گروه سیاسی: در سفر اخیر هیات عالی‌رتبه دیپلماتیک ایران به لیبی، رئیس پارلمان این کشور از علی لاریجانی برای سفر به طرابلس دعوت کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در سفر لیبی و پاکستان همسفر وزیر امور خارجه بوده است، با اعلام این خبر به مهر گفت: اکنون مقامات لیبی درصددند 150میلیارد دلار در کشورشان سرمایه‌گذاری کنند و جای ایران در این کشور خالی است.

یک اختلاف

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در عین حال با اشاره به پرونده امام موسی‌صدر گفت: پرونده این موضوع هنوز مفتوح است. بنابراین در سفر متکی به لیبی قرار شد یک کمیته سیاسی مسائل سیاسی 2 کشور و یک کمیته اقتصادی نیز موضوعات اقتصادی را پیگیری کند و به عقیده ما یک اختلاف باعث نمی‌شود کل رابطه ایران با یک کشور به تعلیق در آید.

قابل تأمل بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تاکید کرد: امروز در خیلی از موضوعات نظرات ایران و لیبی به هم نزدیک است و لیبیایی‌ها همواره طرف همراه ایران بوده‌اند اما اخیرا رایی که این کشور در شورای حکام علیه ایران داد قابل تامل بود، بنابراین ضروری بود که رابطه ایران و لیبی ترمیم شود.

انتقاد از سفر به لیبی

این در حالی است که پایگاه‌های اینترنتی و تشکل‌های حامی آزادی امام موسی صدر، در بیانیه‌هایی از سفر وزیر امور خارجه به لیبی انتقاد کرده‌اند.

دهم تیرماه سال‌جاری قرار بود رئیس جمهوری برای شرکت در اجلاس دو سالانه اتحادیه‌ آفریقا به لیبی سفر کند، اما این سفر ساعاتی پیش از پرواز لغو شد. درصورتی‌که سفر احمدی‌نژاد به لیبی انجام می‌شد، او بلندپایه‌ترین مقام ایرانی بود که پس از انقلاب اسلامی به طرابلس می‌رفت.

پیش از او، پرویز داوودی، معاون اول وقت رئیس‌جمهور به لیبی سفر کرده بود که با انتقاد‌های شدید داخلی مواجه شد. ابهام در سرنوشت امام موسی صدر و
ربوده شدن وی در 31 سال پیش در خاک لیبی علت این انتقادها بود.

رابطه، استراتژیک نیست

یک دیپلمات بلندپایه پیشین در تحلیلی گفت: لیبی در مقطعی از جنگ تحمیلی به‌دلیل خصومتی که با صدام داشت در کنار ایران قرار گرفت اما اینکه گفته شود رابطه ما با لیبی استراتژیک است به‌هیچ‌وجه صحیح نیست و بعید می‌دانم که مسئولان سیاست خارجی دولت کنونی نیز به این موضوع اعتقادی داشته باشند.

صادق خرازی گفت: موضوع امام موسی صدر پرونده مفتوحی در سیاست خارجی ایران است که تا زمان مشخص شدن وضعیت ایشان هیچگاه بسته نخواهد شد. بیش از 31 سال از ناپدیدشدن این روحانی شیعی سپری شده است و دولت لیبی تا‌کنون پاسخگوی وضعیت این روحانی بزرگوار که در طرابلس ناپدید شده نبوده است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه یادآوری کرد: در زمان دولت هشتم پرونده امام موسی صدر طی مذاکره با طرف لیبیایی به نتایج مثبتی رسیده بود که متأسفانه به‌دلیل خلف وعده مسئولان دولت لیبی که قرار بود موضوعاتی را آشکار کنند تکمیل نشد و در دولت نهم نیز به‌دلیل عدم پیگیری دستگاه سیاست خارجی کشور، پیگیری وضعیت امام موسی صدر به فراموشی سپرده شد.

وی تاکید کرد: اولویت سیاست خارجی ایران ارتباط با لیبی نیست و تجربه نشان داده است که معمر قذافی نیز به‌دلیل عدم‌برخورداری از یک منطق مناسب، فرد چندان قابل اعتمادی نیست بر همین اساس نمی‌توان گفت که رابطه با این کشور بر تمامی موضوعات دوجانبه و مواردی که دولت ایران مایل به پاسخگویی دولت لیبی است، برتری دارد.

کد خبر 99794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز