شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

گروه ورزشی: هفته بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور با توقف سپاهان و استقلال آغاز شد.

استقلال در یکی از مهم‌ترین بازی‌های این هفته در ورزشگاه آزادی نتوانست تراکتورسازی تبریز را شکست بدهد. پیش از این بازی به صمد مرفاوی اعلام شده بود که تنها دو مسابقه برای تعیین سرنوشت‌اش در استقلال فرصت دارد و نیمه اول فینال سرنوشت‌ساز مرفاوی با تساوی به پایان رسید.

استقلال در حالی مقابل تراکتورسازی تبریز قرار گرفت که برای نخستین بار امتیاز میزبانی را تا حدودی در ورزشگاه خانگی خودش از دست داده بود. ظاهرا آبی‌پوشان در تهران میزبان این مسابقه حساس بودند اما برای نخستین بار تماشاگران یک تیم شهرستانی برتری محسوسی نسبت به طرفداران تیم آبی پایتخت داشتند. هواداران تراکتورسازی البته در بازی تیم‌شان مقابل پرسپولیس هم نیمی از ورزشگاه را در اختیار داشتند اما در آن مسابقه تعداد هواداران دو تیم تقریبا برابر بود.

در بازی دیروز بیش از 40 هزار طرفدار تراکتورسازی برای تشویق تیم محبوب‌شان در ورزشگاه حضور داشتند. البته با گذشت دقایقی از آغاز بازی تعداد تماشاگران استقلال هم بیشتر شد. حضور پررنگ طرفداران تیم رقیب اما اتحاد بیشتر تماشاگران استقلال را در پی داشت و باعث شد فقط یک‌صدا و متحد تیم‌شان را تشویق کنند و مثل هفته‌های گذشته علیه مدیرعامل و سرمربی تیم شعار ندهند.

نکته قابل توجه در ترکیب استقلال غیبت آرش برهانی بود. مرفاوی با توجه به اشتباه‌های متعدد برهانی و موقعیت‌های زیادی که این بازیکن مقابل سایپا از دست داد بهترین گلزن تیمش را نیمکت‌نشین کرد و در شرایطی که سیدصالحی هم به دلیل محرومیت غایب بود زوج اکبرپور و مجیدی را در خط حمله به میدان فرستاد.

تنها 30 ثانیه از جریان بازی گذشته بود که اولین و یکی از جدی‌ترین خطرات رقم خورد. ضربه سنگین امیر محبی با واکنش طالب‌لو به تیرک افقی دروازه برخورد کرد و دروازه‌بان استقلال خوش‌شانس بود که یکی از سریع‌ترین گل‌های این فصل لیگ را دریافت نکرد.

اولین صحنه جدی هیجان تماشاگران را بیشتر کرد اما هیاهوی طرفداران دو تیم تاثیر مثبتی در جریان دقایق ابتدایی مسابقه نداشت. همان‌طور که انتظار می‌رفت در این دقایق
 دو تیم به دنبال تسلط بر مرکز زمین و پیروزی در جنگ‌های نفر به نفر بودند. هافبک‌های استقلال برخلاف هفته‌های گذشته کمتر توپ را به کناره‌ها می‌بردند و بیشتر سعی داشتند عمق دفاع حریف را هدف قرار بدهند.

فرهاد مجیدی به خوبی از این توپ‌ها استفاده می‌کرد و چند بار همبازیانش را در موقعیت گلزنی قرار داد اما روانخواه و اکبرپور چند فرصت مناسب را از دست دادند. در مقابل تراکتورسازی هم روی یک ضربه ایستگاهی خطرساز شد و ضربه سر خیرخواه با فاصله کمی از روی دروازه به اوت رفت.استقلال بیش از تیم میهمان صاحب توپ و میدان بود اما مالکیت توپ سودی برای تیم مرفاوی نداشت و برخلاف روند بازی تراکتورسازی به گل اول بازی رسید. استراتژی تیم کمالوند حضور پرتعداد در زمین خودی، دفع حملات استقلال و پس از آن ضدحمله با استفاده از تکنیک و سرعت مهاجمان بود.

تراکتورسازی با همین برنامه چند موقعیت و ضربه ایستگاهی به دست آورد و یکی از همین فرصت‌ها در دقیقه31 به گل اول بازی تبدیل شد. مهرداد پولادی با یک ضربه محکم و دقیق از فاصله 30 متری دروازه استقلال را گشود و طالب‌لو نتوانست مقابل این ضربه تماشایی مقاومت کند.

مرفاوی در آستانه ناکامی خانگی دیگری قرار گرفت و باز هم در آزادی از حریف عقب افتاد. این حس به بازیکنان استقلال هم منتقل شد و حملات تیم مرفاوی شدت بیشتری گرفت اما باز هم استقلال در این دقایق با ارسال توپ‌های بلند از کناره‌های زمین به دنبال جبران نتیجه بود. توپ‌های بلندی که حیدری، بیک‌زاده و مجیدی روی دروازه تراکتورسازی ارسال می‌کردند چند موقعیت خطرناک برای استقلال ایجاد کرد اما تیم مرفاوی با یک حرکت ترکیبی و یک پاس عمقی به گل تساوی رسید. پاس تک‌ضرب اکبرپور، مجیدی را در موقعیت تک‌به‌تک قرار داد و کاپیتان استقلال بازی خوب خودش در نیمه نخست را با زدن گل مساوی تکمیل کرد. 45 دقیقه اول با همین نتیجه به پایان رسید و مرفاوی به عبور از بحران در نیمه دوم امیدوار شد.

استقلال در آغاز نیمه دوم تلاشی برای رسیدن به گل تساوی نداشت و در مقابل تیم میهمان با چند حمله پراکنده و چند ارسال بلند از جناحین دروازه طالب‌لو را تهدید کرد. دروازه‌بان استقلال در اولین صحنه جدی نیمه دوم عجیب‌ترین اشتباه خودش را انجام داد و تراکتورسازی را به گل دوم رساند. سانتر ارسالی از جناح راست با واکنش عجیب طالب‌لو توپ را مقابل دروازه برابر مهاجم تراکتورسازی قرار داد و اکرامی روی خط دروازه با یک ضربه آرام برای دومین بار دروازه استقلال را گشود.تیم مرفاوی باز هم در آزادی از حریف عقب افتاد و باز هم حمله برای جبران نتیجه. 

حملات استقلال چند فرصت خوب برای مهاجمان این تیم ایجاد کرد اما مرفاوی برای رسیدن به گل تساوی در دقیقه 60 برهانی را وارد زمین کرد و استقلال با سه مهاجم دروازه حریف را هدف گرفت. سانترهای پیاپی و چند ضربه ایستگاهی مدافعان تراکتور را تحت فشار قرار داد و بالاخره روی یکی از همین توپ‌ها در دقیقه 70 دروازه تراکتورسازی باز شد. حنیف عمران‌زاده که هفته گذشته برابر سایپا ناجی مرفاوی شده بود باز هم گل تساوی را برای تیمش به ثمر رساند.

حملات استقلال بعد از این گل هم چند دقیقه ادامه داشت و آبی‌پوشان به دنبال شکستن طلسم توقف‌های پیاپی بودند اما در دقایق باقیمانده روند بازی متعادل شد. حملات کم خطر و نه چندان جدی دو تیم تاثیری در نتیجه بازی نداشت و صمد مرفاوی تساوی خانگی دیگری را به کارنامه خودش در این فصل اضافه کرد. این دهمین تساوی استقلال در لیگ برتر بود.

توقف سپاهان، پیروزی استیل‌آذین

سپاهان، صدرنشین رقابت‌های لیگ در دیگر بازی این هفته در همدان با یک گل از پاس پیش افتاد اما در نیمه دوم گل تساوی را دریافت کرد و با همین نتیجه متوقف شد. در شیراز، مقاومت سپاسی مقابل سایپا به تساوی بدون گل رضایت داد. صبا در قم با دو گل مقابل استقلال‌اهواز پیروز شد و استیل‌آ‌ذین با یک گل توانست پیکان را در قزوین مغلوب کند. با این نتیجه شاگردان استیلی 36 امتیازی شدند و به مکان سوم جدول صعود کردند. بازی فولاد و ملوان هم در اهواز با تساوی بدون گل به پایان رسید.

کد خبر 99546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز