ملی در تورنمنت قطر مقابل تیم ملی این کشور، مالی و کره شمالی انجام داده است تنها در دو بازی صاحب برنامه بوده است.

اما تصورات قطبی از انتظارات مردم تا حدود زیادی دور از واقعیت به نظر می‌رسد. وی در حالی از طرف افکار عمومی به عملکرد تیم ملی در تورنمنت قطر نمره قبولی می‌دهد که واقعیت ماجرا چیز دیگری را نشان می‌دهد. وی تاکید کرد: «احساس می‌کنم مردم ایران منتظر بودند تیم ملی و سرمربی آن را در این رقابت‌ها ببینند و آنها را محک بزنند. خوشبختانه با پیروزی مقابل کره‌شمالی نشان دادیم، فوتبال ما از آینده روشنی برخوردار است.»

اما برخلاف برخی مخالفان سرمربی تیم ملی، باید اذعان داشت که افشین قطبی در بازی‌های اخیر فرصت را در اختیار بازیکنان جوان قرار داد. قطبی با اشاره به اینکه در ترکیب تیم ملی مقابل کره شمالی، 2 بازیکن 19ساله و یک بازیکن 20 ساله بازی کردند، افزود: «میانگین تیم ملی را به زیر 25 سال رساندیم. این میانگین ما را امیدوارتر می‌کند، نسلی که در حال پرورش آن هستیم نسلی است که سال‌ها می‌تواند برای کشور ما مفید باشد و نتایج خوبی برای فوتبال ما رقم بزند.»

سرمربی تیم ملی عنوان کرد: «نباید با یک نتیجه برد و باخت با احساس‌مان فکر کرده و تصمیم بگیریم. باید به هم کمک کنیم تا آینده بهتری را در فوتبال این مملکت و با جوانان‌مان بسازیم. ما مردم احساسی هستیم، با این حال حمایت همین مردم می‌تواند کمک زیادی به ما کرده و من از حمایت آنها تشکر می‌کنم.» قطبی در مورد دیدار با سنگاپور از سری مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا که چهارشنبه (فردا) برگزار می‌شود، گفت: «باید در دیداری بهتر از بازی با کره شمالی، سنگاپور را در خانه‌اش شکست داده و نشان دهیم که می‌توانیم بازی به بازی پیشرفت کنیم.

من در مسابقات قطر از 3 ترکیب متفاوت استفاده کردم و حس رقابت را در وجود تک‌تک بازیکنان دیدم.»قطبی یادآور شد: «مقابل کره شمالی تیمی را شکست دادیم که برای جام جهانی آماده می‌شود و توانست قهرمان این رقابت‌ها شود. ضمن اینکه با پیروزی مقابل این تیم برای آینده بسیار امیدوارتر شدیم.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا از علی کفاشیان درخواست کرده بودید به مسابقات قطر اعزام نشوید، گفت: «چنین چیزی صحت ندارد. ما به قطر آمدیم تا بازیکنان یک سال قبل از جام ملت‌های آسیا با شرایط بازی در قطر آشنا شوند. هدف‌مان این بود که با حضور در این رقابت‌ها با 3 تیم قدرتمند بازی کنیم و جوانان تیم ملی را برای دیدارهای بزرگ آماده کنیم. قطر، مالی و کره‌شمالی با انگیزه‌های متفاوتی به دیدار ما آمدند و تجربه‌های خوبی را برای تیم ملی به ارمغان آوردند.»

این مربی خاطرنشان کرد: «در بازی اول، 70 دقیقه خوب بازی کردیم. در بازی دوم مقابل مالی می‌توانستیم امتیاز بگیریم و لایق قهرمانی در این جام بودیم اما چون بازی سنگاپور را در پیش داشتیم، نمی‌توانستیم ریسک کرده و در 12 روز با بهترین ترکیب به مصاف حریفان برویم به همین دلیل ترکیب‌های متفاوتی را امتحان کردیم. وقتی این کار را انجام می‌دهیم باید نتیجه را کمرنگ و پیشرفت تیم و میدان‌دادن به جوانان را پررنگ کنیم و این از اهداف ما در این مسابقات بود.»

قطبی در مورد پاسخ به این سئوال که تا چه حد از حضور در این تورنمنت رضایت دارید، تصریح کرد: «بسیار راضی هستم و متوجه شدم کدام بازیکنان می‌توانند در پست‌های مختلف بیشتر به من کمک کنند.» قطبی در پاسخ به این سئوال که در کدام پست‌ها تیم ملی احتیاج به تقویت بیشتری دارد، گفت: «اجازه دهید بازی با سنگاپور تمام شود تا در این مورد بیشتر صحبت کنم. در حال حاضر اگر صحبتی کنم ممکن است روحیه برخی بازیکنان را پایین بیاورم. فعلا می‌خواهیم از پیروزی مقابل کره شمالی که تشنه آن بودیم لذت ببریم زیرا با این پیروزی نشان دادیم که هنوز شیرها زنده هستند.»

بررسی عملکرد قطبی و تیم ملی

نشست اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال به منظور ارزیابی عملکرد تیم ملی در تورنمنت چهارجانبه قطر، هفته آینده با حضور افشین قطبی برگزار خواهد شد. بنابراعلام دبیر کمیته فنی فدراسیون فوتبال، این نشست روز دوشنبه هفته آینده و با حضورسرمربی تیم ملی و اعضای کمیته فنی در محل آکادمی فوتبال برگزار خواهد شد. افاضلی افزود: «در این نشست که پس از بازگشت تیم ملی از سنگاپور برگزار خواهد شد، عملکرد تیم ملی در تورنمنت قطر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و توصیه‌های فنی لازم از سوی اعضای کمیته فنی به سرمربی تیم ملی ارائه خواهد شد.» افاضلی یادآور شد: «در این نشست برنامه‌های تیم جوانان برای حضور در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نشست کمیته فنی فدراسیون فوتبال با حضور فریدون معینی (رئیس کمیته جوانان)، مرتضی محصص (رئیس کمیته آموزش)، احمد هاشمیان (رئیس کمیته پزشکی) همچنین مربیان تیم‌های ملی: افشین قطبی (تیم ملی بزرگسالان)، غلامحسین پیروانی (تیم امید) علی دوستی (تیم جوانان) و اعضای کمیته فنی تیم‌های ملی همایون بهزادی، امیر حاج‌رضایی، محمود یاوری، منصور ابراهیم‌زاده، کریم باقری و هومن افاضلی برگزار خواهد شد. بیژن ذوالفقارنسب که در کمیته‌ فنی فدراسیون فوتبال عضویت داشت، از این سمت استعفا کرد. وی گفت: «بنده در کمیته فنی فدراسیون به عنوان نماینده مربیان لیگ دسته یک حضور داشتم اما به دلیل آنکه دیگر در این مسابقات فعالیتی ندارم، از سمتم استعفا دادم.»

تذکر فدراسیون فوتبال به قطبی

شاید اصلی‌ترین چالش افشین قطبی با منتقدانش در نوع گفتار سرمربی تیم ملی خلاصه ‌شود؛ ادبیاتی که در بین افکار عمومی برای او محبوبیت و در بین اهالی فوتبال البته انتقادهایی را به همراه داشته است. گفته می‌شود فدراسیون فوتبال در این خصوص قصد دارد مواردی را به سرمربی تیم ملی گوشزد کند. یک مقام آگاه در فدراسیون فوتبال با تایید این خبر می‌گوید: «قرار است در جلسه‌ای محرمانه قطبی در خصوص برخی مسائل توجیه شود.»

این مقام آگاه ادامه داد: «شاید خود قطبی هنوز نمی‌داند که برخی واژه‌هایی که به کار می‌برد تا چه حد به منتقدانش کمک می‌کند تا به راحتی وی را مورد انتقادهای شدید قرار دهند به همین دلیل مسئولان فدراسیون فوتبال قصد دارند به قطبی تذکرهایی بدهند.» احتمالا در این جلسه قرار است به سرمربی تیم ملی گفته شود که کمتر از واژه‌های اغراق‌آمیزی نظیر شیر استفاده کند.

کد خبر 98785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز