دوشنبه 2هفته پیش، (14 دی‌)، گزارشی درروزنامه همشهری درج شد که در آن وضعیت چاپخانه، موزه و کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به احتمال تخریب چاپخانه قدیمی مجلس، اظهار نگرانی شده بود.

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در این باره توضیحاتی به روزنامه ارسال کرده است که عینا می‌خوانید. ناگفته نماند که اصل خبر از پرینت‌نیوز در همشهری نقل شده بود.

1- ساختمان چاپخانه مجلس واقع در ضلع جنوبی بهارستان و در محدوده خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس سابق) مکان فرسوده و کلنگی بود که در طرح احداث ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی در سال 1375 تخریب و بنای فعلی مجلس در همان محل احداث شد.

2- مکان فعلی چاپخانه مجلس شورای اسلامی در ضلع جنوبی مجموعه بهارستان  به محل یک ساختمان کلنگی در باغی که متعلق به کمیته امداد حضرت امام(ره) می‌باشد، منتقل گردید و اساسا این ساختمان هیچ نوع تناسبی برای کاربری چاپخانه مجلس نداشته است و به صورت موقت مورد استفاده قرار گرفت.

3- در آن زمان بخش عمده‌ای از دستگاه‌های چاپ که قدیمی و دارای ارزش تاریخی بودند به موزه صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت بازدید عموم اهدا گردید و سایر دستگاه‌های قدیمی نیز که مستهلک گردیده بودند براساس مصوبه کارپردازی‌ در سال‌های 81 و 82 از طریق مزایده به فروش رسیدند که از محل این منبع دستگاه‌های پیشرفته جایگزین گردید.

4- آن‌گونه که مشاهده می‌شود مکان فعلی چاپخانه مجلس که در طرح توسعه مجلس شورای اسلامی قرار دارد، دارای هیچگونه سابقه و قدمت تاریخی نمی‌باشد.

5- همچنین با توجه به اینکه امور چاپی و انتشاراتی مجلس از حجم بالایی برخوردار نمی‌باشد و در مقایسه با سایر چاپخانه‌ها از نظر نگهداری و دستمزد کارکنان شاغل، هزینه‌ زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و نیز در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی تصمیم گرفته شد تا کلیه امور چاپی به صورت‌ برون‌سپاری به سایر چاپخانه‌های دولتی از جمله چاپخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار گردد که براساس برآورد انجام‌گرفته تا حدود زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

6- کاملا واضح و روش است که هیچ بنای تاریخی به‌عنوان چاپخانه در آستانه تخریب قرار ندارد و اصل این اخبار صحیح نمی‌باشد.

کد خبر 99620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز