همشهری آنلاین: "دیوید جیمز" نام عکاس ویژه هنرپیشه فیلم جنجالی و پر هیجان "ماموریت غیر ممکن" است. فیلمی که در آن برای انجام خطرناکترین صحنهها نیز از بدلکاری استفاده نشد و این عکاس عکسهای خود از این صحنههای خطرساز را در قالب کتابی جدید منتشر کرده است.
"جیمز" عکاس همیشگی و همراه "تام کروز" هنرپیشه اصلی فیلم "ماموریت غیرممکن، پروتکل روح" است، فیلمی که از پیش از اکران جهانی به دلیل انتشار خبر استفاده نکردن از بدلکار به جای نقش اصلی در صحنههای بسیار خطرناک به شدت جنجال برانگیز شده بود.
جیمز در هنگام تصویربرداری این فیلم از حرکات متحورانه و شگفت انگیز کروز در حین ایفای نقش عکاسی کرده و اکنون کتابی را از این تصاویر منتشر کرده است.
وی در فیلمهای زیادی با کروز همکاری کرده است اما به اعتقاد وی بدلکاریها و بازیهای وی در صحنههای پر برخورد و خطرناک این فیلم بهترینهایی بوده که تا به حال از کروز دیده است.
وی میگوید: تا به حال فیلمی نبوده که کروز در آنها خود به انجام کارهای بدلکار نپرداخته باشد اما صحنههای مامورت غیرممکن در برج خلیفه دبی که در حال حاضر مرتفع ترین ساختمان در جهان به شمار میآید، من را میترساند.
جیمز میگوید: یکی از ترسناکترین حرکات وی در حین بازی این فیلم، صحنهای بود که کروز متصل به یک کابل به سمت پایین برج دوید، او واقعا به سمت پایی برج دوید! کابل اجازه میدهد تا با هر سرعت و شدتی که میخواهی بدوی و حرکت کنی، کابل در نقطهای متوقف میشود اما در آن لحظه باید به آنچه رخ میدهد و تیمی که بدلکاری را برنامه ریزی کردهاند، اعتماد کنید.
جیمز برای عکاسی از "تام کروز" از جاهای عجیب و غریبی بالا میرفت و یا آویزان میشد، در صحنههایی که کروز خارج از برج خلیفه در حال انجام ماموریت است، جیمز به کابلی که از پنجره طبقه 160 به بیرون آویزان شده متصل است. وی میگوید: باید به ایمن بودن کابل و سازنده کابل و کل ساختار اطمینان داشته باشی و فراموش نکنی که افراد زیادی هوایت را دارند.
جیمز یک ماه پیش از آغاز این صحنهها در حال تمرین و آموزش بوده است. برای این تمرینات دیواری 24 متری در استدیوی پارامونت ساخته شده بود تا جیمز با بازیها و حرکات کروز در حین بازی آشنا شود. جیمز میگوید برای گرفتن بهترین عکس در صحنه تلاش میکنم تا توجهی به دوربینها نداشته باشم زیرا دوربینها در حال تصویربرداری فریمهای افقی هستند. من به دور و برم نگاه میکنم تا بهترین نقطه را برای عکاسی پیدا کنم.
وی برای مثال درباره عکاسی پوستر فیلم "آخرین سامورایی" میگوید: عکس این پوستر "تام" را نشان میدهد که بر روی اسب در حال تاختن به سوی دوربین است و اینطور به نظر میآید که در میان میدان نبرد در حال فریاد کشیدن است اما در واقع او دارد بر سر من فریاد میزند : از سر راهم کنار برو!"