همشهر‌ی آنلاین- هلن صدیق بنای: می‌توانید تصور کنید، محل کار کارکنان ویکی‌لیکس چگونه جایی است؟

پایگاه داده‌های ویکی‌لیکس در چند هفته اخیر، راس خبرهای داغ رسانه‌های جهان قرار داشت و همچنان نیز ادامه‌داراست. بنابراین دیدن محوطه کاری این جمع خالی از لطف نخواهد بود.

پناهگاهی در پیونن واقع در پارک ویتا برگ استکهلم - سوئد وجود دارد که اکنون پایگاه فرماندهی ویکی‌لیکس را در خود جای داده است. محوطه کاری کارمندان پایگاه ویکی‌لیکس در نوع خود بی نظیر و بسیار زیبا است. شاید بتوان گفت که این محیط به هیچ عنوان قابل مقایسه با محیط هایی که شرکت‌های دیگر مانند؛ گوگل، مایکروسافت و... برای کارکنانشان تهیه کردند، نیست.

با توجه به اینکه، حفظ چنین پایگاه اطلاعاتی مجازی از شر هکرها، باید درالویت اول قرار گرفته باشد، ولی با نگاهی به این مکان می‌توان عکس این امر را مشاهده کرد.

چرا‌که بنیان گذاران پایگاه ویکی‌لیکس، اهمیت زیادی به نوع طراحی و محافظت از پایگاه فیزیکی و تجسمی آن داده‌اند تا حفاظت از پایگاه اطلاعاتی ارزشمند آن. جالب‌تر آن که ذوق هنری و سلیقه خاصی هم دراین طراحی و چیدمان به خرج داده‌اند!

ساخت این پناهگاه در سال ۱۹۴۳ و زمان جنگ جهانی دوم انجام گرفته است. بعد از آن یعنی در دهه ۷۰ که دوران جنگ سرد نامیده می‌شود به پناهگاه حملات هسته‌ای تبدیل شد.

سالها بعد شرکتی به نام  باهنوف این پناهگاه را خریداری کرده و آن را به یک مرکز اطلاعاتی تبدیل می‌کند. سال ۲۰۰۷ هم  یکی از بنیان‌گذاران ویکی لیکس به نام جون کالونگ آن را خریداری می‌کند.

طراحی داخلی این مرکزرا یک طراح سوئدی به نام "آلبرت فرنس لانورد" بعهده گرفته است. بنا به گفته شاهدان او در سال 2008 با الهام گرفتن از سری فیلم‌های جیمز باند با نام "مون راکر" ( Moonraker - سال ۱۹۷۹) و نبوغ خاص خودش فضای این پناهگاه را طراحی و تحویل داده است.

پناهگاه یا پایگاه ویکی‌لیکس درعمق۳۰ متری زمین قرار دارد و با لایه‌های ضخیم گرانیت پوشیده شده است. درب ورودی این پایگاه فلزی و با قطر نیم متر است.

فضای بیرونی این پایگاه توسط فواره‌های مصنوعی و گیاهانی که به وفور در گوشه و کنار آن کاشته شده‌است، زیبا و با روح شده است.

یک اتاق کنفرانس شیشه‌ای و راهروهای شیشه‌ای معلق، زیبای خاصی به این پایگاه داده‌اند.حتی در طراحی و انتخاب رنگ میزها و مبلمان هم دقت خاصی شده  تا ظاهرخشک و بی روح پناهگاه را جان بخشند.


برای جلوگیری ازایجاد اشکال درهنگام  قطع برق نیز تدبیری اندیشیده شده است. یعنی برای این کار آنها دو عدد از ژنراتورهای تولید برق اضطرای زیردریایی معروف آلمانی را هم به  کار گرفته اند که در صورت قطع برق، برق لازم را تولید کنند.

http://www.ustodaynews.info

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز