گروه بورس: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: با وجود اینکه 24درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش کشاورزی است اما تنها یک درصد از معاملات این بخش در بورس انجام می‌شود.

یحیی آل‌اسحاق در همایش نقش بورس کالا در اصلاح ساختار اقتصادی بخش کشاورزی افزود: حجم معاملات کشاورزی در بورس 28درصد و ارزش آن 44درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

وی یکی از چالش‌های عمده بورس کالا در بخش کشاورزی را نقش گسترده دولت در این بخش و قیمت‌گذاری، سهمیه‌بندی و اعطای یارانه دانست و ادامه داد: با توجه به پراکندگی و خرد بودن واحدهای تولیدی در این بخش هم‌اکنون متوسط وسعت واحدهای تولیدی در بخش زراعی کشور حدود 5 هکتار و در بخش باغی 2 هکتار است که با این وسعت نمی‌توان فعالیت سازماندهی شده و نظام‌مندی داشت.

آل‌اسحاق با اشاره به ناهماهنگی و نبود استاندارد مناسب برای محصولات کشاورزی گفت: لازم است برای این محصولات استانداردهای جدیدی تعریف و فرهنگ متناسب با آن ترویج شود.

وی در ادامه منسجم نبودن بازارهای اولیه محصولات کشاورزی، نبود شرکت‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی و شرکت‌های انبارداری را از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی دانست و گفت: اگر بخواهیم بورس کشاورزی را رشد دهیم باید کارگزاران آن بتوانند مشکلاتشان را برطرف کنند.

وی در ادامه به چالش‌های کارگزاران بورس کشاورزی اشاره کرد و افزود: نبود حمایت کافی نهادهای موجود در دولت و دستگاه‌های اجرایی و نداشتن امکانات مالی و ریالی لازم برای انجام معاملات در بورس از جمله چالش‌های کارگزاران این بخش است که باید تسهیلات برای کارگزاران بورس کشاورزی ایجاد شود.

کد خبر 99122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز