گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: از دوم بهمن با اجرای 16 نمایش در تالارهای مختلف تهران، بیست‌ و ‌هشتمین جشنواره تئاتر فجر رسما کار خود را آغاز می‌کند

گرچه  افتتاحیه این جشنواره به معنی همیشگی خود نخواهد بود، اما همزمان با آغاز اجراها در تمام سالن‌ها پیام صوتی کوتاهی پخش خواهد شد؛ پیامی که به همین مناسبت دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو، معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی به بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر داده‌است.

در این پیام آمده‌است: امروزه نقش و جایگاه هنر تئاتر در رشد و تعالی فرهنگ‌ها، نزد اصحاب معرفت و اندیشه مقوله‌ای ضروری و اجماعی تلقی می‌شود. شاخصه‌ها و مؤلفه‌های تئاتر ایرانی اکنون نه‌تنها در حوزه صورت و شیوایی تأثیرگذار است بلکه ره به معارف فلسفی و حوزه‌های اندیشگی یافته که از این منظر جایگاهی بس رفیع و منزلتی شایسته را به ارزش ذاتی خود افزوده است.

در ادامه این پیام آمده‌است: بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر در حالی برگزار می‌شود که تئاتر ایران همه این مواهب و دستاوردها را به‌عنوان توشه و تجربه‌ای گرانسنگ
پشت سرنهاده و از آنان برای تقویت بنیه و غنای فرهنگی با برخورداری از فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی در اشکال نوین و مبتکرانه‌ همراه با بصیرت هرچه بیشتر استفاده می‌کند.برای هنرمندان تئاتر و متصدیان امر برگزاری این رویداد مهم بین‌المللی آرزوی توفیق و بهروزی از خداوند سبحان مسئلت دارم.

و جشنواره آغاز شد

امسال 9 نمایش ایرانی و 20 نمایش خارجی در بخش مسابقه بین‌الملل شرکت می‌کنند که لهستان با 3 نمایش و ایتالیا با 2‌نمایش بیشترین نمایش را در بخش بین‌الملل بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر دارند.

11 اثر نمایشی منتخب جشنواره‌های مختلف تئاتری کشور در بخش جشنواره‌ جشنواره‌ها، 7 اثر از تهران و2 اثر از شهرستان در بخش مرور، 11 اثر شامل 10 نمایش از تهران و یک نمایش از مشهد در بخش مهمان، 30 اثر در بخش خیابانی، 12 اثر در بخش چشم‌انداز، 4 نمایش در بخش تجربه‌های نو، 8 اثر در بخش تولید متون نمایشی و نمایشنامه‌‌خوانی باهم به رقابت می‌پردازند.

امسال جشنواره تئاتر در بخش‌های 14 گانه خود 42 اثر از 20استان کشور دارد. در این میان خراسان رضوی با 5 اثر و هرمزگان، خوزستان، کردستان هر کدام با 4 اثر نمایشی بیشترین گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجرهستند.

بخشی برای انقلاب اسلامی

13 نمایش از شهرهای ملایر، لاهیجان، مرند، مشهد، شهر ری و تهران در بخش انقلاب اسلامی اجرا می‌شود. امیر دژاکام، علی مؤذنی و مریم معترف آثار حاضر در بخش ویژه تئاتر خیابانی انقلاب اسلامی جشنواره فجر را مورد ارزیابی و داوری قرار می‌دهند.

نمایش‌های حاضر در بخش ویژه انقلاب اسلامی تئاتر خیابانی جشنواره از 2 تا 7 بهمن‌ماه از ساعت 16:30 تا 17:30 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شوند. همچنین پرده‌خوانی انقلاب به سرپرستی پیمان شریعتی و با نقل وقایع انقلاب 57 توسط نقالان جوان و پیشکسوت در روزهای جشنواره بیست‌وهشتم تئاتر فجر روایت می‌شود.

این برنامه شامل72 مجلس است که شامل نقل‌هایی ترکیبی از وقایع عاشورا و انقلاب اسلامی می‌شود، با همان شیوه سنتی که 8 نقال پرده‌خوانی آن را اجرا می‌کنند.

این برنامه هر روز 20 دقیقه قبل از اجراهای اصلی در تالارهای انتظار وحدت، سالن اصلی تئاترشهر، چهارسو، سایه، تماشاخانه سنگلج، مولوی، تماشاخانه مهر و ایرانشهر برای تماشاگران نقل خواهد شد.

محسن میرزاعلی، مرشد محمد احدی، مرشد ابوالحسن میرزاعلی، محمدرضا معجونی، ابوالفضل ورمرزیار، سیدمحمد باباحیدری و حسن سرچاهی از جمله نقالان این برنامه هستند. به گفته پیمان شریعتی پرده‌خوانی انقلاب نقل‌ واقعه 13 آبان 57، عملیات حصر آبادان، عید فطر 57، ماجرای 17 شهریور، چگونگی شهادت کامران نجات‌اللهی و... هر روز توسط این نقالان اجرا می‌شود و نقل «انفجار نور» که به داستان ورود حضرت امام (ره) برمی‌گردد نیز در روز آخر جشنواره به‌صورت مشترک توسط این هنرمندان در تمامی تالارها روایت خواهد شد.

تیزرهای تلویزیونی

امسال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالانه در بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر فجر مشارکت دارد. پخش تیزر و وله‌های بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تلویزیون‌های شهری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین تلویزیون‌های مترو یکی از این اقدامات است.

طبق تفاهمنامه‌ای که میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و ستاد برگزاری جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر منعقد شده، 15 تلویزیون شهری تهران در ایام برگزاری جشنواره تیزر و وله‌های جشنواره بیست‌و‌هشتم را پخش می‌کنند.

همچنین تلویزیون موجود در فضای باز مجموعه تئاتر شهر نیز به‌صورت انحصاری به پخش برنامه‌های جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر اختصاص دارد.

کد خبر 99951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز