نسل جدید «رنو داستر» در خیابانهای تهران دیده شده است. این خودرو که در برخی بازارها با نشان «داچیا» به فروش میرسد، حال به ایران آمده و در اختیار یکی از سفارتخانهها قرار گرفته است.
به گزارش همشهری آنلاین، نسل جدید «رنو داستر» در خیابانهای تهران دیده شده است. بر اساس گزارش «اسب بخار»، این خودرو که در برخی بازارها با نشان «داچیا» به فروش میرسد، حال به ایران آمده و در اختیار یکی از سفارتخانهها قرار گرفته است. البته که اطلاعات به دست آمده نشان میدهد، به غیر از این رنو داستر نسل جدید، نسخههای دیگری هم از این خودرو به سفارتخانهها تحویل داده شده است.
بیشتر بخوانید:
تصاویر | خودروی لوکس چینی بالاخره به ایران آمد
خودروی پرسر و صدای سایپا در راه بازار | خط تولید شاهین را ببینید
همانطور که از تصاویر مشخص است، این خودرو جزو نسخههای پایه داستر جدید بوده و از نظر ظاهری، ویژگیهای نسخههای فولآپشن این کراساوور اقتصادی را ندارد. رینگهای معمولی، آینههای غیرهمرنگ، زیر سپر ساده و… از جمله نکاتی است که کمآپشنبودن این رنو داستر را اثبات میکند.
در بحث امکانات تفاوتی میان رنو داستر و داچیا داستر وجود ندارد. اما آنطور که مشخص است متریال کار شده در کابین نسخه رنو تا حدی باکیفیتتر از نمونه داچیا است. در منطقه خاورمیانه، چند وقتی است که فروش رنو داستر نسل جدید آغاز شده و مشتریان میتوانند این خودروی کراساوور اقتصادی را در دو نسخه فنی خریداری کنند.
نمونه اول به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۶ نیوتن متر مجهز است و توان آن از طریق جعبهدنده اتوماتیک CVT با حالت تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته به چرخهای جلوی آن منتقل میشود. این نسخه میتواند در شرایط استاندارد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۳٫۲ ثانیه ثبت کند. داستر ۱٫۶ لیتری اتوماتیک از نظر مصرف سوخت در جایگاه خوبی قرار دارد و میتواند به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵٫۸ لیتر بنزین را بسوزاند.
نمونه دوم این کراساوور به پیشرانه دو لیتری ۱۳۵ اسب بخار با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر مجهز است و توان آن از طریق جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو و عقب میرسد. این مشخصات دقیقا در داسترهای قبلی نیز به چشم میخورد و تنها کمپانی رنو در بحث آلایندگی بهروزرسانی را برای رنو داستر ۲۰۱۹ داشته است. این خودرو هم شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱٫۵ ثانیه ثبت میکند و میتواند به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۶٫۹ لیتر بنزین را استفاده کند.
در بحث ایمنی نسخه LE داستر به کیسه هوای روبهرو و جانبی سرنشینان جلو مجهز است و سیستم کنترل پایداری نیز در آن دیده میشود. کاملترین نسخه رنو داستر جدید به امکاناتی نظیر تریم داخلی چرم، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمهای، سیستم تهویه اتوماتیک، روشن کردن خودرو از روی ریموت کنترل، رادار نقطه کور، شیب سنج دیجیتال، مانیتور، کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم استارت استاپ و… مجهز است.
بر اساس تست ایمنی موسسه ی یورو انکپ، با وجود ارتقای مهندسی و ایمنی که در داستر جدید نسبت به نسل قبل رخ داده است، اما این خودرو نمیتواند مانند برخی رقبای دیگر با ۵ ستاره ایمنی شناخته شود و با توجه به بهروزرسانی استانداردهای ایمنی، داستر نسل جدید همچنان میتواند تنها با ۳ ستاره ایمنی در بازار جهانی حضور داشته باشد.
رنو داستر و داچیا داستر همیشه به عنوان ارزانترین کراس اوورهای کاربردی بازار جهانی شناخته میشدند و شریک تجاری رنو، یعنی نیسان هم از پلتفرم و اتاق این خودرو برای عرضه محصولاتی اقتصادی استفاده کرده است. در بسیاری از کشورها، داستر برای اقشار کمدرآمد به عنوان گزینهای با دوام شناخته میشود. اما در بازار ایران به خاطر تعرفههای بالای واردات خودرو، ممنوع شدن واردات از سالهای گذشته، نوسانهای شدید بازار ارز و…، نسل قدیم داستر نیز در جایگاه یک خودروی گران قیمت ظاهر شده است. پیش از آغاز تحریمها، کمپانی رنو برنامه داشت تا نسل جدید داستر را در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در ایران به تولید برساند.
نظر شما