گروه اقتصادی: دولت لایحه برنامه پنجم توسعه را - که مجلس 6 ماه پیش انتظار آن را می‌کشید - سرانجام به بهارستان آورد.

20دی رئیس‌جمهوری  با حضور در خانه ملت لایحه برنامه پنجم توسعه را در یک نسخه لوح فشرده و 8 نسخه چاپ شده، در حالی تقدیم مجلس کرد که نمایندگان ملت به‌علت محدودیت زمانی تا پایان سال‌جاری و در پیش بودن بررسی لایحه بودجه سال 1389، در بررسی این دو لایحه دچار مشکل شده‌اند. بنا بر اعلام علی لاریجانی، مجلس ناچار است بررسی بودجه و برنامه را اولویت‌بندی کند.

انتقاد دوباره از تأخیر دولت

رئیس مجلس شورای اسلامی 20دی  پس از سخنان 45دقیقه‌ای رئیس‌جمهوری در تشریح کلیات لایحه برنامه توسعه، به انتقاد از دولت به‌علت تاخیر در ارائه لوایح بودجه سال 1389 کل کشور و برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی پرداخت.

علی لاریجانی گفت: در مورد برنامه ما اوایل امسال نامه نوشتیم که برنامه تا اواخر خرداد به مجلس ارائه گردد تا شهریور ماه تصویب شود و بودجه برمبنای برنامه تنظیم و در مجلس تصویب شود و به هر صورت برنامه ارائه نشد. وی افزود: مجلس برای رسیدگی به 2 لایحه برنامه پنجم و بودجه سال آینده با محدودیت زمانی مواجه است.

لاریجانی تصریح کرد: به‌دلیل اینکه برنامه پنجم توسعه در 2 ماه آخر سال تقدیم مجلس شده، ما از نظر مکانیسم رسیدگی به این لایحه در کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های دیگر دچار محدودیت زمانی هستیم، خصوصا اینکه هنوز بودجه سال آینده تقدیم مجلس نشده است درحالی‌که باید تا 15 آذر ماه به مجلس داده می‌شد.

رئیس مجلس متذکر شد: ما عملا در 2ماه آخر سال باید هر دو لایحه را با هم در کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های دیگر مجلس بررسی کنیم و این موضوع مشکلات زیادی در پی خواهد داشت و از این‌رو ما باید اولویت‌بندی کنیم.

وی تاکید کرد: اینکه کدام یک را برگزینیم که تا پایان سال و در 2 ماه آخر مجلس بتواند آن را به نهایت برساند، در جلسات آتی مجلس، با حضور نمایندگان بحث خواهد شد تا راه حلی برای آن پیدا کنیم.

بودجه 89، هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود

درحالی‌که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید تا 15آذر لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه می‌کرد، رئیس‌جمهوری دیروز از آمادگی دولت برای تقدیم لایحه بودجه 1389 کل کشور به مجلس در هفته آینده خبر داد.

احمدی‌نژاد در پایان سخنان خود در تشریح ویژگی‌های لایحه برنامه پنجم توسعه، گفت: لایحه بودجه سال آینده کشور براساس برنامه پنجم توسعه تهیه شده است. وی افزود: ما آمادگی داریم هفته آینده هر زمانی که مجلس اعلام کند لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کنیم.

ویژگی‌های برنامه پنجم توسعه

رئیس‌جمهوری  دیروز با حضور در صحن علنی مجلس، ویژگی‌های برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را تشریح کرد. محمود احمدی‌نژاد همچنین در حاشیه جلسه علنی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران تلویزیونی، درخصوص ویژگی‌های برنامه پنجم گفت: برنامه پنجم بسیار واقع‌بینانه تهیه شده و در هر بخش نه بلند‌پروازی‌های بی‌مورد در آن است و نه کوچک‌بینی توانمندی دولت ایران.

ما هر بخش را با توجه به تحولات اقتصادی و‌فراز‌و نشیب‌ها و امکانات کشور پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌توان آن را عملیاتی کرد. وی یادآور شد: از ظرفیت‌ قانون اساسی و همه قوانین موجود کشور استفاده کرده‌ایم و بی‌جهت برنامه را قطور نکردیم، بلکه این برنامه بسیار منسجم است و سعی کردیم مختصرنویسی کنیم.

تنها جاهایی که ضروری است و باید قانون جدید تدوین شود، در برنامه آورده‌ایم. احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌ برنامه پنجم به‌نحوی ساده نویسی شده که همه مردم می‌توانند به آن اشراف داشته باشند و بدانند قرار است در حوزه خودشان چه اتفاقی بیفتد.

رئیس‌جمهوری، منعطف بودن را ویژگی دیگر برنامه پنجم توسعه دانست و افزود: چون شرایط اجتماعی و اقتصادی در جهان تغییر می‌کند برنامه نباید متوقف بشود بلکه باید بلافاصله خود را تطبیق دهد. وی یادآور شد: در این برنامه به اشتغال، مسکن و نیازهای اولیه توجه جدی شده است، همچنین به این مسئله که کار را به دست مردم بسپاریم توجه کرده‌ایم.

امیدواری رئیس‌جمهوری برای بررسی بودجه و برنامه تا پایان سال

رئیس‌جمهوری بررسی هر دو لایحه بودجه سال 1389 کل کشور و برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را امکان‌پذیر دانست.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که در مجلس هست  و خوشبختانه مجلس خیلی توانمند است و نمایندگان نیز وقت و انرژی خوبی می‌گذارند و با دلسوزی کار را دنبال می‌کنند، بررسی این دو لایحه تا پایان سال شدنی است.

کد خبر 99221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز