مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

سید انور رشیدی*: با گسترش شهرها و افزایش تعداد مسافرت‌های درون‌شهری، شاهد افزایش چشمگیر تعداد خودروها در سطح شهر هستیم. این موضوع نه تنها سبب افزایش ترافیک شده است بلکه کمبود محل پارک خودرو را نیز به‌دنبال دارد.

هرچند حل مسئله ترافیک به برنامه‌ریزی‌های دراز مدت و کوتاه‌مدت مختلفی از جمله کاهش سفرهای شهری، طراحی سامانه حمل‌ونقل عمومی فراگیر و... نیازمند است، اما بدون شک تامین پارکینگ یکی از نیازهای ضروری شهرهای بزرگ است.

 این در حالی است که این مقوله از نگاه مسئولان و طراحان شهری سنندج دور مانده و حتی بیشتر فضاهای از پیش تعیین شده در طرح‌های جامع، یا تغییر کاربری داده‌اند و یا واگذار شده‌اند.این موضوع زمانی مهم می‌شود که نگاهی به وضعیت آشفته ساختمان‌های مسکونی بیندازیم.

ساختمان‌هایی که سازندگان آن به‌دلیل هزینه‌های زیاد پارکینگ و نرخ زمین تصمیم می‌گیرند به جای ساخت پارکینگ آن را تغییر کاربری دهند و از آن استفاده دیگری کنند. به همین دلیل از ساخت آن اکراه دارند و تا جای ممکن طفره می‌روند حتی برخی از آنها حاضرند جریمه عدم‌تامین پارکینگ را بپردازند و پایان کار دریافت کنند زیرا آنها معتقدند که این جریمه ارزان‌تر از ساخت پارکینگ برای آنها تمام می‌شود.

امروزه با توجه به شمار خودروها، سرانه هر دستگاه واحد مسکونی از یک دستگاه خودرو به 2 یا 3 دستگاه افزایش یافته است و ما هم‌اکنون شاهد رشد قارچ گونه پارک خودرو‌ها در حاشیه خیابان‌ها و کوچه‌ها هستیم.

 متأسفانه این وضعیت مشکلات زیادی به‌ویژه در مسیر خدمت رسانی شهری و ارائه خدمات ایمنی به‌وجود آورده است. به‌طور مثال کوچه باریکی را در نظر بگیرید که در سراسر آن خودرو‌ها پارک کرده‌اند و خانه‌ای در میانه کوچه دچار حریق شده است.

حال چطور می‌توان خودروهای امدادرسان را به محل حریق رساند و از حادثه جلوگیری کرد؟ با توجه به این توضیحات آیا وقت آن نرسیده که نسبت به احداث پارکینگ‌های طبقاتی و عمومی مخصوصا در هسته مرکزی شهر، همچون خیابان‌های فردوسی، امام خمینی(ره)، طالقانی و انقلاب در کمترین زمان اقدام شود؟

خیابان‌هایی که نیازمند ورود شهرداری به‌صورت مستقیم و یا با همکاری بخش خصوصی به‌صورت مشارکتی و حرکت‌هایی در این زمینه است.بر همین اساس هیچ شکی باقی نمی‌ماند که اقدام شهرداری در مورد پارکینگ طبقاتی خیابان پاسداران با توجه به مسائل فنی، ترافیکی و... از اقدامات مثبت این سازمان بوده است که ما می‌توانیم در آینده شاهد آن باشیم.

البته ناگفته نماند که چندی پیش شهرداری حرکت‌هایی را برای احداث پارکینگ طبقاتی در مکانی به نام مدرسه عبدالعلی سنندجی کرد اما این موضوع تنها روی کاغذ باقی مانده و آن طور که پیداست اقدامات مؤثر عملی در این زمینه صورت نگرفته است و همچنان مردم سنندج باید ساعت‌های زیادی از وقتشان را در ترافیک شهر نه‌چندان بزرگشان سپری کنند.

* رئیس شورای اسلامی شهرستان سنندج

 

 

کد خبر 99423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز